تماس
021-66582923

دوران نوزادی تا پنج سالگی یک دوران پر اهمیت هم از نظر رشد جسمی و هم از نظر شکل گیری خلقیات و رفتاران برای کودکان است زیرا در این بازه زمانی شخصیت اجتماعی احساسی و فیزیکی کودکان بسیار حساس میشود.امروز می‌خواهیم راجع به شکل گیری این مسائل و آموزش لازم برای کودک ۵ساله صحبت کنیم و با آموزش اصولی و نکات مهم در تربیت کودکان، شما را آشنا کنیم. همچنین تاثیر مربی خصوصی کودک و پرستار کودک در منزل بر تربیت کودکان را برای شما شرح دهیم . پس حتما ادامه مطالب را دنبال کنید.

خانواده یک اصل مهم برای آموزش است

خانواده یک اصل مهم آموزش های لازم برای کودک 5ساله می باشد. کودکان به خصوص تا قبل از وارد شدن به اجتماع، یعنی حدودا پنج سالگی، خانواده برایشان مرکز الگوی رفتاری و اخلاقی و همچنین مرکز دنیاست. البته همه می دانیم که کودکان قطعاً با دوستان همسن و سال خود بازی می‌کند و از آنها تأثیر می گیرد اما همچنان خانواده اهمیت و تاثیر بیشتری دارد زیرا زندگی احساسی و عاطفی کودک بیشتر در خانه جریان دارد.

کودکان تا قبل از ورود به مدرسه، بیشتر از هر زمان دیگری به شما وابسته اند و در عموم کودکان هم شاهد اضطراب برای مدرسه رفتن هستیم‌. پس این یک نکته بسیار مهم است که خانواده نقش اساسی در شکل‌گیری اخلاقی فرزندان دارند و یک کودک برای پیشرفت مهارت از نظر فیزیکی، ذهنی و اجتماعی بسیار به کمک خانواده ها احتیاج دارند و خانواده ها هم باید به صورت بسیار اصولی این آموزش ها را انجام دهند.اما قبل از آن باید روحیه و شخصیت کودکان ۵ ساله خود را کاملا بشناسند.

خانواده یک اصل مهم برای آموزش است

ویژگی های کودک ۵ ساله:

1- مهارت های حرکتی درشت:

کودکان هر چقدر بزرگتر می شوند و یک سال از عمرشان را پشت سر می‌گذارند به تبع از نظر جسمی و فیزیکی هم دچار تسلط بیشتری خواهند شد. کودکان ۵ ساله توانایی برای گرگم به هوا و قایم موشک بازی را دارند و می‌توانند به تنهایی و بدون نیاز به کمک، این بازی‌ها را با تسلطی بیشتر از قبل انجام دهند. یعنی تعادل آنها نیز بیشتر شده و آنها در پرتاب توپ و گرفتن توپ مشکلی ندارند و به راحتی این کار را انجام می دهند و از بازی با توپ لذت میبرند.

پس انجام بازی های هیجان انگیز و پر جنب و جوش برای کسب مهارت های حرکتی واجب است و از نظر سلامتی دستگاه قلب و عروق، کشیده شدن ماهیچه ها و عضلات و محکم شدن استخوان ها نیز مفید می باشد. همچنین ورزش های پر جنب و جوش علاوه بر اینکه اشتها را زیاد میکند باعث داشتن خواب راحت هم می شود.

2- انجام حرکات ظریف:

کودکان در این ‏سن کارهای حرکتی ظریف تر را با تسلط بیشتر از قبل انجام می دهند. مانند باز و بسته کردن دکمه ها و زیپ، استفاده از مداد یا قیچی، گرفتن قاشق و چنگال و نریختن غذا بر روی لباس.

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان کم رویی کودکان را حتما مطالعه کنید )

3- مهارت اجتماعی :

در ادامه مبحث آموزش لازم برای کودک 5ساله به مهارت اجتماعی آن می پردازیم. کودک پنج ساله دیگر می تواند این را درک کند که وقتی با دیگران بازی می کند نقش خود را پذیرفته و می داند که هرکس نقش خود را دارد اما باید یک آدم بزرگتر بازی را برایشان توضیح دهد. بردن برای کودکان بسیار جذاب است و ممکن است در ذهنش خود را قهرمان تصور کند اما همانطور که برد برایش جذاب است ولی باخت برایش وحشتناک است.

خانواده ها باید بدانند وقتی کودک در حال بازی با دیگران است مدام به جای او تصمیم نگیرند و او را چک نکنند و اگر با کودکی مثل خودش جنگ و دعوا کرد اجازه دهند که خود کودک موقعیت را شناخته و با اعتراض و کشمکش، روابط اجتماعی خود را بهبود بخشد.اما بهتر است بزرگ ترها در مواقعی میان بچه ها دخالت کنند که جو دوستانه آنها از کنترل خارج نشود. پس بازی کردن کودک و کشمکش با همسن و سالانش به تنهایی باعث ایجاد استقلال کودک می‌شود و بیش از اندازه به شما متکی نمی‌شود.

همچنین کودکان در این سن میتوانند خوب و بد را از هم جدا کنند. دوست ندارند بزرگسالان آنها را با منطقشان زیر نظر بگیرند و مستقل بودن را بیشتر دوست دارند. بازی با کودکان را به صورت تنهایی دوست دارند و بیشتر میل بازی با همجنس خود را دارند. از تشویق و تعریف کردنشان از زبان بزرگسالان لذت می‌برند. در یک بازی دوست دارند هماهنگی باشد و همه چیز کنترل شده پیش رود و فردی که این مورد را قبول نکند مسخره میکنند.

( در ادامه توصیه می شود مقاله رازهای نهفته در نقاشی کودکان را حتما مطالعه نمایید )

4- مهارت‌های شناختی :

کار هایی مانند شمارش، خواندن و نوشتن، تشخیص کلمات و اندازه ها تاثیر مثبتی بر ذهن آنها دارد. همچنین کودکان باید فعالیت هایی انجام دهند که در آن فرصت ایجاد خلاقیت پیدا کنند تا بتوانند در آینده فردی خلاق باشند.

5- مهارت‌های زبانی:

کودکان هرچقدر بزرگتر می‌شوند اشتباهات تلفظ شان هم کمتر می‌شود. در این سن کودکان بیشتر کلمات را به روش درست و صحیح تلفظ می کنند و افعال و ضمایر را درست در جمله خود به کار می‌برند. همچنین در این سن می‌توانند تضادها را نیز درک کنند که این یادگیری باعث شور و اشتیاق زیادی برای یادگیری کلمات و لغات بیشتر ایجاد می کند.

کمک گرفتن از مربی یا پرستار خصوصی کودک در منزل برای کودکان 5ساله

کمک گرفتن از مربی یا پرستار خصوصی کودک در منزل برای کودکان 5ساله

ما در بالا به نکات مهم و آموزشی برای کودکان 5سال و قبل از 5سال اشاره کردیم. حال بسیاری از والدین هستند که وقت کافی برای انجام این آموزشها و مراقبت از کودکان خود را ندارند و یا به دلایل دیگری مانند شاغل بودن مجبور هستند که زمان زیادی را در کنار کودک خود نباشند. در این مواقع کودک در معرض بسیار خطرناکی قرار دارند و تنهایی بازی کردن می تواند بزرگترین لطمه را به این کودکان وارد کند.

بسیاری از والدین هستند که این خطرات را به خوبی شناسایی کرده و راه حل های مناسبی را در این راستا ارائه می دهند. یکی از عمده ترین راه های مفید، استخدام یک مربی خصوصی و یا یک پرستار کودک در منزل می باشد. این پرستاران زمانی که شما وقت کافی برای آموزش به کودک خود را ندارید می توانند با حضور در منزل شما بهترین آموزشها را در اختیار کودک شما قرار دهند. در زیر به تعدادی از این خدمات اشاره کرده ایم.

  • سرگرم کردن کودکان با بازیهای فکری
  • کمک به کودک شما در نقاشی کشیدن
  • قصه گفتن برای کودک
  • کمک به کوک در رفتن به توالت و آموزش کودک در شستن خود
  • آموزش کودک به شناخت وسایل خطرناک
  • کمک به کودک در تحمل کردن دوری شما از آنها
  • کمک به کودک در نحوه غذا خوردن
  • آموزش به کودک در مسواک زدن
  • آموزش کودک در بالا بردن روابط اجتماعی خود

شما با استخدام یک پرستار کودک در منزل می توانید با خیال راحت به امور روزمره خود رسیدگی کنید. زیرا می دانید که فرزند شما تنها نیست و به جای اینکه خودش به تنهایی در منزل با اساب بازیهایش سرگرم شود، یک فرد با تجربه و با سواد در کنار او میباشد و کلیه آموزشهایی که به آن اشاره کردیم را با کودک شما مرور می کند. البته ناگفته نماند که این آموزشها باید مورد تایید شما باشد.

نکات کلیدی برای تربیت کودکان ۵ ساله که والدین و پرستاران منزل باید بدانند

در بالا به موارد مهم برای آموزش لازم برای کودک 5ساله اشاره کردیم که در ادامه این مبحث نکات کلیدی برای والدین و پرستاران منزل در نظر گرفته ایم. این نکات کلیدی شامل:

  • ارتباط برقرار کردن با کودک از طریق کنجکاوی
  • خودتان نیز به دنبال یادگیری باشید و ذهن خود را درگیر آموزش کنید زیرا کودکان با دیدن شما مشتاق تر خواهند شد .
  • نقاط قوت کودکان همان استعدادهای کودک است پس بیشتر به آنها توجه کنید.
  • خواب کافی را برای کودک در نظر بگیرید.
  • حد و مرز را به کودک نشان دهید.
  • به جای به کار بردن لفظ امری از لفظ توصیفی استفاده کنید .
  • ارتباط با اقوام را به او بیاموزید.
  • با کودک خشن نباشید و آرام و ثابت قدم باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

9 − یک =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست