تماس
021-66582923

با گذشت زمان و بالا رفتن سن مان مشکلات جسمی ما هم بیشتر می‌شود و این مشکلات باعث می‌شود نظم زندگیمان به هم خورده و دچار مشکلات فراوانی بشویم. با وارد شدن به سن پیری بیماری‌هایی مثل کم سو شدن چشم سنگینی گوش به سراغمان می‌آید و هر دوی این بیماری ها باعث به وجود آمدن مشکلاتی در سالمندان می‌شود ما قصد داریم در این مقاله به بیماری‌ اختلال شنوایی در سالمندان و علت‌های آن بپردازیم.

چگونگی به وجود آمدن بیماری اختلال شنوایی در سالمندان

یکی از مهمترین مشکلاتی که در پیری گریبانگیر سالمندان و حتی افرادی که وظیفه مراقبت و نگهداری از سالمندان را برعهده دارند ، کم شدن میزان شنوایی است. این بیماری بیشتر افراد مسن را درگیر خود می‌کند. علت کم شدن میزان شنوایی در سالمندان از بین رفتن یا صدمه دیدن سلول های عصبی مربوط به شنوایی است .

وقتی این سلول های عصبی شروع به تحلیل رفتن و تخریب شدن می‌کنند روز به روز شنوایی فرد کمتر می‌شود و کم شدن شنوایی در افراد باعث به هم خوردن تعادل و نظم کارهای روزانه شان می شود. در ادامه به توضیح بعضی از مواردی که باعث بیماری اختلال شنوایی در سالمندان می‌شود می پردازیم.

علل کم شدن شنوایی در سالمندان

علل به وجود آمدن بیماری اختلال شنوایی در سالمندان بسیار وسیع و گسترده است در این مبحث به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

 ۱ -برخی از افراد از همان بدو تولد بعضی از بیماری ها را با خود به دنیا می‌آورند و این بیماری ها در ژن آنها وجود دارد که با مرور زمان خود را بیشتر بروز می دهند. پس علت ارثی و ژنتیکی بودن یکی از علت های مهم در بیماری اختلال شنوایی در سالمندان است.

۲- با گذشت زمان و بالا رفتن سن افراد بیماریهای مختلفی در سالمندان به وجود می آید، که شایعترین آنها کم شدن شنوایی افراد است. وقتی سلولهای  عصبی شروع به از بین رفتن کنند، شنوایی گوش رفته رفته کمتر می شود تا زمانی که فرد مجبور است برای شنیدن از سمعک استفاده کند.

۳- گاهی اوقات صدای انفجار، صدای طبلی که در کنار گوش زده شود، ضبط صوت های اکودار، یا هر صدایی که فرکانس آن ها خیلی زیاد باشد باعث کم شدن شنوایی و گاهی اوقات باعث از بین رفتن کل شنوایی در افراد سالمند می شود.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی علت های اختلالات گفتار و زبان در سالمندی را حتما مطالعه نمایید ))

۴- بر اثر تصادف، پرت شدن از بلندی یا ضربه محکمی که به گوش وارد می‌شود( سیلی زدن یا ضربه زدن با هر وسیله ای دیگر) باعث شده که فرد سالمند شنوایی خود را از دست دهد و باعث کاهش شنوایی اش شود. این ضربه ها تاثیر بیشترشان روی سالمندان است زیرا آنها دارای بدن ضعیفی هستند.

۵- یکی دیگر از علل اختلال در شنوایی سالمندان گرفتار شدن آنها به بیماری‌هایی چون دیابت و بیماری‌های عفونی است. مثلاً: یک سرماخوردگی یا زکام ساده در سالمندان می تواند به کاهش شنوایی آنها منجر شود. پس سالمندان حتی برای یک سرماخوردگی ساده هم باید زود نزد پزشک بروند تا این بیماری باعث عفونت گوش و حلق آنها نشود.

۶-عوارض داروهای شیمیایی امری بدیهی است. می توان گفت که همه داروهای شیمیایی که برای بیماری ها مخصوصاً سالمندان تجویز می شوند، علاوه بر این که سودبخش هستند دارای مضرات و عوارضی هم هستند که گاهی اوقات این عوارض در گوش سالمندان خود را نشان می‌دهند  و باعث کاهش شنوایی سالمندان می‌شوند.

نشانه های اختلال در شنوایی سالمندان

  • واضح نبودن کلام: افراد سالمندی که دارای اختلال در شنوایی هستند صحبت های اطرافیان را به طور نامفهوم متوجه می‌شوند و یا اصلاً متوجه صحبت‌ها نمی شوند و از خود عکس العملی نسبت به آنها نشان نمی‌دهند.
  • تشخیص ندادن صداهای حروف مثل هم.
  • به علت اینکه خودشان صدایی نمی شنوند بلند بلند صحبت می کنند.
  • عدم تشخیص تن صدا های شبیه به هم ،را نمی توانند تشخیص دهند و از طرف، مقابل خود می خواهند که حرف ها و صحبت هایشان را دوباره تکرار کنند.
  • ایجاد صدای اضافه در گوش :همیشه احساس می کنند صداهایی در گوش آنها وجود دارد. مثل صدای باد، صدای وزوز،ویا خش خش .
  • به خاطر عدم شنوایی از جمع فاصله می‌گیرند و به انزوا طلبی رو می آورند.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی انواع سمعک مناسب برای سالمندان از لحاظ تکنولوژی و شکل را حتما مطالعه نمایید ))

به چند روش می توان بیماری اختلال شنوایی در سالمندان را درمان کرد ؟

درمان اختلال شنوایی در سالمندان به چند صورت امکان پذیر است .

  • آنها برای اینکه بتوانند صداهای اطراف را به طور واضح بشنوند باید از وسیله ای به نام سمعک استفاده کنند که باعث می‌شود فرد سالمند به راحتی با دیگران صحبت کند و با آنها معاشرت داشته باشد.
  • به سالمندان کم شنوا باید یاد دهیم که چگونه بتوانند با نگاه کردن به صورت افراد متوجه شوند که آنها چه می گویند. با بردن چند جلسه به مراکزی که کارشان آموزش مهارت لب خوانی و کاردرمانی است به سالمندان یاد می‌دهیم که بتوانند صحبت های دیگران را درک کنند و بفهمند.
  • اما افراد دیگری هم هستند که از لحاظ مالی و اقتصادی مشکلی ندارند و می توانند به راحتی با یک عمل ساده و کاشت حلزون در گوش خود شنوایی خود را به دست آورند و به راحتی صحبت های دیگران را بشنوند.

 چگونه می توانیم با سالمندان کم شنوای خود صحبت کنیم؟

وقتی میخواهید با سالمندی که شنوایی اش کم شده صحبت کنید در ابتدا نظر او را به سمت خود بیاورید، تا او متوجه شود که می خواهید با او صحبت کنید. سعی کنید در هنگام صحبت کردن زیاد بلند وزیاد آهسته صحبت نکنید، بلکه بیانی شیوا داشته باشید. در هنگام صحبت کردن با سالمند ناشنوا یا کم شنوا یک جا بایستیدو از قدم زدن اجتناب کنید. در آخر اگر به هیچ طریقی نتوانستید با او ارتباط برقرار کنید تمام صحبت های خود را روی کاغذ بیاورید.

هشدار ! خدمات ما پرستاری در منزل برای سالمندان ، کودکان و بیماران است و این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است از پزشک یا متخصص مربوطه مشورت بگیرید.

موسسه آتیه پرستاران سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × پنج =

فهرست