تماس
021-66582923

اضطراب جدایی در بزرگسالان و راه کارهای درمان برای سالمندان

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
اضطراب جدایی در بزرگسالان و راه کارهای درمان برای سالمندان

اضطراب جدایی در بزرگسالان یکی از اختلالات روحی و روانی در این سنین می باشد و معمولاً بر اثر جدایی از افرادی که با آن ها وابستگی عاطفی دارند برایشان بروز می کند این اختلال در همه جنبه‌ های زندگی سالمند اثر می گذارد این فرد نگران جدا شدن از افرادی می باشند که آن ها را دوست دارند و وابسته آنها هستند و می ترسند از این که آن ها را از دست بدهند و تنها بمانند . این مقاله توسط کارشناسان بخش سلامت آتیه پرستاران سلامت تهیه و جمع آوری شده است و شما دعوت به مطالعه این مبحث می نماییم . با ما همراه باشید.

ریشه اضطراب جدایی در بزرگسالان از کجا نشأت می گیرد ؟

به طور کلی ریشه های اضطراب های اصلی در دوران بزرگسالی را می توانیم در دوران کودکی پیدا کنیم معمولا کودکان دارای وابستگی شدیدی به والدین خود هستند و زمانی که پدر و مادرشان بخواهد آن ها را ترک کند دچار ترس و نگرانی خاصی می‌ شوند و دائماً گریه و زاری راه می‌ اندازند که البته این رفتار ها تا ۱۸ ماهگی کودک طبیعی و نرمال می باشد. اما اگر بخواهد بیشتر از این ادامه پیدا کند منجر به اضطراب جدایی در بزرگسالان می گردد .

در گاهی مواقع این اضطراب به قدری شدید می‌ شود که زندگی فرد سالمند را مختل می‌ کند و بعد از انجام فعالیت های روزانه خود باز می مانند گاهی حتی تصور دور شدن از افراد دلبسته آن ها می تواند اضطراب آن ها را شدید تر کند و اثرات مخربی بر زندگی سالمندان بگذارد.

علائم بروز اضطراب جدایی در بزرگسالان :

  • ترس :
    یکی از علائم خیلی مشهور در اضطراب جدایی در بزرگسالان ایجاد ترس می‌ باشد ترس به خاطره جدایی و طرد از خانواده می‌ تواند نگرانی‌ های زیادی را برای شخص به همراه داشته باشند .
  • نگرانی :
    دومین نشانه از این اختلال نگرانی های شدید به خاطر از دست دادن افرادی است که به آن‌ ها دلبستگی زیادی دارند این افراد دائم نگران این موضوع هستند که نکند که اتفاقی بر سر آن ها بیاید .
  • در خانه ماندن :
    از سومین نشانه های اضطراب جدایی در بزرگسالان این است که فرد مبتلا دائما در خانه می ماند و هیچ میلی به رفتن به بیرون و دیدن خویشاوندان خود ندارد و دچار کم خوابی می‌ شود قطعا این اختلال علاوه بر تاثیر گذاری روی روان می تواند روی جسم آن ها نیز تاثیر بگذارد .
  • ایجاد درد و حالت تهوع :
    بروز درد ایجاد حالت تهوع نیز از علائم جدایی فرد سالمند از افراد دلبسته آن ها می باشد که باعث عاجز شدن آن ها و شکایت شان می گردد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله ترس از تاریکی در بزرگسالان را حتما مطالعه نمایید )

عوامل ایجاد کننده اضطراب جدایی در بزرگسالان که مراقب سالمند باید بدانند :

1-عدم احساس امنیت :

یکی از مواردی که باعث می‌ شود اضطراب در بزرگسالان شکل بگیرد این است که آن ها احساس نا امنی می کنند و خود عامل ناامنی می تواند به صورت ژنتیکی در وجود آن ها به وجود بیاید به همین دلیل این عامل می‌ تواند این افراد را مستعد ابتلا به اضطراب نماید .

2- قرار گرفتن در یک شرایط پرتنش

از دیگر عوامل اساسی بروز اضطراب در بزرگسالان قرار گرفتن در یک شرایط پرتنش می‌ باشد به طور مثال جدایی که بین زن و شوهر اتفاق می‌ افتد و یا مرگ یک از عزیزان باعث می شود شرایط استرس برای سالمندان بیشتر ایجاد شود و زمینه ساز اضطراب جدایی در او به شدت بیشتری شکل بگیرد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله نقص توجه در بزرگسالان و راه های برطرف کردن آن را مطالعه نمایید )

چگونگی تشخیص اضطراب جدایی در بزرگسالان :

یکی از راه‌ های تشخیص این اختلال توسط درمان گران این است که تمامی علائم بروز این اختلال را به صورت مداوم چک می کنند اگر میزان شدت آن ها ادامه داشته باشد و طوری باشد که روی جنبه‌ های دیگر زندگی فرد از جمله جنبه های شغلی ،جنبش های اجتماعی و غیره تاثیر بد بگذارد می توانند این اختلال را تشخیص دهند .

ارائه راه کار هایی برای درمان اختلال اضطراب جدایی در بزرگسالان :

درمان این اختلال در دو دسته طبقه بندی می شود :

  • درمانی که بر روی خود فرد مبتلا انجام می‌ شود.
  • درمانی که روی اعضای خانواده فرد مبتلا صورت می‌گیرد

چیزی که در هر دو نوع درمان ذکر شده یکسان است این است که از فرد مبتلا می‌ خواهند که علی‌ رغم تمام نگرانی‌ ها ،اضطراب ها و ترس ها از افراد دلبسته خود جدا شوند و ضمن جد شدن آن ها توانایی و مهارت‌ های لازم را برای مقابله با این علائم را به آن ها آموزش می دهند در روش درمانی فردی روان شناسان بر این باورند که در پس اضطراب سالمندان یک سری از باور های نا درست وجود دارد و در روش درمان خانوادگی یک سری از مسائل روان شناسی در خانواده ها را مورد بررسی و آزمایش قرار می‌ دهد .

نحوه برخورد درست با سالمندان مبتلا به این عارضه :

لازم به ذکر است که اطرافیان سالمند و حتی پرستار منزل برخورد صحیح و درست را با این افراد داشته باشند. این مسئله بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا که اگر با این سالمندان برخورد درستی نشود و یک محیط آرام و بدور از استرس برایشان فراهم نشود باعث می‌ شود این احساس استرس و نگرانی آنها به سایر افراد خانواده نیز منتقل شود. در برخورد با علائم این اختلال در سالمند ، از روانشناس کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو + پانزده =

فهرست