تماس
021-66582923

اختلالات یادگیری در کودکان و راه های درمان

پرستار کودک
بدون دیدگاه
چه نوع اختلال یادگیری در کودکان بیشتر رایج است؟

اختلالات یادگیری در کودکان یکی از اختلالات روانی می باشد که کودک را در مهارت هایی مانند خواندن، نوشتن عاجز می کند و توانایی لازم در حل این مسائل را نخواهد داشت این نوع اختلال در میان کودکان به گونه ای است که باید با یک روش درست شناسایی شود و اقدامات لازم برای درمان و نحوه مقابله با آن به کار برده شود.

چه نوع اختلال یادگیری در کودکان بیشتر رایج است؟

اختلال یادگیری را نمیتوان جز یکی از ناتوانی های مغزی یا فیزیکی به شمار بیاوریم اما می تواند تمامی توانایی های لازم برای رفتن به مدرسه برای کودک را تحت شعاع خود قرار دهد از جمله این اختلالات شامل موارد زیر می باشد:

  • اختلال در نحوه خواندن: کودک با اختلال یادگیری در زمینه خواندت نمی تواند کلمات را به خوبی بیان کند.
  • اختلال در نحوه حساب و شمارش: این نوع اختلال مربوط به محتوایی است که در علم ریاضی و شمارش اعداد برای کودک به وجود می آید.
  • اختلال در نوشتار: سومین نوع از اختلالات یادگیری در کودکان مربوط می شود به نوشتن کلمات و به روی کاغذ آوردن جملات می باشد.

موارد موثر روی اختلالات یادگیری در کودکان:

  • موارد ژنتیکی و ارثی
  • مواردی که ریشه در علم پزشکی داشته باشد به طور مثال: اگر به سر کودک ضربه وارد شده باشد و یا اینکه در هنکام جنین بودن به صورت کامل رشد پیدا نکرده باشد و یا مادر در دوران قبل از بارداری از مشروبات الکی استفاده کرده باشد
  • قرار گرفتن در محیط هایی که حاوی سرب و مواد شیمیایی باشد

اختلالات یادگیری در کودکان چه نشانه هایی دارد؟

  • از نشانه های اختلالات یادگیری در کودکان این است که یک کودک در صورتی که او را آموزش میدهید و راهنمایی می کنید در فهم آن با مشکلاتی مواجه می شود.
  • زمانی که می خواهید حرف های اطرافیان راکه به کودک زده می شود را به خاطر او بیاورید او از به یاد آوردن عاجز می شود.
  • یک کودک با اختلالات یادگیری در توانایی های حرکتی ساده مانند مداد گرفتن. فعالیت های بدنی دچار مشکل می شود.
  • یک کودک با اختلالات یادگیری در راحت ترین مسائل مربوط به مدرسه با اشکال مواجه می شود.
  • اختلالات یادگیری در کودکان باعث می شود کودک نتواند زمان و وقت خود را ساماندهی کند.
  • کودک نمی تواند شخصا تکالیف درسی خود را انجام دهد.
  • کودک با اختلالات یادگیری به انجام تکالیف درسی خود اشتیاقی نشان نمیدهد.

درمان کردن اختلالات یادگیری در کودکان:

مداوا کردن کودکان با اختلالات یادگیری جز درمان هایی محسوب می شود که باید مدت زمان زیادی را صرف آن بکنید. به طور مثال شما در نظر بگیرید که اگر اختلال جمع و تفریق در وجود کودک باشد و در زمان ابتدایی آن را درست یاد نگرفته باشد. این مسئله با گذشت زمان می تواند شدید تر شود و در دورانی که به مقطع راهنمایی می رسد این مشکل همچنان پا برجا خواهد ماند.

بنابراین اگر احتمال می دهید که کودک شما دچار عارضه اختلالات یادگیری شده است می باید او را نزد یک روان پزشک ببرید که با انجام یک سری از روش ها و آزمون ها بتواند این اختلال را به قطعیت شناسایی کنند و اقدام به درمان آن کنند.

یک روان پزشک برای شناسایی اختلالات یادگیری در کودکان در وهله اول تست های بینایی، شنوایی و مهارتی از او می گیرد و بعد آزمون های یادگیری را در او محک می زند و سپس نوع اختلال را در وجود کودک مشخص می کند.

درمان اختلالات یادگیری در کودکان طی 4 مرحله صورت می پذیرد:

  • آموزش و یاد دادن به صورت خصوصی: اولین روش درمانی برای اختلالات یادگیری در کودکان این است که یک معلم متبحر برای کودک خود برگزینید تا بتواند مهارت و توانایی های لازم را به کودک آموزش بدهد و به صورت کم کم این اختلال را به سمت بهبودی سوق دهد.
  • درمان کردن: این نوع از درمان ارتباط پیدا می کند با نوع اختلال ایجاد شده در کودک .به طور مثال اکر کودک در صحبت کردن دچار مشکل شده نیاز به درمان گفتار درمانی خواهد داشت یا اگر در توانایی های حرکتی خود دچار اختلال شده باشد مثل نوشتن.از حرکت درمانی برای او استفاده می شود.
  • دارو های شیمیایی: ممکن است یک روان پزشک برای بهبود اختلالات یادگیری در کودکان به آنها دارو تجویز کند که از عوارض مصرف این داروها می توان به افسردگی اشاره کرد که باید در این زمینه حتما با پزشک معالج خود صحبت نمایید
  • چهارمین مرحله برای درمان اختلالات یاد گیری در کودکان می تواند درمان های مکمل مانند درمان با موسیقی در مانی باشد که می تواند برای کودک موثر واقع شود
    نکته آخر:اختلالات یادگیری می تواند عارضه های بلند مدتی را برای کودک به وجود بیاورد با این حال اگر شناسایی این مشکل و درمان آن سریع تر اتفاق بیفتد در روند بهبودی می تواند بسیار موثر واقع شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج + 5 =

فهرست