تماس
021-66582923
آسیبهای اجتماعی سالمندان

آسیبهای مراقبتی و اجتماعی سالمندان

آسیبهای اجتماعی سالمند مبحث آموزشی است که امروز می خواهیم راجعب آن نکات مهم برای شما کاربران ارائه دهیم. تحقیقات در حال بررسی است تا وضعیت زندگی سالمندان را با امنیت اجتماعی و آسیب شناسی را به دست آورند و روی آنها مطالعه کنند. این تحقیقات در مورد بعدهای مختلف زندگی مادی، اجتماعی، سلامت تغذیه انجام میشود‌. باید بدانید با توجه به رشد جمعیت سالمندان موضوع سالمندی و مشکلاتی که به آنها مربوط می‌شود بسیار مهم است.

سالمندی دوره مهمی از زندگی فرد است که از نظر فیزیکی و روانی دچار تغییراتی می‌شود در بیشتر مردم جا افتاده است که پیری یعنی تنهایی، بیماری، ناتوانی و از کار افتادن اما اگر نیازها و آسیب های این دوران را شناسایی کنیم می‌توانیم آسیب‌ها را به کمترین حد برسانیم و دوران سالمندی سلامتی داشته باشیم. سالمند به افرادی گفته می‌شود که بیشتر از ۶۵ سال سن داشته و نیاز به مراقبت توانبخشی دارند.

مسائل و مشکلات اجتماعی سالمندان:

همان طور که گفته شد جمعیت سالمندان در حال رشد است اثراتی که پدیده سالمندی بر اجتماع و شرایط اقتصادی دارد باعث شده است که سالمندان به صورت یک عنوان مسئله اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد به دلیل نابود شدن خانواده های گسترده و صنعتی شدن شهرها پایگاه‌های اجتماعی سالمندان نیز از بین رفته است. همچنین گیدنیز می گوید وقتی افراد وارد دوره سالمندی می‌شوند و به طبقه سنی ریش‌سفیدان می‌روند باید منزلت شان حفظ شود و به عنوان افراد پرتجربه از آنها یاد شود.

سالمندان به دلیل تجربه و صاحب نظر بودن از امور اقتصادی و اجتماعی به صورت فعال در این زمینه‌ها حضور داشتند .این سالمندان عزیز در حل مسائل خانوادگی نیز کار کردند و به صورت مشاوران آگاه به افراد و جامعه خود خدمت می کردند. ولی در این بازی زمانی در حالی که گفته شده جمعیتشان زیاد شده است حضور کمرنگ تر را در جامعه دارند و به تدریج افراد افسرده بی اثر ناتوان سست عنصر در جامعه تلقی می‌شوند.

(( در ادامه مبحث مشکلات و آسیب های اجتماعی سالمندان پیشنهاد می شود اگر نیاز به پرستار سالمند در منزل دارید حتما مبحث خدمات پرستاری در منزل را مطالعه نمایید ))

حضور کم سالمندان آنها را دچار چه بیماری هایی میکند؟

سالمندان در معرض بیماری های روحی گوناگونی هستند به دلیل اینکه از نظر احساسی دچار کمبود می شوند و اعتماد به نفس شما کم خواهد شد. و دوستان و نزدیکان خود را از دست می‌دهند. فعالیت و تحرک ندارند.استقلال سالمندان کم می‌شود و به بیماری های افسردگی و اضطراب مبتلا می شوند.

همچنین افراد مسن ترس از مرگ، تنهایی، خستگی، فکر خود کشی، تغییر در الگوی خواب را در خود بیشترحس می‌کنند و باعث اختلال در سلامت روانیشان می شود. به دلیل ایجاد افسردگی و اینکه تصور می‌کنند دیگر به درد نمی‌خورند و خود را ناتوان می دانند تنهایی را انتخاب کرده و از حضور در جامعه اجتناب می‌کنند .

آسیبهای مراقبتی و اجتماعی سالمندان

پیر شدن چه مشکلاتی را به وجود می آورد ؟

پیر شدن جمعیت، مشکلاتی در زمینه اقتصادی اجتماعی بهداشتی را ایجاد می کند روند رشد جمعیت هم از کودکان به سوی افراد پیر تغییر کرده و مشکلات بازنشستگی تنهایی از دست دادن شریک زندگی از دست دادن منبع درآمد و تغییرات ظاهر باعث ایجاد اضطراب و نگرانی می کند و این مشکلات فردی با کارآمد نبودن جامعه دست به دست هم داده و تغییرات زیادی در شیوه زندگی فرد به وجود می آورد.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله مشکلات روانی در سالمندان و راه های مقابله با آن را حتما مطالعه نمایید ))

سلامت اجتماعی سالمندان:

۳ عامل مهم که بر فعالیت سالمندان تاثیر میگذارد :
داشتن سلامت. وضعیت مالی. پشتیبانی های اجتماعی ‌

1- داشتن سلامتی:
یک امر بسیار مهم است زیرا بیشتر سالمندان به دلیل داشتن بیماری های مزمن فعالیتشان محدودمیشود و آنها را از انجام کارها ناتوان می سازد

2- وضعیت اقتصادی:
وضعیت اقتصادی هم یک عامل دیگر است که اگر بد باشد باعث محدود شدن فرد می‌شود و افراد مسن زیادی به دلیل نداشتن اوضاع مالی مناسب محدود شده اند.

3- پشتیبانی اجتماعی:
پشتیبانی اجتماعی مثل زن و شوهر دوستان خانواده هم نقش مهمی در سطح فعالیت دارند .

پس باید خدمات اجتماعی مناسبی در شان و منزلت سالمندان از سوی گروه‌های اجتماعی و سازمانها انجام می‌گیرد. به کاربردن این افراد برای داشتن یک زندگی موفق بسیار کارآمد است زیرا این افرادکوهی از تجربه هستند. باید برای افزایش سطح کیفیت زندگی کاری کنیم تا سالمندان حس تنهایی و گوشه گیری نکنند و از نظر این عزیزان برای نگهداری امکانات و تاسیسات شهری مثل پلهای عابر زمین‌های ورزشی پرداخت تسهیلات بدون بهره استفاده کرد .

به طور کل عوامل زیر موثر هستند در سطح کیفیت زندگی سالمندان:

رضایت فردی .عوامل محیطی فیزیکی. عوامل محیطی اجتماعی .عوامل فرهنگی. وضعیت سلامت .عوامل شخصیتی .استقلال فردی. عوامل اجتماعی و اقتصادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

15 − 15 =

فهرست