تماس
021-66582923

اضطراب جدایی در کودکان و راه های درمان

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
اضطراب جدایی در کودکان و راه های درمان

کودکانی که تازه پای رفتن پیدا می‌ کنند در برهه از زمان قرار می‌ گیرند که جدا شدن از والدین برایشان سخت می‌ باشد و هنگام مواجه شدن با آن دچار یک آشفتگی می گردند به این احساس آشفتگی، اضطراب جدایی در کودکان گفته می شود که جزو روند رشد کودک محسوب می گردد این اضطراب کاملاً طبیعی و عادی به نظر می‌ رسد زیرا یک کودک که تحت مراقبت والدین قرار می گیرد زمانی که می‌ خواهد از آن ها جدا شود کاملاً بی پناه و بی دفاع می شود از این رو اضطراب در او شکل می‌گیرد .

در چه سنی اضطراب جدایی در کودکان شکل می گیرد؟

به طور کلی این اضطراب در بین سن ده ماهگی تا ۱۸ ماهگی آغاز می‌ شود و تا سن سه سالگی کودک ادامه پیدا می‌ کند این اضطراب معمولاً زمانی که کودک می‌ خواهد در اتاقش بخوابد و یا زمانی که شما می‌ خواهید به سر کار خود بروید بروز می کند .

چگونه می توان به اضطراب جدایی در کودکان راه کارهایی ارائه دهیم ؟

1- سپردن کودک به اقوام نزدیک یا پرستار کودک :

اگر والدین مجبورند کودک خود را ترک کنند بهترین راهکار این است که کودک خود را نزد یک فرد آشنا مانند مادربزرگ خود و یا پرستاری منزل بگذارند هرچند این قضیه خیلی مورد رضایت کودک نمی باشد اما زمانی که بدانند یک شخص آشنا نزدیک اوست احساس آرامش پیدا می‌ کند و از این طریق می توانید اضطراب جدایی در کودکان را به حداقل برسانید .

2- مدت زمان جدایی از کودک را به تدریج بیافزاید :

سعی کنید کودک خود را در زمان کوتاهی نزد یک فرد آشنا یا پرستار کودک در خانه بگذارید و در روزهای آتی این زمان را به تدریج اضافه کنید این روش یک حس آرامش به کودک می دهد و از بازگشت شما خیالش راحت می‌ شود و می‌ تواند اضطراب جدایی را در خود کاهش بدهد .

3- اجازه شناسایی کسی را که می خواهید کودکتان را به او بسپارید را به کودک بدهید :

اگر قصد دارید کودک خود را نزد کسی بگذارید قبل از این که آن شخص را با کودک خود تنها بگذارید لازم است چند باری کودک و آن فرد در حضور شما با هم قرار بگیرید تا بتواند او را خوب بشناسد .

4- چک کردن فرد یا محلی که کودک را در آن جا قرار می دهید :

زمانی که شما از کودک خود حدا می شوید و او را نزد شخص یا پرستاری در مهد کودک قرار می دهید متوجه این می‌ شوید که کودکتان باز همان اضطراب و نگرانی ها را دارد باید شخص و محل را مورد بررسی قرار دهید شاید از محل و آن شخص احساس رضایت نمی کند .

5- خداحافظی و رفتار معمولی از خود بروز دهید:

سعی کنید موقع خداحافظی یک رفتار عادی داشته باشید و به گونه‌ ای رفتار کنید که کودک حس کند شما زود بر می گردید می توانید او را ببوسید بغل کنید طوری که کودک بتواند بر اضطراب جدایی خود غلبه کند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله راه های جدا کردن اتاق کودک را حتما مطالعه نمایید )

در چه مواردی رفتار والدین در برخورد با اضطراب جدایی کودک اشتباه می باشد ؟

اگر راه کارهای ارائه شده در قسمت بالا را انجام داده اید و هنوز هم شاهد نگرانی ها و اضطراب جدایی در کودکان خود هستید باید در ریشه آن را در جای دیگری جستجو کنید به احتمال زیاد مشکل در وجود خود والدین باشد انجام یک سری از موارد توسط والدین می‌ تواند این مشکل را تشدید کند این موارد شامل :

  • احتمال زیاد زمانی که کودک متوجه شما نیست او را ترک می کنید که کاملا اشتباه می باشد.
  • والدین زمانی که می‌ خواهند از کودک خود جدا شوند ناراحت هستند و این کار باعث تشدید اضطراب کودک میشود.
  • والدین هنگام جدایی از کودک دائم پشت سر خود را نگاه می‌ کنند و با کودک بای بای می‌ کند و برای او بوس می فرستد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله چگونه کودک را از پوشک بگیریم ؟ را حتما مطالعه نمایید )

راه‌ های آماده سازی کودک برای جدایی از والدین :

برای اینکه بتوانید کودک خود را جدا کنید باید کم کم به او فرصت بدهید و او را شرایط قرار بدهید که بتواند آمادگی پیدا کند به طور مثال اگر کودک شما که تازه راه افتاده است به صورت چهار دست و پا به اتاق دیگری می‌ رود بگذارید در آن جا کمی تنها باشد و به دنبال آن نروید چند دقیقه را در همچین شرایطی تنها بگذارید و سپس به دنبال او بروید این گونه راحت تر می‌ تواند با عدم حضور شما کنار بیاید.

سعی کنید همیشه با کودک خود خداحافظی کنید و او را ببوسید و بگویید که زود برمی گردید اما خداحافظی خود را خیلی احساسی و طولانی نکنید اگر کودک شما هنگام خداحافظی به گریه افتاد شما شرایط را برای او سخ تر نکنید و جلوی گریه و ناراحتی خود را بگیرید .

کنترل اضطراب جدایی در کودکان در موقع خواب :

این که کودک شما هنگام شب می خواهد در اتاق خودش بخوابد و تنها بماند و دچار ترس می شود کاملا عادی است و این والدین هستند که باید این ترس و اضطراب جدایی را کنترل نمایند به این روش که نزدیک به ساعت خواب کودک یک فضای آرامش دهنده را برایش به وجود بیاورند و او را با چیزی مشغول کنند به طور مثال برایش قصه بگویید یا با یکدیگر شعر بخوانند تا بتوانند این اختلال اضطراب جدایی در کودکان را مدیریت نماید اما اگر بعد از آن باز هم کودک بی برقراری کرد پیشش بروید اما به صورت کوتاه مدت تا یاد بگیرد بدون نیاز به کمک باید بخوابد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نوزده − 19 =

فهرست