تماس
021-66582923
ارتباط با سالمندان

چگونه با سالمندان ارتباط برقرار کنیم ؟

ارتباط با سالمندان یکی از مشکلاتی می باشد که خانواده ها و حتی پرستاران سالمند با آن درگیر هستند. با افزایش سن و بروز کهولت افراد سالمند توانایی برقراری ارتباط با دیگران را از دست می دهند و رفته رفته گوشه‌ نشین می‌ شوند این ما هستیم که باید برای برقراری ارتباط با آن ها یک سری از مهارت‌ های ویژه را یاد بگیریم تا بتوانیم با آن ها وارد صحبت و معاشرت شویم این که چگونه می توانیم با سالمندان ارتباط برقرار کنیم موضوعی است که ما در این مقاله می‌ خواهیم در ارتباط با آن اطلاعاتی را به شما عزیزان بدهیم تا بتوانید با فرد عزیز سالمند خود راحت‌ تر وارد ارتباط شوید.

مزایای برقراری ارتباط با سالمندان :

از آن جا که افراد سالمند در جامعه از اهمیت ویژه برخوردار هستند به مراتب ارتباط برقرار کردن با آن ها نیز بسیار ارزشمند می باشد و دارای مزیت های بی شماری برای می باشد این افراد به دلیل تجربه های زیاد و اطلاعات بالایی که دارد برای ما بسیار حائز اهمیت هستند.

۱) بهره بری از تجربیات سالمندان :

همه ما برای این که در زندگی خود پیشرفت داشته باشیم باید راه‌ هایی را طی کنیم که مسیر آن برای ما شناخته شده نیست از این رو اگر از تجربیات افراد سالمند در این زمینه بهره ببریم با شکست و موفقیت های آن آشنایی پیدا خواهیم کرد .

۲) افزایش کیفیت سطح زندگی :

از دیگر مزایای ارتباط برقرار کردن با سالمندان این است که یاری کردن آن ها در امورات زندگی شان می توانیم کیفیت سطح زندگی آن ها و خود را بالا ببریم و این مسئله می‌ تواند باعث بالا رفتن امید در زندگی آن‌ها شود .

۳) قرارگیری آن ها در جامعه و حضور در خانواده :

زمانی که بتوانید وارد یک ارتباط درست و موثر با سالمند شوید به مراتب می توانید آن ها را به درون جامعه و ارتباط گیری با دیگران سوق بدهید و همچنین با حضور در جمع خانواده نوعی شادی در وجود آن ها را پدیدار خواهید کرد.

( در ادامه توصیه می شود مقاله مشکلات نگهداری از سالمندان را مطالعه نمایید )

چگونه با سالمندان ارتباط برقرار کنیم ؟

روش های ارتباط برقرار کردن با سالمندان :

در زیر به تعدادی از روشهای چگونگی ارتباط با سالمندان را نام برده ایم . این مبحث حتی می تواند برای افرادی که به شغل پرستاری سالمند در منزل مشغول هستند بسیار کارایی داشته باشد . این که چگونه بتوانیم ارتباط با سالمندان برقرار کنیم لازمه پیروی از یک سری از روش ها می باشد که در قسمت پایین به آن ها اشاره خواهد شد :

۱) از آن جا که اکثر افراد سالمند با تحلیل حس شنوایی روبه‌رو می‌ شوند لازم است برای برقراری ارتباط با آن ها از قسمتی که گوش آن ها سالم تر است با او صحبت کنید

۲) زمانی که می خواهید با سالمند ارتباط کلامی برقرار کنید سعی کنید صدای تلویزیون را کم کنید .

۳)در حین ارتباط برقرار کردن با سالمندان از انجام حرکات اضافی مانند خندیدن ، خوردن و غیر بپرهیزید زیرا این افراد از طریق حرکات لب متوجه صحبت های شما می شوند و در صورتی که حرکات اضافه داشته باشید نمی توانند به خوبی صحبت های شما را متوجه شوند

۴) جمله ها و سخنان خود را مختصر کنید زیرا زمانی که خیلی طولانی صحبت می کنید احتمالا عدم درک صحبت‌ های شما برای سالمند وجود دارد .

۵ ) از دیگر روش های ارتباط برقرار کردن با سالمندان این است که کمی بلند تر با آن ها صحبت کنید ولی داد نزنید .

( در ادامه توصیه می شود مقاله باورهای نادرست در مورد سالمندان را مطالعه نمایید )

۶ )وقت گذاشتن و گوش دادن به صحبت‌ های آن ها افراد سالمند صحبت کردن با دیگران را بسیار دوست دارد از این رو برای این که بتوانید وارد ارتباط با سالمند شوید سعی کنید برای آندها وقت بگذارید و به خوبی به صحبت‌دهای آن ها گوش بدهید از جمله صحبت‌ هایی که سالمند دوست دارد با اطرافیان خود و فرزندان داشته باشد این است که از گذشته ها برایشان بگویند و راجع به خاطراتی که داشتند با آن ها صحبت کند این مسئله برای آن ها بسیار لذت بخش و شادی آفرین می باشد و علت آن می‌ تواند موارد زیر باشد :

  • از آن جهت که یاد آور مسئولیت‌ هایی که در آن زمان داشتند می‌ شود باعث حس سرزندگی و شادابی در آن ها خواهد شد
  • افراد سالمند از این که حافظه آن ها یاری می کند تا خاطرات گذشته را به یاد بیاورند بسیار شادمان می گردد
  • افراد سالمند از این که فرزندان خود را نصیحت کنند برایشان بسیار لذت بخش تلقی‌ می شود از این رو ما باید نصیحت های آن ها را گوش کنیم تا باعث شادی آن ها شود اگرچه نمی خواهید همه آن نصیحت ها را عملی کنیم .

۷) از دیگر راه هایی که می توانید با سالمند ارتباط برقرار کنید این است که از آن ها سوال بپرسید سوالاتی از جمله این که چه نصیحت و راهنمایی برای ما دارید ؟ یا خوشحال کننده ترین خاطره زندگی شما چیست ؟ این سوالات تاثیر خیلی مثبتی روی ارتباط شما با فرد سالمند خواهد گذاشت

۸) از اتفاقات و روزمرگی های خود با افراد سالمند صحبت کنید : یکی دیگر از راه کار های برقراری ارتباط با سالمندان این است که سعی کنید از مسائلی که در طول روز برای شمل پیش می‌ آید با آنذها صحبت کنید و احساسات خود را به آن ها بگویید این مساله باعث می‌ شود فرد سالمند احساس با ارزش بودن بکند و متوجه می شود که نظر آن ها برای شما در زندگی مهم است .

۹) ارتباط تماسی با سالمند خود داشته باشید : اکثر افراد سالمند از ارتباط تماسی محروم هستند این مسئله یعنی برقراری ارتباط تماسی در برقراری ارتباط بسیار موثر واقع می‌ شود و شما می‌ توانید سالمند خود را در آغوش بگیرید و آندها را ببوسید و دست آن ها را لمس کنید و یا حتی زمانی که می‌ خواهند از جای خود برخیزید با گرفتن دست آن ها ارتباط تماسی با آن ها برقرار کنید .

۱۰) آخرین راهکار جهت برقراری ارتباط با سالمندان این است که هنگام صحبت کردن لحن ملایم داشته باشید و با احترام با آن ها برخورد کنید و از بلند صحبت کردن با آن ها بپرهیزید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

4 × 3 =

فهرست