تماس
021-66582923

افزایش سطح فعالیت بدنی در سالمندان

پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
افزایش سطح فعالیت بدنی در سالمندان

افزایش سطح فعالیت بدنی : در دوران سالمندی بسیاری از افراد مسن دامنه حرکتی خود را تا حدودی از دست می دهند و دچار محدودیت های حرکتی می شوند که این مسئله برای آنها بسیار ناخوشایند است و آنها را دچار مشکلاتی میکنند. سالمندان باید بدانند که این دوران برای آنها شروع یک سری از برنامه و علاقه مندی آنها به زمان های گذشته می باشد و آنها باید برای دوران باز نشستگی خودشان یک برنامه ریزی درست داشته باشند و به زندگی خود ادامه دهند اما اگر دامنه حرکتی آنها با مشکل روبرو شود و فعالیت لازم را نداشته باشد نمیتواند یک زندگی شاد و به دور از بیماری داشته باشد. بنابراین باید روش هایی برای افزایش سطح فعالیت های بدنی در سالمندان ارائه شود تا به بهبود کیفیت زندگی آنها منجر شود.

بالا رفتن سطح فعالیت بدنی سالمندان با مراقبت های پرستاران و مراقبین:

بعضی از سالمندان به دلیل کهولت سن مجبور هستند دائما در بستر باشند و بعضی از سالمندان با کمک پرستار منزل خود می توانند به کار ها و فعالیت های روزانه مخصوصا فعالیت های بدنی در کمال امنیت و آرامش بپردازند.

برای افزایش سطح فعالیت بدنی در سالمندان میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • انجام فعالیت های منظم جسمانی: مراقب و پرستارسالمند باید میزان فعالیت های سالمند را تحت نظر داشته باشد و یک فضای مناسب برای انجام فعالیت های کششی و قدرتی برای سالمند به وجود بیاورد. این ورزش ها باید طوری باشد که برای سالمند سبک باشد زیرا اگر فعالیت سنگین باشد میتواند روی قلب سالمند تاثیرات بدی داشته باشد این تمرینات کششی روی قسمت هایی از بدن شامل گردن، قسمت کتف، مچ پاها و عضلات چهر سر ران صورت میگیرد که میتواند بدن سالمند را در این نواحی منعطف سازد.
  • ورزش ها و فعالیت های جسمانی را در رده اول برنامه روزانه سالمند قرار دهید: مراقبین سالمند باید آنها را به الویت قرار دادن ورزش در کار های روزانه ترغیب نمایند زیرا مفصل و ماهیچه سالمند در تحرک آنها نقش مهمی دارد انواع ورزش های مناسبی که برای سالمند در نظر گرفته شده است و میتواند باعث افزایش سطح فعالیت بدنی در سالمندان شود به شرح زیر است:
    -پیاده روی کردن سالمندان
    -انجام حرکات یوگا
    -شنا کردن در آب های کم عمق
    -ورزش همراه رقص
    -دو آهسته
    -دوچرخه سواری کردن

پیاده روی کردن سالمند برای بالا بردن سطح فعالیت بدنی:

این ورزش یکی از مهمترین ورزش هایی است که علاوه بر متعادل نگه داشتن وزن سالمند میتواند باعث افزایش سطح فعالیت بدنی او نیز شود سالمندان معمولا در خانه به سر میبرند و فعالیت های آن چنانی ندارند اما بهتر است برای حفظ روحیه سالمندان و همچنین فعالیت بدنی آنها را پیاده روی تشویق نمایید پیاده روی در دل طبیعت و در پارک های محیط اطراف منزل میتواند برای آنها بسیار مفید واقع شود.

سالمندان برای ارتقاء فعالیت های بدنی خود به وسایل کمکی نیاز دارند:

سالمندان با توجه به تغییر و تحولی که در جسم آنها به وجود می آید لازم است برای امنیت بیشتر آنها از وسایل کمکی مانند واکر یا عصا برای افزایش سطح فعالیت های بدنی آنها استفاده شود زیرا سالمندان تعادل کامل ندارند پس لازم است علاوه بر وسایل کمکی یک شخص مراقب در کنار آنها باشد که از آنها حمایت کند.

رژیم غذایی مناسب برای افزایش سطح فعالیت بدنی سالمندان:

سالمندان برای بالا بردن فعالیت بدنی خودشان باید در روز مقدار قابل توجهی پروتئین مصرف کنند تا قدرت ماهیچه ها و عضلات آن بالاتر رود و توجه به میزان وزن آنها در این سنین نیز حائز اهمیت می باشد که باید بین قد و وزن آنها تناسب لازم برقرار شود.

جلوگیری از آسیب دیدگی سالمند در جهت بالا بردن سطح فعالیت بدنی:

سالمندان به دلیل پیری و عدم توانایی لازم در این دوران می باید مورد مراقبت و نگهداری قرار بگیرند زیرا آسیب وارده بر سالمندان در این دوران باعث می شود مدت زمان طولانی آنها را بستر بکشاند که این خود میتواند محدودیت حرکتی برای آنها ایجاد کند بنابراین زمانی که سالمندان به فعالیت های بدنی می پردازند باید دائما مراقب آنها باشید و از آسیب دیدگی احتمالی آنها پیشگیری نمایید .

راه های جلوگیری از آسیب دیدگی سالمند میتواند شامل موارد زیر باشد:

  • کمک کردن به سالمندان در حین راه رفتن
  • پرهیز از بلند کردن وسایل سنگین
  • دور ماندن از فعالیت هایی که در محیط های نا مناسب است مانند زمین های پر برف یا سطح های لغزنده

بالا بردن سطح فعالیت های بدنی در سالمندان و تاثیرات آن در امنیت جانی و جسمی سالمند:

زمانی که یک سالمند فعالیت های بدنی منظمی داشته باشد به مراتب میتواند جلوی یک سری از آسیب های جسمانی را در وجود خود پیشگیری نماید به این صورت که فرد سالمند با تحرکات بدنی میتواند تعادل بدن خود را بالا ببرد و از زمین خوردگی و آسیب های ناشی از آن پیشگیری نماید و این خود میتواند روی سلامت فرد سالمند بسیار کارآمد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هجده − 5 =

فهرست