تماس
021-66582923

اعتیاد به شبکه های اجتماعی چیست و چگونه ترک می شود؟؟؟

پرستار سالمند, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
 ترک اعتیاد به شبکه های اجتماعی

اعتیاد به شبکه های اجتماعی از نوع اعتیاد های رفتاری می باشد که امروزه گریبانگیر افراد کوچک و بزرگ شده است . در دنیای امروزی اعتیاد به اینترنت باعث شده که افراد نتوانند در مقابل دستگاه های هوشمند ( موبایل ، لبتاب و مواردی از این قبیل که رابطه ای مستقیم با اینترنت دارند ) خود را کنترل کنند. در نتیجه بسیاری از وقت روزانه خود را صرف گشت و گذار در شبکه های اجتماعی می کنند . اگر شما فردی هستید که نمی توانید خود را در این مواقع کنترل کنید می توانید با خواندن این مبحث که توسط نویسندگان موسسه آتیه پرستاران سلامت تهیه و تنظیم شده ، خود را از این معظل امروزی که دنیا رو درگیر خود کرده است خلاص شوید . پس با ما همراه باشید.

چه علائمی نشان می دهد که شما به شبکه های اجتماعی اعیاد دارید ؟

شما می توانید با بررسی یک سری از علائم اعتیاد به شبکه های اجتماعی که در خود می بینید می فهمید که آیا به شبکه های اجتماعی اعتیاد دارید یا نه این علائم شامل :

کلافه و عصبانی شدن :

اگر اینترنت شما به هر دلیل قطع شود یا دستگاهی که بوسیله ی آن خود را در شبکه اجتماعی سرگرم می کنید ، خراب شود خلق و خوی شما دچار تغییراتی می شود مثلا کلافه می شوید ، عصبانی می شوید و یا اینکه زیر لب شروع می کنید به فوش دادن و با برطرف شدن مشکل شما به آرامش خود که همان بازگشت به شبکه های اجتماعی است برمیگردید. با داشتن این علائم شما حتما به شبکه های اجتماعی اعتیاد پیدا کرده اید.

چک کردن و بررسی کردن :

این افراد همشه در حال چک کردن و بررسی کردن شبکه های اجتماعی خود هستند حتی وقتی نیاز ضروری به آن داشته باشند . مثلا وقتی صبح از خواب بیدار می شوند ، شب قبل از خواب ، هنگام خوردن غذا و مواردی از این قبیل.

زمان زیاد صرف شبکه های اجتماعی :

این افراد بیشترین وقت خود را صرف شبکه های اجتماعی می کنند و از کارهای روزمره ی خود در دنیای واقعی قافل می شوند و دیگر رقبت و انرژی برای انجام امور زندگی خود را ندارند .

ضربه زدن به دنیای واقعی :

افرادی که اعتیاد به شبکه های اجتماعی دارند و در این فضا غرق شده اند دیگر فرصت کافی به رسیدگی دنیای واقعی خود را ندارند و باعث لطمه زدن به زندگی خود می شوند . مثلا زوجینی که دائم وقت خود را در اینترنت به سر می برند بزرگترین ضربه را به فرزند خود می زنند و نمی توانند به طور کامل و اصولی به فرزند خود رسیدگی کنند .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله اعتیاد به خشم و خشونت چیست و چگونه درمان می شود؟ را حتما مطالعه نمایید ))

علت هایی که باعث می شود افراد اعتیاد به شبکه های اجتماعی داشته باشد چیست ؟؟؟

اعتیاد به شبکه های اجتماعی که بیشتر مردم امروزه دچار این گرفتاری شده اند ، می تواند دلایل زیادی داشته باشد که ما به تعدادی از این موارد اشاره کرده ایم . مانند:

سرگرم شدن

بسیاری از مردم به دلیل نداشتن سرگرمی و برای پر کردن اوقات فراغت خود ، بهترین راه را سرگرم شدن با شبکه های اجتماعی می داند. و این امر باعث می شود که کم کم فرد به آن اعتیاد پیدا کند.

ارتباط برقرار کردن با دیگران

بسیاری از این افراد بنا به دلایل مختلفی نمی توانند در دنیای واقعی با دیگران ارتباط برقرار کنند و یا اینکه ارتباطشان ضعیف می باشد . این افراد بهترین راه ارتباط با دیگران را استفاده از دنیای مجازی می داند . این امر خود زمینه ی اعتیاد به شبکه های اجتماعی را فراهم می نماید.

وجود مشکلات زیاد در زندگی

این افراد به دلیل داشتن مشکلات زیاد در دنیای واقعی ، به گونه ای می خواهند با سرگرم کردن خود با شبکه های اجتماعی ، فشار این مشکلات را کاهش دهند و استرسی که از این مشکلات به فرد وارد می شود را تا حدودی پایین بیاورند.

تامین نیاز های اجتماعی خود

این افراد به دلیل اینکه در دنیای واقعی خود نتوانسته به خوبی نیازهای اجتماعی خود را برآورده کند می خواهد با این دنیای مجازی این نیاز ها را بدست بیاورد.

افرادی که برون گرا هستند و به دنبال ارتباطات بیشتر می باشند

این افراد به دلیل وجود خصلت رفتاری خود به دنبال حرف زدن و ارتباط با افراد بیشتر می باشند و می خواهد دایره دوستان خود و آشنایان خود را توسعه دهد . بنابر این بهترین راه را استفاده از شبکه های اجتماعی میباشد .

درمان و مداوا کردن اعتیاد به شبکه های اجتماعی :

اعتیاد به شبکه های اجتماعی معظلی شده است در بین مردم که برای یک جامعه بسیار خطرناک می باشد . اما برعکس استفاده درست می تواند فرد را رو به جلو حرکت دهد . در زیر به تعدادی از موارد که می تواند این اعتیاد را از بین ببرد را برای شما عزیزان ذکر می کنیم .

  • ایجاد محدودیت های زمانی که برای خود برنامه ریزی می کنید .
  • تشویق کردن خود به استفاده کم از شبکه های اجتماعی
  • عواملی که باعث می شود شما را برای استفاده از شبکه های اجتماعی وسوسه کند را از بین ببرید.
  • سعی کنید سرگرمی های سالم را جایگزین کنید.
  • سعی کنید ارتباطات خود با دوستان و اقوام را در دنیای واقعی بیشتر کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

12 + یک =

فهرست