تماس
021-66582923

نشانه های آسیب مغزی در کودکان چیست ؟؟؟

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
نشانه های آسیب مغزی در کودکان

دنیای کودکان پر از جنب وجوش و تحرک زیاد است در این دوران کودکان بسیار بالا و پایین می‌پرند و خطر برای آنها هیچ معنا و مفهومی ندارد از این رو پدر مادرها همیشه و همه جا باید مواظب کودکان خود باشند. متاسفانه ضربه مغزی بیشتر در کودکان به ویژه کودکان زیر هفت سال اتفاق می‌افتد. این کودکان زیر ۷ سال همانطور که گفته شد احتیاط ندارند و فقط بی هوا می دوند. آنان خطر را نمی شناسند به همین منظور آسیب پذیری در این کودکان از درصد بالایی برخوردار است . لطفا یه ادامه ی مطالب آسیب مغزی در کودکان توجه نمایید .

آسیب مغزی در کودکان:

همه ی کودکان با بازی کردن حداقل یک بار دچار آسیب شده اند اما آسیب‌های وارد شده از نوع شدت، طبقه‌بندی شده‌اند. این آسیب ها خطرناک هستند و گاهی از خطر کمتری برخوردارند. گاهی ممکن است با یک ضربه وارد شده خیلی کوچیک مشکل بسیار بزرگی به وجود بیاید . پدر و مادرها باید از این آسیب های پیش بینی نشده آگاهی داشته باشند و حتی یک لحظه هم از فرزند خود غفلت نشوند در اینجا برای شما انواع آسیب ها را بازگو خواهیم کرد .

آسیب مغزی چیست و چگونه این اتفاق در کودکان می افتد:

به ضربه های وارد شده به مغز یا جمجمه آسیب مغزی گفته می‌شود. این ضربه ها گاهی ضربه های کاری هستند که کودک را به حد مرگ می برد و یا حتی کودک را به مرحله بیهوشی می رساند و یا ممکن است با ضربه های سخت و سنگینی که به سر کودک وارد شده مغز کودک دچار خونریزی شود . والدین عزیز باید توجه داشته باشند تا به کودکان زیر هفت سال خود بیشتر توجه کنند چون بیشتر کودکان در شهر بازی ها دچار آسیب میشوند. چراکه پرت شدن کودک از ارتفاع سرسره ها یا هول دادن کودکان با هم در شهربازی ویا در مدارس ، جوانب جبران‌ناپذیری دارد .

نشانه های آسیب مغزی در کودکان چگونه است:

علائم آسیب های مغزی هم در کودکان و هم در بزرگسالان به یک نوع و به یک شکل است . علائم و نشانه ها می تواند به صورت ظاهری و یا به صورت آشکار باشند. اما در خیلی از مواقع علائم به صورت پنهان و نامرئی بروز می‌کند. کودکان زیر ۷ سال توانایی گفتن کلام صحیح و اتفاقات درست را ندارند و به همین منظور کار پزشکان را کمی سخت‌ می‌کنند چون زودتر متوجه بروز مشکل در ناحیه سر نمیشوند .اما کودکانی که بالای ۷ سال دارند چون توانایی تکلم درست و صحیح دارند بهتر می توانند خودشان به دکتر کمک کنند و شرایط را بعد از شرح حال گرفتن دکتر بازگو کنند .

کودکان پس از وارد شدن ضربه به سرشان چه واکنشی دارند:

با توجه به نوع ضربه وارد شده بر سر کودکان عملکردهای متفاوتی روی مغز ایجاد می شود هر چقدر ضربه شدیدتر باشد عملکرد مغز ضعیف تر می‌شود. وجود ضربه به سر کودک عملکرد مغز را دچار مختل می‌کند و نشانه هایی از خود بروز می کند . این نشانه های وارد شده را برای شما عنوان می کنیم .

  • نداشتن هوشیاری در کودکان به وجود می آید .
  • با عملکرد ضعیف مغز چشم کودکان در بینایی تاثیر منفی می گذارد .
  • در صورت بروز حادثه کودک حتی نام خود را فراموش می کند .
  • در مواقع حاد مسئله کودک تعادل برای ایستادن ندارد و نمی تواند روی پای خود بایستد .

این علائم به وجود آمده ممکن است به صورت موقتی و یا به صورت دائمی و بر اساس نوع شدت در کودکان به وجود بیاید . در اینجا شما را با انواع علائم ضربه یا آسیب های مغزی وارد شده به سر کودکان آشنا می کنم .

انواع علائم ضربه یا آسیب های مغزی در کودکان :

  • کودک بیهوش میشود.
  • کودک به خواب میرود.
  • کودک احساس گیجی و سردرد دارد.
  • کودک مدام استفراغ میکند.
  • کودک بی حالی و بی قرار می شود.
  • گوش و دهان و بینی کودک ممکن است دچار خونریزی شود.

همه علائم گفته شده در بالا در صورت آسیب خیلی جدی وارد شدن به سر کودک اتفاق می افتد که بسیار خطرناک و وبرای والدین ترسناک است .

اقدامات لازم بعد از بروز حادثه و مراقبت از کودک :

اولین مرحله این است که با اورژانس تماس بگیرید چون اوپراتور اورژانس قبل از رسیدن گروه پزشکی به محل حادثه ، اقدامات لازمی را که باید انجام بدهید و از دست شما بر می آید بازگو می کند این امر از فوت کودک تا حد زیادی جلوگیری می کند .

  • به هیچ عنوان کودک را جابجا نکنید .
  • ممکن است قبل از رسیدن اورژانس کودک دچار تشنج ،بیهوشی، خونریزی و تنفس بد بشود.

اپراتور در این زمینه کمک زیادی به شما می کند که در صورت بروز حادثه خونسردی خود را در ابتدا کاملا حفظ کنید تا بتوانید به فرزند خود بهتر کمک کنید .با توجه به صحبت های اپراتور و حضور اورژانس می‌توانید از مرگ حتمی فرزند خود جلوگیری کنید .

بعد از رسیدن اورژانس والدین چه اقداماتی را باید انجام بدهند:

بعد از رسیدگی اورژانس به کودک، آنها تصمیم می گیرند که آیا فرزند را به بیمارستان منتقل کنند یا خیر. اگر وضعیت کودک حاد و مورد بررسی قرار داشت همراه تیم پزشکی به بیمارستان منتقل می‌شود. اما اگر در وضعیت حاد قرار نداشت با توجه به آموزش هایی که اورژانس به والدین می‌دهد کودک با رعایت نکات ایمنی به خانه منتقل می شود.

والدین باید به این نکته توجه داشته باشند کودکانی که به سرشان آسیب وارد شده و نیازمند به مراقبت پرستاری در منزل دارند باید دقت کنند که بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت ممکن است دچار عارضه شدید بشوند. والدین باید تا ۴۸ ساعت کاملاً همه وقت خود را در اختیار کودک قرار بدهند و لحظه به لحظه آن را مورد توجه وارزیابی قرار دهند تا بتوانند همه ی رفتار کودک خود را بسنجند .

در صورت مشاهده علائم زیر کودک را مجددا پیش پزشک ببرید :

  • حالت تهوع و استفراغ شدید ، کودک ممکن است بلافاصله یا بعد از ۴۸ ساعت به این عارضه دچار می شود اگر استفراغ یکبار اتفاق بیفتد مشکلی ندارد اما اگر تکرر در استفراغ داشته باشد .باید هرچه سریعتر و بلافاصله به پزشک مراجعه شود.
  • کودک ممکن است در طول ۴۸ ساعت مدام گیج و خواب آلود باشد و یا در شب یا نیمه شب خوابش سنگین بشود به طوری که نتوانید او را هیچ جوره از خواب بیدار کرد بعد از بروز حادثه در ۲۴ ساعت اول کودک را چندین بار از خواب شبانه بیدار کنید تا مطمئن شوید که هر سری هوشیار باشد .
  • کودک را در این ۴۸ ساعت از لحاظ هماهنگ بودن چشم و دست و همینطور تعادل در راه رفتن کاملاً مورد ارزیابی قرار بدهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

12 − سه =

فهرست