تماس
021-66582923

اختلالات گفتار و زبان یکی از مشکلاتی می باشد که با افزایش سن ، احتمال مبتلا شدن به این مشکل در سالمندان افزایش می یابد . افراد برای انجام دادن کار های روزمره ی خود و رفع کردن نیاز های جسمی و روحی خود باید با محیط پیرامون خود رابطه برقرار کنند که این برقراری رابطه به وسیله ی عضو مهم و اساسی بدن به نام زبان صورت می‌ گیرد که در صورت ایجاد اختلالات گفتار و زبان ، این ارتباط به خودی خود کمرنگ شده و حتی احتمال قطع شدن این رابطه نیز وجود دارد .

زبان در دریافت اطلاعات و آگاهی‌ های لازم در جهت زندگی کردن نقش اصلی را ایفا می‌ کند. اما با بالا رفتن سن از قدرت و توان جسمانی بدن کم می‌ شود و اندام‌ ها و بافت‌ های بدن نیز ضعیف‌ شده و نمی‌ تواند کار ها و وظایف خود را به خوبی و مثل گذشته انجام دهد و از قسمت‌ هایی که با افزایش سن دچار اختلال و مشکل می‌ شود، زبان فرد و قدرت تکلم می‌ باشد و نیز قدرت حرف زدن و تکلم او تحت تأثیر بالا رفتن سن قرار می‌ گیرد .

علت های اختلالات گفتار و زبان در سالمندی:

در ابتدای مقاله آتیه پرستاران نکاتی در مورد مشکلات گفتار و زبان در دوران سالمندی را برای شما توضیح دادیم اما این مشکلات علت ها و دلایلی می تواند داشته باشد که در ادامه به این علت ها اشاره کرده ایم که شامل :

1- کم حرف زدن با اطرافیان در افراد مسن :

افراد زمانی‌ که سن آن‌ ها بالا می‌ رود و دچار مشکلات و بیماری‌ هایی می‌ شوند، اعصاب آن‌ ها ضعیف‌شده و بی‌ حوصله تر از قبل می‌ شوند و به‌ سبب همین امر خیلی کمتر از دوران میانسالی و جوانی در جمع‌ ها قرار می‌ گیرند و اگر هم به‌ ندرت در جمع‌ ها حضور پیدا کنند زیاد صحبت نمی‌ کنند و همین کم‌ حرف زدن می‌ تواند منجر به اختلال در گفتار و صحبت کردن فرد مسن شود .

2- اختلال در عملکرد حافظه :

با رسیدن به دوران سالمندی از توان و قدرت همه ی اندام‌ ها و سلول‌ های بدن کم می‌ شود و از مهم‌ ترین قسمت‌ هایی که دچار نقص و ضعف می شود، قسمت مربوط به حافظه و یادگیری در مغز این افراد می‌ باشد و با توجه به این روند فرد مسن در هنگام حرف زدن ممکن است کلماتی را که می خواهد استفاده کند یا چیزی را که می‌ خواهد بگوید را، به یاد نیاورد و دچار اختلال در صحبت کردن شود.

پس برای بهتر شدن این مشکل باید کار هایی را انجام داد :

الف. مطالعه کردن و به‌ تدریج افزایش زمان مطالعه و استفاده کردن از کتاب های مختلف. این راهکار باعث می‌ شود که سلول‌ هایی که در مغز وظیفه ی تقویت حافظه را دارند هر روز در تحرک باشند و از کم‌ کاری آن‌ ها و بروز مشکل برای این سلول‌ ها جلوگیری به عمل آید و باعث بهتر شدن این مشکل می‌ شود.

ب. حرف زدن بیشتر در منزل با اعضای خانواده تا حد زیادی می‌ تواند به تحرک سلول مغزی مربوط به حافظه کمک کند و این مشکل را بهبود بخشد .

اختلالات گفتار و زبان در سالمندی

3- استفاده از کلمات ساده‌ تر به وسیله ی سالمند:

افراد مسن نسبت‌ به بقیه ی افراد از کلمات ساده‌ تر و کوتاه‌ تری استفاده می کنند و همین امر سبب می‌ شود که فقط این کلمات کوتاه، ساده و نیز محدود در ذهن آن‌ ها باقی بماند و در زمان صحبت کردن وقتی‌ که می‌ خواهند از کلمات دیگری استفاده کنند دچار مشکل و اختلال در صحبت کردن می‌ شوند .

۴. کمرنگ شدن استفاده از تکنیک نوشتن در افراد مسن :

استفاده از تکنیک نوشتن تا حد زیادی اطلاعات را در ذهن ماندگار می‌ سازد و فرد مسن می‌ تواند با استفاده از فن و تکنیک نوشتن، به حافظه‌ ی خود کمک کند که دچار اختلال نشود و با نوشتن، کلمات بیشتر و بهتری را به ذهن خود بسپارد. همچنین می‌ توان با استفاده از نوشتن باعث بهبود مشکلات و اختلالات مربوط به گفتار و تکلم شد .

۵- فرد مسن در هجی کردن آوا و تلفظ کلمات با مشکل رو به رو می‌ شود :

دلیل این مشکل و اختلال در هجی کردن آوای کلمات می‌ تواند نداشتن دندان یا استفاده از دندان‌ های مصنوعی نامناسب در فرد مسن باشد.دلیل دیگری که می‌ توان برای مشکل هجی کردن آوای کلمات به وسیله ی افراد مسن متصور شد ضعیف شدن و ایجاد نقص در قسمت‌ های مغز که مربوط به تکلم است، می‌ باشد. مانند وارد شدن آسیب به مغز به وسیله ی نیرو و یا فشار زیاد و نیز ضربه خوردن به ناحیه ی مغز و بروز مشکلاتی خاص برای فرد مسن مثل سکته و بیماری فراموشی .

6- از دست رفتن قوای شنوایی در افراد مسن:

یکی دیگر از علت های اختلالات گفتار و زبان در سالمندی کم شدن قوای شنوایی افراد می باشد. قوای شنوایی و قوای تکلم رابطه مستقیمی با هم دارند و بر روی هم تاثیر مستقیم می‌ گذارند.

با بالا رفتن سن اندام‌ های بدن تحلیل می‌ روند و باعث بروز مشکلاتی برای فرد سالمند می‌ شود. یکی از قسمت هایی که دچار تحلیل می‌ شود گوش و قسمت‌ های مرتبط به شنیدن می‌ باشد که دچار اختلال می‌ شوند.

کم شدن قدرت شنوایی فرد سالمند ( راه های بهبود شنوایی سالمند را مطالعه نمایید) باعث می‌ شود که فرد کمتر در جمع ها حضور یابد و چون نمی‌ تواند خوب بشنود پس نمی‌ تواند به درستی صحبت کند و خود به‌ خود علاقه و رغبت خود نسبت‌ به صحبت کردن با دیگران را از دست می‌ دهند و همین امر باعث بروز اختلال در گفتار در فرد مسن می‌ شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه × 3 =

فهرست