تماس
021-66582923

احساس خفگی در گلو که برای شخص پیش می‌ آید علت‌ های متفاوتی دارد و این حس می تواند گاهی بسیار خفیف و جزئی و گاه شدید باشد. این مسئله در نگاه اول خیلی جدی به نظر نمی‌ رسد اما اگر باعث ایجاد تنگی نفس و بروز اختلالاتی در غذا خوردن بکند باید حتماً در پی درمان آن باشید.

ما در این مبحث که هدف اصلی آن اطلاع رسانی به افرادی است که با این مشکل مواجه شده اند و همچنین مراقبین و افرادی که وظیفه مراقبت و پرستاری در منزل را برعهده دارند ، می باشد. این اطلاعات توسط کارشناسان مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت تهیه و جمع آوری شده است. با ما همراه باشید.

احساس فشردگی و خفگی در گلو چه نشانه هایی دارد ؟

  • زمانی که یک فرد احساس خفگی در گلو می‌ کند گلوی او ورم می‌ کند و عضلاتی که در قسمت گلوی شما وجود دارد قفل می گردد.
  • شما احساس می‌ کنید که یک حالت توده ای شکل در گلوی شما وجود دارد.
  • احساس می‌کنید یک حلقه نازک به دور گردن شما پیچیده شده است.
  • در همچین مواقعی حس می کنید به یک وسیله نیاز دارید که درون گلوی خود فرو کنید .

انواع دلایل بروز فشردگی و احساس خفگی در گلو همراه با راه های مراقبتی و درمان

ما در ادامه مبحث ( احساس خفتگی در گلو ) می خواهیم به انواع دلایل این مشکل بپردازیم البته ناگفته نماند که در کنار این انواع به نکاتی در مورد مراقبتهای پرستاری در منزل و راه های درمان در منزل برای رفع این مشکل اشاره ای کوتاه می کنیم. این موارد شامل:

1- حساسیت و آلرژی :

زمانی که یک فرد به مواد غذایی که مصرف می کند آلرژی پیدا می کند سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از این مواد حساسیت‌ زا یک سری از مواد شیمیایی از خود تولید می‌ کند تا بتواند با این مواد حساسیت‌ زا مقابله نماید.

این مواد شیمیایی که توسط سیستم ایمنی بدن ترشح می‌ شوند علائمی را برای فرد ایجاد می‌ کند. این علائم شامل سرفه کردن ، احساس تنگی در نفس، بالا آوردن، حالت تهوع و بالا رفتن میزان ضربان قلب، پایین آمدن فشار خون، حس تورم در قسمت زبان و گلو می باشد . در مواجه شدن با همچین مواردی حتما باید درمان را در پیش بگیرید. شما برای پیشگیری از این عارضه باید مواد تحریک زا را کنار بگذارید و از آنتی هیستامین ها برای کاهش علائم خود استفاده نمایید .

2- بروز اضطراب :

ایجاد اضطراب یکی از نشانه‌ هایی است که با بروز آن احساس خفگی ایجاد می‌ شود و نفس کشیدن را برای فرد به سختی همراه می سازد. کسی که دچار اضطراب و پریشانی می‌شود به طور عمده درد در قفسه سینه خود احساس می‌ کند و دچار سرگیجه می شود که در همچین حالتی کنترل خود را از دست می دهد.

این افراد تعریق شدید می کنند و بی حسی در دست های آن‌ ها ایجاد می‌ شود و حس نا امیدی در آن ها روی می‌آورد. برای برطرف شدن اضطرابی که باعث احساس خفگی در گلو می شود باید نزد روانشناسان متبحر بروید و از دارو ها برای رفع این مشکل به کار برده شود در ضمن بنا بر نظریه کارشناسان موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت یکی از راه های درمانی و مراقبت های پرستاری در منزل برای مشکل احساس خفگی در گلو ، انجام حرکات یوگا ، مدیتیشن و تغییراتی در سطح زندگی می باشد .

تماس با خدمات پرستاری در منزل

3- بروز رفلاکس و اسید معده :

زمانی که افراد دچار اسید معده می‌ شوند و محتویات معده به مری بازگشت می‌ خورد یک حس سوزش در گلو و سینه فرد حاصل می‌ شود. علائمی نظیر حس خس خس کردن، ایجاد سرفه، ایجاد بوی بد در دهان، طعم ترشیدگی داخل دهان و بروز حس خستگی می باشد.

برای برطرف کردن رفلاکس معده می توانید از مراقبت های پرستاری در خانه و درمان های خانگی احساس خفگی و فشردگی در گلو بهره‌ مند شوید و شیوه زندگی خود را تغییر بدهید و غذا هایی مصرف کنید که بتواند اسید معده شما را متعادل کند و یا این که از دارو های آنتی اسید که بدون تجویز می توان آن ها را فراهم کرد استفاده نمایید. این دارو ها شامل مواردی مانند مسدود کننده های h2 و مهار کننده های پمپ پروتون هستند که می‌ توانند اسید معده را کاهش بدهند و درمان حس خفگی و فشار در گلو موثر واقع شوند .

4- عارضه ی گواتر :

زمانی که غده تیروئید در بدن رشد غیر معمول از خود بروز می دهد هورمون هایی از خود ترشح می‌ کند که روی سوخت و ساز بدن تاثیر گذار می باشد که این امر باعث شکل‌ گیری عارضه ی گواتر می‌ شود و می‌ تواند گرفتگی و فشردگی را در گلو به همراه داشته باشد. همچنین این شخص در غذا خوردن خود با مشکلاتی مواجه می‌ شود. از جمله درمان‌ ها برای فشردگی و خفگی در گلو در ارتباط با عارضه گواتر این است که گواتر خود را جراحی کنید و یا با رادیو اکتیو این عارضه را درمان نماید .

5- بروز عفونت :

زمانی که گلوی شما و یا حتی لوزه های فرد دچار عفونت شود فرد در ناحیه گلوی خود احساس تورم و خفگی می کند و دچار تب و لرز و سر درد و تغییر در تن صدای خود می شود. برای مراقبت پرستاری و درمان خانگی احساس خفگی در گلو که ناشی از عفونت می باشد باید بدن خود را هیدراته نگه دارید و آب فراوان بنوشید. تا می توانید از افرادی که به عفونت مبتلا هستند دور بمانید و از آنتی‌بیوتیک‌ ها مصرف نمایید .

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام من هر چند ماهی شاید سالی یکی دوبار احساس وجود یک توده در گلوم دارم همزمان درد در قفسه سینه ،چشم ها .پشت گردن …
    وقتی چیزی می‌خورم این حس رفع میشه اما به محض قورت دادن برمیگرده ….
    سوزش ندارد و اسیدی حس نمیکنم …
    وقتی گرسنه ام این حس را دارم وقتی هم سیرم این حس را دارم …اما وقتی نه گرسنه ام نه سیر این توده را حس نمیکنم .

    پاسخ
    • درود بر شما دوست عزیز
      خدمات ما مراقبت و پرستاری از سالمندان، کودکان و بیماران در منزل می باشد و این محتوا که در داخل سایت گذاشتیم جنبه آموزشی دارد و شما برای استفاده باید به دکتر متخصص مراجعه نمایید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک + 7 =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست