تماس
021-66582923

آبله مرغان در کودکان تا چند روز واگیر دارد و راه های درمان آن

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
آبله مرغان در کودکان و نوزادان

آبله مرغان در کودکان یک بیماری شایع در کودکان زیر 12 سال می باشد این بیماری خطری برای کودکان ندارد و والدین و پرستاران کودک می توانند بدون مراجعه به پزشک از کودک مراقبت و پرستاری کرده تا دوره ی این بیماری تمام شده و کودک بهبود یابد .

هدف از ایجاد و تهیه این مقاله که توسط کارشناسان بخش پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت تهیه شده، آموزش و کمک کردن به والدین و پرستاران کودک می باشد تا بتوانند با این آموزشهای مراقبتی در منزل، از کودکان در برابر این بیماری مراقبت نمایند. پس پیشنهاد می شود تا پایان این مبحث ما را راهنمایی نمایید.

آبله مرغان در کودکان چگونه است ؟

آبله مرغان در کودکان به صورت جوش های ریز و خارش دار در بدن کودک پخش می شود . این بیماری واگیردار می باشد پس به والدین و پرستار مراقب کودک توصیه می شود تا زمانی که وضعیت کودک بهبود نیافته در خانه بماند و از ارتباط با دیگر کودکان دوری کند.

عامل بیماری آبله مرغان یک نوع ویروس است به نام ویروس زوستر آبله مرغان . این ویروس دارای واکسن می باشد و طبق دستور پزشک معمولا در دو نوبت زده می شود. یک نوبت در زمان 12 تا 15 ماهگی و نوبت دوم معمولا در سن 4 تا 6 سالگی .

البته بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند که تزریق واکسن در نوبت اول کافی می باشد و نیاز به نوبت دوم نداد .

علائم آبله مرغان در کودکان :

بنا بر نظریه کارشناسان پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت آبله مرغان در کودکان معمولا در بیشتر مواقع علائم اولیه ندارد اما در بسیاری از کودکان دو یا سه روز قبل، کودک دچار تب، گلودرد و یا سردرد می شود . ولی با نمایان شدن جوشهای ریز در بدن این بیماری شروع به گسترده شدن می کند . ابتدا دانه های ریزجوش، بر روی شکم یا پشت پا و یا روی صورت نمایان می شود و بعد از مدتی شروع به پخش شدن در تمام نقاط بدن می کند .

جوش ها ابتدا بسیار ریز بوده مثل نیش حشرات و به مرور زمان بیشتر و بزرگتر می شوند .

آیا باید کودکی که به آبله مرغان دچار شده است باید تحت نظر پزشک باشد :

ویروس ها چون روز به روز خصلت و سیستم آنها تغییر می کنند و احتمال دارد این ویروس نسبت به قبل قوی تر و خطرناک تر باشد پس بهتر است و توصیه می شود هنگامی که کودکان خود به آبله مرغان دچار شدند زیر نظر پزشک درمان شوند .

آبله مرغان در کودکان باعث می شود سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و با ضیعف شدن سیستم ایمنی بدن ، ویروسهای دیگر فرصت نفوذ در بدن فرد را پیدا کنند و موجب بیماری های دیگر شوند .

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی بیماری لایم در کودکان و راه های درمان آن را حتما مطالعه نمایید ))

انتقال ویروس آبله مرغان در کودکان چگونه است :

ویروس آبله مرغان سریع می تواند به فرد دیگر سرایت کند مخصوصا در 48 ساعت اول این انتقال بیشترین میزان شدت را دارد . ویروس آبله مرغان از طریق تماس مستقیم و یا قطره های پراکنده شده که از دهان فرد مبتلا به فضا پرتاب می شود مانند سرفه کردن ، عطسه کردن انتقال پیدا می کند.

افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به آبله مرغان هستند :

  • نوزادان و کودکانی که مادران آنها قبلا واکسن آبله مرغان نزده اند .
  • افرادی که به دلایل مختلفی سیستم ایمنی بدنشان پایین است .
  • در موارد معدودی هم خانم های بارداری که مواد مخدر و مشروبات الکلی مصرف کرده اند .

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی تبخال دهانی در کودکان و راه های درمان آن را مطالعه نمایید ))

درمان آبله مرغان در کودکان

درمان های آبله مرغان در کودکان :

اگر کودک شما به آبله مرغان (Chickenpox) مبتلا شد نگران نباشید این بیماری خطرناک نیست و باید دوره ی آن طی شود و به مرور زمان این بیماری از بدن کودک شما خارج می شود . البته باز هم تاکید می شود اگر زیر نظر پزشک و با پرستاری در منزل این دوره به پایان برسد بهتر می باشد . این بیماری چون خارش ایجاد می کند احتمال دارد کودک به جوش های دست زده و آنها را بکند که پزشک برای جلوگیری و متوقف کردن رشد با کتریها در این محل از آنتی بیوتیک استفاده می کند .

آبله مرغان در کودکان تا چند روز واگیر دارد :

این بیماری ( آبله مراغان در کودکان ) به علت مسری بودن، سریع به دیگران سرایت می کند . افرادی که به آبله مرغان دچار هستند معمولا از یک یا دو روز قبل از مشهود شدن جوشها و تا یک هفته بعد می تواند این بیماری واگیر داشته باشد .

این بیماری معمولا حدود دو هفته تا 3 هفته در بدن می ماند و کم کم از بین میرود و کودک بهبود پیدا می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × 3 =

فهرست