تماس
021-66582923

استرس و اضطراب دوران سالمندی با 8 راه درمان در خانه

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
استرس و اضطراب دوران سالمندی

استرس و اضطراب دوران سالمندی یکی از مشکلاتی است که در این برهه از سوی این افراد مسن نمایان می گردد این اختلال همان طور که می دانید بسیار طبیعی است اما اگر میزان آن بیش از حد باشد و فرد سالمند را در انجام فعالیت‌ های خود دچار مشکل کند از حالت طبیعی خارج می‌ شود و زندگی سالمند را تحت تاثیر قرار می‌ دهد . ما در ادامه با کمک کارشناسان بخش سلامت آتیه پرستاران سلامت به راه های درمان این بیماری بیشتر می پردازیم . با ما همراه شوید.

چه مواردی استرس و اضطراب دوران سالمندی را ایجاد می‌ کند ؟

  • افراد سالمند با داشتن یک سری از بیماری‌ ها مانند بیماری قلبی ،دیابت و اختلالات مربوط به تیروئید دچار استرس و اضطراب می گردند.
  • زمانی که فرد مسن احساس می‌ کند قدرت و توانایی های لازم را ندارد دچار استرس می گردد
  • مصرف یک سری از داروها
  • استعمال مشروبات الکلی
  • عارض شدن فشار های عصبی زیاد در زمان طفولیت
  • مسائل اقتصادی و سیاسی

چگونگی پی بردن به استرس و اضطراب دوران سالمندی :

متداول ترین راه تشخیص و پی بردن استرس و اضطراب درون دوران سالمندی این است که فرد مسن خود را نزد یک روانشناس ببرید تا بتوانند میزان سلامتی روان او را مورد بررسی قرار بدهد. یک روانشناس موارد استرس زا درون سالمند را شناسایی می‌ کند و کم و کیف آن را مورد بررسی قرار می‌ دهد و اگر لازم باشد از یک سری از روند های درمانی بالا تر برای آن استفاده می کند و لازم به ذکر است که افراد سالمند خود را از این مسئله آگاه کنید که وجود این اختلال در آن ها می توانند به راحتی درمان و مداوا شود در صورتی که زودتر برای آن ها اقدام کنید پس شما باید نسبت به نگهداری سالمند خود از این عارضه بسیار هوشمندانه عمل کنید.

علائم بروز استرس و اضطراب دوران سالمندی:

  • احساس لرز داشتن در بدن
  • به سختی نفس کشیدن
  • احساس سنگینی در قسمت سر
  • احساس سرگیجه در سالمندان
  • عرق کردن زیاد
  • عدم هضم مواد غذایی
  • احساس خستگی و ناتوانی
  • در خواب کابوس دیدن
  • دور ماندن از جمعیت
  • ایجاد تغییر و تحول در میزان وزن سالمند
  • به هم ریختگی میل و اشتها به غذا

راه های کنترل کردن استرس و اضطراب دوران سالمندی در منزل:

شما می توانید با انجام تکنیک های زیر تا حد زیادی استرس افراد مسن خود را در منزل کنترل کنید .

  • اولین راه کنترل استرس و اضطراب دوران سالمندی این است که یک مرد مسن از مواد غذایی سالم و متعادل استفاده کنند تغذیه روی استرس این افراد بسیار موثر واقع شده است .
  • دومین راه برای غلبه بر استرس این است که روابط اجتماعی خود را با دیگران افزایش بدهد هر چقدر بتواند با دیگران معاشرت کند روی روند کنترل استرس خود گامی بزرگ نهاده است .
  • سومین راه این که اگر یک فرد سالمند خواب خوب و با کیفیت در شب داشته باشد فشار اضطراب از روی آن ها برداشته می شود .

راه کارهای درمانی جهت استرس سالمندان و مراقبت در منزل:

یکی از راه های درمانی استرس و اضطراب دوران سالمندی این است که از مشاوره روانشناسی و دارو درمانی بهره بگیرید در جریان این مشاوره‌ ها افراد سالمند راه های مقابله با تفکرات منفی را در ذهن خود می آموزند و در شرایط بحرانی می‌ توانند روی استرس خود کنترل لازم را داشته باشند.

1- خوب گوش دادن به حرف های سالمند:

مراقبین افراد سالمند باید به این موضوع توجه داشته باشند که اگر به خوبی پای حرف های سالمند خود بنشینند کمک زیادی به کم شدن میزان استرس آن ها کرده اند.

2- استفاده از مشاور برای سالمند خود:

مشاوره هایی که برای فرد سالمند خود توسط روانشناسی انجام می‌ دهید باید در یک روند منظم قرار بگیرد حال اگر فرد سالمند شما از رفتن به مطب عاجز است برای او به صورت آنلاین از روانشناس مشاوره بگیرید .

3- حضور در فعالیت های اجتماعی:

انجام یک سری از فعالیت های مورد علاقه سالمند می‌ تواند در روند درمان استرس و اضطراب دوران سالمندی بسیار موثر واقع شود به طور مثال حضور در فعالیت های ورزشی ، حضور در مراسم دعا خوانی یا رفتن به مراکز تفریحی. این روش روی حس مثبت داشتن فرد سالمند بسیار مفید می باشد .

4- تنها نگذاشتن سالمند خود :

همیشه در کنار سالمند خود باشید و نگذارید احساس تنهایی بکنند زیرا تنها ماندن تفکرات منفی را بیشتر به سمت سالمندان سوق می دهد .

5- یادداشت برداری از اتفاقات روزانه :

فرد سالمند اگر بتواند قبل از این که بخوابد یک سری یادداشت برداری از اتفاقات روزانه و یا چیزهایی که در مورد گذشته بوده را داشته باشد می‌ تواند بهتر بخوابد در نتیجه افکار منفی را از خود دور خواهد کرد.

6- پر کردن اوقات فراغت سالمند :

باغبانی و گل کاری در منزل توسط فرد سالمند می‌ تواند وقت آن ها را پر کند و از این طریق زمانی برای خیال پردازی و تفکرات منفی در ذهن نخواهند داشت و این روش می‌ تواند آن ها را در درمان استرس خود کمک کند.

7- انجام فعالیت هایی برای آرامش سالمند:

سعی کنید سالمند خود را مجبور کنید کار هایی را انجام دهند تا بتواند آن ها را به آرامش برساند مانند این که برای آن ها موسیقی های آرام و ملایم پخش کنید و از آن ها بخواهید به موسیقی گوش دهند این راه کار هم می‌ تواند ضمن آرامش سالمندان استرس و اضطراب را از آن ها دور نماید .

8- ریلکس کردن ماهیچه های بدن :

افراد سالمند از طریق ریلکس کردن ماهیچه های خود می توانند از درون خود را به یک آرامش روانی برساند تفکر به این که چگونه روی عضلات و ماهیچه های خود کار بکند که دچار انقباض و انبساط شود ذهن آن ها را از تفکرات منفی و استرس دور نگه می دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

12 + نوزده =

فهرست