تماس
021-66582923
اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی چیست ؟ نشانه ها و درمان آن

 اختلال دو قطبی یا بیماری مانیا ،یک بیماری روحی است که در آن فرد دچار اختلالات روحی شدید می‌شود که به آن دیوانگی دوره ی، یا افسردگی هم می‌گویند. واکنش های غیر طبیعی در رفتار فرد بیمار نمایان می‌شود ،و انجام کارهای روزمره او را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد .این واکنش ها گاهی اوقات بسیار شدید است و احتمال دارد فرد دست به کارهای خطرناک نظیر خودکشی بزند ؛در این دوره از بیماری ،ممکن است احساس شیدایی هم به بیماردست دهد.این حالت ممکن است چند روز یا  حتی یک هفته طول بکشد  تافرد به حالت اولیه خود برگردد.

اختلالات دوقطبی در هر سنی از بچگی تا کهولت سن ممکن است خود را نشان دهد ؛تحقیقات نشان داده این اختلال از سن ۲۵ سالگی به بعد بیشتر خود را نشان می‌دهد.این اختلالات دو قطبی در خانمها و آقایان به طور مساوی و یکنواخت دیده می شود .

 منظور از  اختلال دوقطبی چیست؟

 غالباً اشخاص که دچار شیدایی شده اند را با بی خیالی و تو هم وصف میکنند و معمولاً در این دوره بد اخلاق می شوند و حالت غیرطبیعی به آنها دست می دهد در نتیجه کار هایی انجام می دهند که بعداً برای آنها دردسرساز می‌شود؛ آنها قادر به گرفتن تصمیم عاقلانه نیستند و نمی‌توانند تمرکز کنند و حواس‌پرت هستند.در این حالت اگر کسی در کار آنها دخالت کند واکنش رفتاری از خود نشان می‌دهند.

 این بیماری می‌تواند ریشه ارثی داشته باشد ،اگر حتی یکی از والدین به این بیماری مبتلا باشند؛ از طریق ژنتیک به فرزندشان منتقل می شود که در دوران نوزادی دچار اختلالات خواب می‌شوند؛ روند این بیماری روی فرد کم کم و به تدریج ادامه پیدا می‌کند و در نوجوانی با اختلالات خلقی خود را نشان می‌دهد و کم کم منجر به افسردگی عمده بیمار می شود.

نشانه های اختلال دو قطبی:

در دوره شیدایی و اختلالات روانی و ممکن است بیمار خیلی خوشحال و شاد باشد و یا خیلی بداخلاق باشد که این حالت احتمال دارد چندین روز طول بکشد تا فرد به حالت طبیعی و عادی برگردد.دوره شیدایی دو حالت دارد یا شدید است یا خفیف که به حالت خفیف آن هیپومانیا گفته می‌شود .

  • بی خوابی شدید
  • خودباوری حاد
  • عدم تمرکز
  • انجام کارهای احمقانه که نتیجه مطلوبی ندارد
  • توهم انجام کارهای بزرگ و غیر عادیگ
  • داشتن استرس و اضطراب

در اختلال دوقطبی (Bipolar disorder) گاهی اوقات به فرد حس ناامیدی شدید دست می‌دهد و روحیه شخص بیمار بسیار ضعیف می‌شود این حالت تا ۱۴ روز بیمار را درگیر می کند که نشانه های آن بدین شرح میباشد .

  • بیمار هر روز نسبت به روز قبل احساس بیهودگی وبی هدفی می کند.
  • بیمار نوسان درخواب (خواب آلودگی شدید،یا بی خوابی شدید)
  • بروز نوسان در وزن بیمار
  • نداشتن تمرکز در انجام کار ها
  • اختلال در انجام کارها (احساس نا توانی شدید)
  • احتمال بروز خود آزاری(خودکشی)  

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی تاثیر روغن ماهی بر افسردگی را حتما مطالعه نمایید ))   

 دلیل اختلال دوقطبی چیست؟

بیشترین دلیل به وجود آمدن اختلال دوقطبی ژنتیک است و به پیشینه خانوادگی بیمار برمی‌گردد. علاوه بر زمینه ارثی بودن ،اختلال دو قطبی گاهی اوقات مسائلی دست به دست هم می دهد و باعث ایجاد اختلال روحی یک فرد می‌شود که اگر به موقع درمان نشود ،تبدیل به اختلال دو قطبی در فردبیمار می گردد.

اختلال دو قطبی درمان

درمان اختلال دو قطبی در  بیماران

  این بیماری نیز مانند بیماری‌های دیگر اگر سریع تحت درمان قرار گیرد، بهبودی زودتر حاصل می‌شود ولی اکثراً دوره درمان این بیماری طولانی است.داروهای مورد استفاده آن تحت نظر روان پزشک تجویز می گردد و میزان استفاده آنها نیز دقیقاً باید تحت نظر پزشک معالج باشد. زیرا داروهایی که برای این بیماران تجویز می‌شود تاثیر زیادی بر اخلاق و روح و روان آنها می گذارد .واکنش اعضای خانواده در برابر فرد بیمار تاثیر زیادی در مدت زمان بستری و سرعت بهبودی بیمار می گذارد.

زمانی که بیماری شدید می شود ودارو بر روی بیمار تاثیر نمی گذارد . و یا اینکه بیمار دو قطبی خانم بارداری هست که نمی تواند دارو استفاده کند؛ در چنین شرایطی با شوک درمانی یعنی با دادن شوک به بیمار او را تحت درمان قرار میدهند .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی اختلال شخصیت مرزی چیست ؟ و راه های درمان آنرا مطالعه نمایید ))

درمان گیاهی در اختلال دوقطبی

ازدارو گیاهی ها به عنوان مکمل دارو می توان استفاده کرد .و در اصل باید داروهای تجویز شده توسط روانپزشک استفاده گردد .هنگام استفاده از داروهای گیاهی نیز با ید با پزشک مشورت کنید .

 1-با استفاده از روغن ماهی که دارای اسیدهای چرب و امگا ۳ است می‌توان به سلامت مغز و اعصاب کمک کرد و افسردگی را درمان کرد.

 2- برای زیاد کردن حافظه و از بین بردن استرس می توان از گیاه ناز باتلاقی استفاده کرد. برای درمان افسردگی می توان آن را به پوست سر ماساژ داد.از عصاره گیاه ناز باتلاقی می توانید به اندازه یک قاشق چای خوری در روز به مدت چند هفته بخورید و تاثیر آن را در اختلال دوقطبی ببینید .

 3-اختلال دوقطبی را می‌توان با بهمن بری درمان کرد. لذا بهمن بری یک مقوی اعصاب است و در از بین بردن نشانه های اختلال دو قطبی موثر است.۵۰۰ گرم از عصاره بهمن بری که از ریشه و برگ و میوه تهیه شده روزانه به مدت چند هفته استفاده کنید. .

 4-یکی دیگر از گیاهانی که بر روی سیستم عصبی تاثیر زیادی دارد و آرام بخشی است ریشه والرین نام دارد از این گیاه در جهت رفع اختلالات خواب و نوسانات خلقی مورد استفاده قرار می گیرد.

 5-کمبود منیزیم در بدن باعث بروز بی خوابی می‌شود زمانی که استرس داریم مقدار منیزیم در بدن کاهش می یابد پس با گنجاندن آن در برنامه غذایی می توان از بروز اختلال دوقطبی جلوگیری کرداز غذاهای حاوی منیزیم می توان اسفناج، کدو تنبل برگ‌چغندر، بادام‌هندی، لوبیا، لوبیای سویا ،دانه آفتابگردان را نام برد .

6-با استفاده از ویتامین گروه ب می‌توان به درمان اختلال دوقطبی کمک کرد زیرا ویتامین ب به گردش خون بدن کمک می کند بی خوابی افسردگی خستگی را از بین میبرد استفاده از بکمپلکس بهترین گزینه است با استفاده از تخم مرغ، ماهی، گوشت قرمز ،قلوه، سبزیجات و غلات می توان کمبود ویتامین B1,B2,B12را جبران کرد و از بروز مشکلات روانی و عصبی مانند کم عقلی، افسردگی خستگی شدید، زودرنجی جلوگیری به عمل آورد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

11 − نه =

فهرست