تماس
021-66582923

مشخصات اسباب بازی مناسب برای کودکان اوتیسم

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
مشخصات اسباب بازی مناسب برای کودکان اوتیسم

اسباب بازی مناسب برای کودکان اوتیسم مبحثی است که در این مقاله می خواهیم راجعب آن صحبت کنیم و نکات مهمی را راجعب آن به شما عزیزان شرح دهیم. همان طور که می‌ دانید اسباب بازی برای کودکان جنبه بازی و سرگرمی را دارد اما اگر بخواهیم از طریق اسباب بازی به کودکان اوتیسم خود کمک کنیم که بتوانند در روابط اجتماعی با دیگران موفق باشد باید یک سری از اسباب بازی های مناسب برای کودکان اوتیسم فراهم کنیم که علاوه بر جنبه بازی و لذت برای آن ها به گونه‌ ای باشد که به تقویت ذهن آنها کمک کند و روی رشد عضلانی و رفتارهای او نیز موثر باشد.

کودکان اوتیسم با کودکان عادی متفاوت هستند پس به مراتب نوع بازی کردن آن ها نیز با بقیه فرق می کند. بازی کردن با کودکان اوتیسم باید جنبه آموزشی لازم برای قوی کردن مشکلاتی که در وجود آن ها است داشته باشد به همین دلیل باید از کودکان به خود آگاهی و شناخت لازم را داشته باشید و قدرت و ضعف آن ها را در زمینه های مختلف بشناسید د و سپس از اسباب بازی مناسب برای آن ها استفاده نمایید.

اسباب بازی مناسب برای کودکان اوتیسم چه مشخصه هایی باید داشته باشد ؟

کودکان اوتیسم به خاطر مشکلاتی که دارند به تنهایی علاقه‌مند هستند این کودکان دوست دارند با اسباب‌ بازی‌های خود تنهایی مشغول باشد اما این والدین یا پرستار کودک در منزل هستند که باید از اسباب بازی هایی برای آن ها استفاده کند که کمک کند این کودکان از تنهایی بیرون بیاید و روابط اجتماعی را با دیگران برقرار نماید به طور مثال اسباب‌ بازی‌ هایی که در دسترس کودک خود قرار می‌ دهید باید طوری باشد که به صورت گروهی انجام شود تا بتواند رابطه برقرار کردن کودک خود را با دیگران تقویت کند مث ل بازی های دسته جمعی پازل و جورچین ها .

از دیگر مشخصه‌ هایی که اسباب بازی مناسب برای کودکان اوتیسم باید داشته باشد این است که بتواند در حرکات کودک موثر واقع شود و مهارت های حرکتی را تقویت نماید به طور مثال بازی با حباب ساز به گونه‌ ای است که می‌ تواند مهارت بینایی کودکان را بالا ببرد زیرا کودک حباب ایجاد شده در هوا را با چشم های خود دنبال می کند از این از روی بینایی کودک موثر واقع می گردد .

به طور کلی بازی با کودک اوتیسم باید مهارت های حرکتی و ذهنی او را تقویت کند پس بازی هایی را انجام دهید که این مشخصه ها را داشته باشد برای تقویت حرکتی کودکان اوتیسم استفاده از وسایل بازی که در پارک ها تعبیه شده است مانند دوچرخه ، ترامپلین می تواند حرکات پاهای او را تقویت نماید.

( در ادامه توصیه می شود مقاله اسباب بازی مناسب کودکان را چگونه انتخاب کنیم ؟ را مطالعه کنید )

لوازم کمک آموزشی برای کودکان اوتیسم :

همان طور که می‌ دانید آموزش دیدن کودکان اوتیسم با سایر کودکان فرق می کند کودکان عادی اگر به کودکان دیگر نگاه کند می تواند چیزی را یاد بگیرند اما کودکان اوتیسم نمی‌توانند به چند مورد توجه و تمرکز کنند. از این رو باید به کودکان آموزش داده شود که توجه او فقط به خودش معطوف گردد.

یعنی در حین آموزش باید کاری کنیم که کودکان به چشم‌ های شما نگاه کنند در غیر این صورت نشان می‌ دهد که حواسش جای دیگری می باشد این کودکان باید در یک محیط آرام آموزش ببینند اگر محیط برایشان شلوغ باشد نمی‌ تواند آموزش ببینند.

به همین دلیل سعی کنید برای آموزش در محیطی قرار بگیرید که علاوه بر خلوت بودن مجزا باشد به گونه ای که هر قسمت آن مختص کاری باشد کودکان باید از لوازم آموزشی لازم برای یادگیری استفاده کند باید از طریق اسباب بازی مورد علاقه ی او کمک بگیرید و مطالب آموزشی لازم را برای او بازگو کنید .

( در ادامه توصیه می شود مقاله بازی درمانی کودکان و هدف از این بازی برای چیست؟ را مطالعه نمایید)

معرفی چند نمونه از اسباب بازی مناسب برای کودکان اوتیسم :

1- استفاده از توپ های شفاف که درون آن مشخص باشد :

یکی از اسباب بازی های مناسب برای کودکان اوتیسم به کارگیری توپ‌های شفاف می باشد که می توانید توپ کوچک و ریز درون آن پر کنیم که با تکان دادن آن صدای آن به گوش برسد که استفاده از این توپ ها به صورت دسته جمعی نیز بسیار مناسب می باشد .

2- استفاده از توپ های رنگی رنگی :

توپ هایی که دارای چند رنگ هستند برای کودکان اوتیسم بسیار جذاب و مهیج است بازی با این توپ ها حس لمس و بینایی کودک را قوی می کند و به دلیل رنگی بودن آن می توان حالت های مختلف کودک را در این بازی با آن مورد بررسی قرار بدهید. والدین و پرستار منزل می توانند از رنگ‌ های روشن استفاده شده در آن برای کم شدن ترس کودک مورد استفاده قرار بدهند زیرا این رنگ‌ های روشن در تاریکی ترس را از بین می‌ برد و بازی با آن و پرتاب کردن توپ توانایی حرکتی دست آن ها را قوی می کند .

۳) استفاده از عروسک هایی که حالت های مختلف چهره را نمایش می دهد :

شما با توجه به سن کودک خود می توانید از عروسک های برای بازی آن ها استفاده کنید که چهره آن ها بیان یک حالت باشد و شما حالت های مختلف عروسک را و این که چه چیزی باعث به وجود آمدن این حالت شده است را به او آموزش بدهید و سپس از او بخواهید حس خود را با توجه به آن عروسک براتان بگوید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یازده + 18 =

فهرست