تماس
021-66582923

تقویت و افزایش روحیه سالمندان با 15 روش

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
بالا بردن و افزایش روحیه سالمندان

در دوران پیری با بالا رفتن سن در افراد، سالمندان دچار یک سری از بیماری ها مانند افسرگی میشوند و کاملا انگیزه خود را برای زندگی از دست میدهند ما میتوانیم برای پیشگیری از این مسائل و مشکلات برای سالمندان و همچنین افزایش روحیه سالمندان روش ها وتکنیک هایی را به کار ببریم. این روش ها باید به گونه ای باشد که وضعیت جسمی و روحی سالمند را متحول کند این روش ها به شرح زیر میباشد:

هدف و نیت کارشناسان موسسه آتیه پرستاران سلامت از تهیه این مقاله ، آموزش دادن به اطرافیان سالمند بخصوص مراقبین و پرستاران سالمند که وظیفه مراقبت و بالا بردن روحیه سالمندان را برعهده دارند، می باشد. پس حتما تا پایان این گفتگو ما را همراهی نمایید.

روشهای بالا بردن و افزایش روحیه سالمندان :

معمولا افرادی که خدما مراقبت از سالمندان را برعهده دارند اولین هدف این عزیزان بالا بردن و تقویت روحیه این سالمندان می باشد. پس توصیه می شود این مراقبین و  پرستار منزل حتما با انجام روشهای زیر باعث افزایش روحیه سالمندان گردد پس حتما این روشهای را جدی بگیرید.

1- ورزش کردن :

ورزش کردن سالمندان بسیار حرکت مناسبی میباشد با اینکه اکثر آنها حس میکنند توانایی ورزش کردن را ندارند ولی تصور نا به جایی تلقی میشود زیرا در اکثر سالمندان این توانایی را میشود یافت.

2-معاشرت با هم سن و سال های خود :

یکی دیگر از تکنیک هایی که باعث افزایش روحیه سالمندان می شود و به شدت کارشناسان مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت آن را توصیه می کنند معاشرت با هم سن و سال های خود است فرد سالمند میتواند با دوستان خود به پارک برود یا حتی با آنها مسافرت برود.

3- بررسی استعداد های ذاتی :

فرد سالمند میتواند با بررسی استعدا های ذاتی خود روحیه اش را تقویت کند و به کاهش نا امیدی در وجودش خاتمه دهد.

4- سفر کردن :

از دیگر روش های تقویت و افزایش روحیه سالمندان میتوان به سفر کردن با تورهای گردشگری را نام برد این روش احساس شادمانی را در وجود سالمند زنده میکند.

5- باغبانی کردن :

باغبانی و پرورش گل میتواند تاثیر بسزایی بر سلامت جسم و روح سالمند داشته باشد اینکه سالمند در طول روز چندین ساعت را به این کار اختصاص دهد باعث میشود روحیه خوبی پیدا کند وافسردگی آنها کاهش یابد.

این نوع کار نوعی ورزش هم میتواند برای سالمند تلقی شود به این صورت که وقتی سالمند برای آب دادن به گلها به جلو خم میشود ورزش اسکات را انجام میدهد یا وقتی سالمند گل های آپارتمانی برای تصفیه هوا میکارد سلامتی را برایش به همراه دارد.

6- پوشیدن لباس های شاد :

نحوه پوشش در سالمندان تاثیر مهمی دارد پوشیدن لباس های رنگ روشن و شاد میتواند باعث شادی سالمند شود. اگر خدمات پرستاری از سالمندان را برعهده دارید حتما به این نکته توجه زیادی کنید چون رنگ محیط اطراف سالمند تاثیر زیادی بر روحیه آنها دارد.

7- هدفمند کردن سالمندان:

هدفمند کردن باعث میشود نیاز استقلال و ارتباط آنها تامین شود. هدفمند بودن به سالمندان انگیزه میدهد و در آنها حس مفید بودن ایجاد میکند. همواره سعی کنید سالمندان را تشویق کنید وکارهای آنها را مورد تایید قرار دهید.

8- در اختیار گذاشتن تجربیاتشان برای دیگران :

از دیگر روشهای افزایش روحیه در سالمندان این است که از والدین سالمند خود بخواهیم تجربیاتشان را در اختیار ما بگذارند و یا از خاطرات گذشته برایمان تعریف کنند این روش میتواند حس ارتباط در میان سالمندان به وجود بیاورد.

(( در ادامه این مبحث پیشنهاد می شود مقاله آموزشی تاثیر یوگا بر روحیه سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

اگر سالمند شما ازخانه خود دور است سعی کنید اطراف آنها را با خاطراتی که از گذشته دارند پر کنید مانند عکسها ، صنایع دستی، موسیقی وغیره… . این خاطرات خوب در زندگی سالمند نقش خیلی مهمی ایفا میکند و در ضمن میتوانید برای افزایش روحیه سالمندان خود آنها را تشویق کنید تا در مورد زندگیشان با شما صحبت کنند و با اشتیاق به خاطرات گذشته آنها گوش کنید.

استفاده از تکنولوژی در بالا رفتن روحیه سالمندان

9- استفاده از تکنولوژی :

تشویق کردن سالمندان به استفاده از تکنولوژی های روز مثل استفاده از موبایل واینترنت. استفاده آنها از موبایل میتواند کمک شایانی به تقویت روحیه آنها شود. به آنها نحوه تماس تصویری را یاد بدهید تا بتوانند با دوستان وسایر اعضای خانواده خود ارتباط برقرار کنند.

10- کاری کنید که والدین سالمند خود احساس سودمندی بکنند:

بسیاری از افراد سالمند با توجه به محدودیت های فیزیکی که دارند دوست دارند مفید واقع شوند. سعی کنید راجع به مشکلاتی که درون زندگی خود دارید با آنها صحبت کنید ونظراتشان را در مورد مشکل خود بپرسید. وظایفی که برایشان ساده است را به عهده آنها بگذارید.

11- نقاشی کشیدن:

نقاشی کردن سالمند بسیار فعالیت سرگرم کننده ای است و سالمندان از این طریق میتوانند احساساتشان را به خوبی بیان کنند.

12- انجام بازیهای فکری:

این نوع حرکت میتواند حافظه سالمندان را تقویت کند میتوانید این بازی ها را در گوشی موبایل آنها ایجاد کنید مانند بازی سودوکو

(( در ادامه این مبحث پیشنهاد می شود مقاله آموزشی فواید دوچرخه سواری برای سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

13- خواندن کتاب و داستان ها:

خواندن کتاب یک فعالیت همه جانبه است که میتواند سالمند را از انزوا بیرون بیاورد و تاثیر گذارتر از آن این است که از سالمند بخواهید داستانی را که مطالعه کرده مختصرا برای شما بازگو کند. این امر میتواند علاوه بر سرگرمی سالمند باعث تقویت حافظه اوشود.

14- نگهداری از پرندگان :

نگهداری از پرندگان یا مرغ و خروس درمنزل میتواند باعث بالا رفتن و افزایش روحیه سالمندان شود . اگر توجه کرده باشید در روستاها زنان و مردان بالای هفتاد سال همچنان شادابی خود را دارند این به دلیل این است که آنها در اطراف خود مرغ وخروس دارند ودام پرورش میدهند .

ولی امروزه به دلیل اینکه خانه حیاط دار کمتر شده واغلب در خانه های آپارتمانی زندگی میکنند میوانیم از نگه داری پرندگانی مثل طوطی یا مرغ عشق یا قناری برای لذت بردن سالمند استفاده کنیم. این کار علاوه بر تقویت روحیه سالمند میتواند باعث سرگرمی آنها شود وهم میتواند اضطراب آنها را کاهش دهد.

15- بازیهای دیجیتالی :

برخلاف تصور عده ای که فکر میکنند بازی های ویدئویی مختص جوانان است این بازی میتواند برای سالمندان یک فعالیت بسیار عالی باشد. بازی های پلتفرم سه بعدی برای افراد مسن مناسب واقع شده است زیرا نیازمند پاسخگویی سریع و برنامه ریزی رو به جلو وحافظه ای دارد. در بازی های کامپیوتری هم چون فرد باید توانایی جدیدی پیدا میکند میتواند سلامت شناختی فرد سالمند را ضامن شود و باعث افزایش روحیه سالمندان شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نه + 11 =

فهرست