تماس
021-66582923
اضافه وزن در دوران بارداری

درمان اضافه وزن در دوران بارداری

اضافه وزن در دوران بارداری فکر بسیاری از مادران باردار با به خود مشغول کرده است . یکی از نگرانی های مادران در دوران بارداری این است که جنین آنها از نظر تغذیه و مواد غذایی به طور صحیح و کامل تأمین شود و مشکلی از نظر دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن نداشته باشد، از این رو سعی میکنند که با تغذیه کامل و گاه بی اندازه از این نگرانی خود بکاهند. در صورتی که از طرف مقابل یک مادر باردار باید مراقب اضافه وزن خود نیز باشد. مشکلی که برای اکثر مادران در دوران بارداری پیش می آید و بازگشت آنها به وزن متعادل و مناسب بسیار دشوار است.

به طور معمول مادران در دوران بارداری اضافه وزن دارند و این اضافه وزن به عوامل زیادی از جمله قد و وزن مادر قبل از بارداری، اصول تغذیه، عوامل محیطی و وراثتی و غیره بستگی دارد. به طور معمول مادری که قبل از بارداری با وزن نرمال باردار می شود باید در طول دوران بارداری بین ۷ تا ۱۱ کیلو وزن اضافه کند. یعنی دقیقا این وزن باید به اندازه وزن جنین و مقدار مایع اطراف آن باشد. اما مادرانی که از قبل اضافه وزن دارند و با این اضافه وزن باردار می شوند معمولاً ۱۳ تا ۱۸ کیلو اضافه وزن پیدا میکنند که این اضافه وزن معمولاً در ماه های پایان بارداری بیشتر می شود.

مادرانی که دچار اضافه وزن هستند باید سعی کنند نسبت به مادران با وزن نرمال اضافه وزن کمتری در دوران بارداری داشته باشند.این به این معنی نیست که تغذیه کم یا رژیم داشته باشند، بلکه منظور این است که مواد غذایی که حاوی مواد مغذی اما کالری کمتری هستند را استفاده نمایند. البته گاه هم ممکن است پزشک متخصص در مورد مصرف چربی ها و کربوهیدرات ها و مصرف قند ها محدودیت هایی را برای مادر اعمال کند که به سلامت خود مادر و جنین کمک میکند.

مشکلات ناشی از اضافه وزن در بارداری

اضافه وزن در دوران بارداری ممکن است مادران را دچار بیماری دیابت کند . همچنین این مادران به علت وزن زیاد قادر به انجام زایمان به روش طبیعی نخواهند بود و مجبور خواهند بود که فرزند خود را به روش سزارین بدنیا بیاورند. در صورتی که مادر باردار مراقب افزایش وزن خود نباشد ممکن است فرزند او نیز دچار وزنی غیر نرمال شود و همین امر مشکلاتی را برای او بوجود آورد.

وزن زیاد مادران در این دوران ممکن است منجر به خطر سقط توسط مادر شود و او را از داشتن فرزند شیرینش محروم کند.همچنین نوسانات فشار و فشار خون بالا از مشکلاتی است که بر اثر اضافه وزن در این دوران بوجود می آید.

روش های جلوگیری از اضافه وزن در دوران بارداری

۱_ داشتن تغذیه درست و سالم:

یکی از مواردی که رابطه مستقیم با اضافه وزن در دوران بارداری دارد اصول تغذیه سالم و مناسب است. اصولی که حاوی برنامه غذایی سرشار از گروه سبزیجات، میوه ها، لبنیات کم چرب و مواد حاوی ویتامین ها و پروتئین ها باشد و با جایگزین کردن این مواد غذایی به جای مواد غذایی سرخ شده و آماده پر چرب و همچنین گروه شیرینی جات به سلامت خود و جنین کمک کند.

۲_قرار دادن ورزش در برنامه روزانه:

یکی از راههای کنترل و پیشگیری از اضافه وزن دوران بارداری این است که مادران باردار ورزش خاصی را با مشورت پزشک خود و با توجه به شرایط فیزیکی خودشان در برنامه روزانه شان قرار دهند و از این رو علاوه بر افزودن به نشاط و شادی روح خودشان در کنترل اضافه وزن خود نیز کمکی کرده باشند.

( در ادامه توصیه می شود مقاله دلایل و مضرات خواب زیاد در دوران بارداری را مطالعه نمایید )

۳_تهیه و توجه به تغییرات ماهیانه وزن:

مادران باردار باید به جدول تغییرات وزنی خود که ماهانه از طرف پزشکشان مورد بررسی قرار می‌گیرد توجه خاص داشته باشند و در صورت اضافه وزن غیر نرمال اصول لازم را رعایت کنند.

۴_توجه به میزان کالری مواد غذایی:

مادران باید از مواد غذایی که کالری کمتری دارند اما مواد مغذی لازم را به بدن می رسانند استفاده کنند.

۵_روش مناسب طبخ مواد غذایی:

روش پخت نقش مهمی در رساندن کالری ها و ویتامین ها به بدن مادران باردار دارد. همه ما میدانیم که روش سرخ کردن هیچ خاصیت و پون مثبتی برای بدن ندارد پس بهتر است که مادران باردار روش های دیگر طبخ مانند بخار پز کردن و یا آب پز کردن را جایگزین روش سرخ کردن کنند که در آن تمام مواد مغذی و ویتامین های غذا از بین میرود.

 مقابله با اضافه وزن در دوران بارداری

۶_استفاده از نوشیدنی های سالم:

بهترین نوشیدنی در این دوران نوشیدن آب است. البته آب میوه های طبیعی که حاوی اسانس و مواد نگهدارنده نیستند هم مفید است، البته نوشیدن مقدار زیاد آب هم میتواند مضر باشد. به گفته متخصصان نوشیدن ۲ تا ۳ لیتر آب در روز برای مادران باردار کفایت میکند.

( در ادامه توصیه می شود مقاله انجام حرکات یوگا در دوران بارداری چه کمک به مادران باردار می کند را مطالعه نمایید )

۷_استفاده از گروه لبنیات کم چرب:

البته که مادران باردار در این دوره ملزم به استفاده از لبنیات هستند اما این لبنیات باید کم چرب و در حد ۱ تا ۲ درصد چربی داشته باشند و نه بیشتر تا سلامت مادر و جنین حفظ شود.

۸_ استفاده از مواد حاوی پروتئین به اندازه کافی:

مصرف مواد حاوی پروتئین در این دوران باعث می شود که جنین برای رشد خود از ذخیره ماهیچه بدن مادر استفاده نکند ،همچنین باعث می شود که مدام احساس گرسنگی نکند و مجبور نشود مدام از میان وعده استفاده کند. برای تأمین پروتئین لازم مادران می‌توانند موادی مانند مرغ و ماهی را در برنامه غذایی خود جای دهند.

۹_استفاده کافی و لازم از مواد حاوی فیبر:

یکی دیگر از راه های مقابله با اضافه وزن در دوران بارداری ، استفاده از مواد حاوی فیبر می باشد. بسیاری از میوه ها و سبزیجات ها حاوی فیبر هستند. مصرف مواد حاوی فیبر باعث می شود که مادران از چربی کمتری استفاده کنند. همچنین فیبر سبب هضم سریع غذا و کاهش کلسترول خون می شود.

کلام آخر

مادران باردار به هیچ عنوان نباید برای جلوگیری از افزایش وزن وعده های اصلی غذای خود را حذف کنند چون این کار سبب می شود آنها میان وعده های بیشتری مصرف کنند که زیانش بیشتر است. مادران نباید پرخوری بیشتری کنند و مراقب حجم و اندازه مواد غذایی مورد مصرف خودشان باشند. بهتر است قبل از غذا یک لیوان آب مصرف کنند همچنین مادران باردار بعد از زایمان باید در صدد کاهش وزن خود باشند و به مرور این کار را انجام دهند که در شیر دهی فرزندشان مشکلی پیش نیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × سه =

فهرست