تماس
021-66582923
افزایش طول عمر در سالمندان

افزایش طول عمر و امید به زندگی در سالمندان

افزایش طول عمر مبحثی است که می خواهیم در مقاله آتیه پرستاران برای شما مخاطبین عزیز شرح دهیم که امیدواریم مفید واقع باشد . همانطور که می دانید روند زندگی انسان از بدو تولد تا پایان عمر شامل مراحلی است که انسان به ترتیب آنها را طی می کند. دوران سالمندی نیز یکی از این مراحل رشد انسانی است. برعکس طرز فکر بسیاری از افراد که آن را پایان زندگی تصور میکنند، اما یک مرحله کاملاً طبیعی و یکی از مراحل گذر زندگی است.

شاید بار ها برایتان پیش آمده باشد که از زبان خود قشر سالمند شنیده باشید که می گویند الهی پیر شوی جوان . آری به مرحله پیری و سالمندی رسیدن خودش یک لذت و دعای خیر از طرف بزرگتر ها است.

به هیچ عنوان نباید به سالمندی با دید منفی نگاه کنیم. اینکه تنها نقاط ضعف و نا توانی این دوران را محک بزنیم و از سایر جنبه های آن دور باشیم، کاملا قضاوتی اشتباه است. سالمندان ما با یک عمر سعی و تلاش و با کوله باری از تجربه در این راه به مرحله ای رسیده اند که مانند گنجینه های بزرگی هستند که باید مورد توجه و محبت قرار گیرند و از تجربه زندگیشان بهره مند شویم.

بهترین راه کارها برای افزایش طول عمر در سالمندان :

ما در زیر مواردی را در رابطه با افزایش طول عمر سالمندان برای شما شرح داده ایم که توصیه می شود این موارد مورد توجه سالمندان و افرادی که وظیفه ی نگهداری و پرستاری از سالمند را برعهده دارند ، قرار بگیرد . این موارد شامل :

1- سالمند ما باید فعال باشد:

یکی از موارد افزایش طول عمر سالمندان ورزش کردن می باشد . بدین معنی که در طول روز تمرینات ورزشی مخصوص فیزیک و سن خود انجام دهد، همین امر باعث می شود که هم از نظر جسمی مانع ابتلا به خیلی از بیماری ها شود و هم از نظر روحی دچار بیماریهایی مثل استرس و افسردگی نشود.

2- یک سالمند باید تغذیه سالم داشته باشد:

یکی از موارد مهم افزایش طول عمر سالمندان داشتن تغذیه سالم در دوران سالمندی می باشد . این به این معنی است که ابتدا میزان غذای مصرفی او به اندازه و متناسب با سن و فعالیت او باشد و به هیچ عنوان پر خوری نکند البته نباید کمبود مصرف مواد غذایی هم داشته باشد و این مصرف باید در حد تعادل باشد.

سالمندان زیادی هستند که با تغذیه غیر سالم سبب مبتلا شدن به بیماری های زیادی مانند دیابت و غیره می شوند. یک سالمند بهتر است به جای استفاده از مواد کنسرو شده و بسته بندی که دارای مواد نگه دارنده هستند از مواد طبیعی استفاده کند که مواد مغذی و ویتامین های مفید را به بدن او برساند.

3- ارتباط برقرار کردن با دیگران:

سالمند عزیز باید سعی کند با دیگران در ارتباط باشد و برای خودش دوستانی داشته باشد. ارتباط با اطرافیان و دوستان باعث می شود که سالمند ما از روحیه خوبی برخوردار باشد. سعی شود سالمند از اجتماع دور نباشد و بتواند تعاملات اجتماعی خوبی با دیگران برقرار کند. گفتگو با دیگران باعث می شود که او از بروز بسیاری بیماری ها از جمله آلزایمر جلوگیری کند .

4- سالمند باید از خواب کافی در طی شبانه روز برخوردار باشد :

یکی دیگر از موارد افزایش طول عمر در سالمندان داشتن خواب کافی میباشد . خواب کافی در طول شبانه روز به سلامت جسمی و روحی سالمند کمک شایانی می کند. محققان طی تحقیقاتی که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که خواب کمتر از ۵ ساعت در شبانه روز خطر بروز مرگ زود رس را افزایش می دهد. ( توصیه می شود مقاله علت کم خوابی یا بی خوابی سالمندان را مطالعه نمایید)

این در حالی است که خواب زیاد هم میتواند با ایجاد افسردگی و‌ کم کاری فرد سالمند سبب کاهش طول عمر او شود. این محققان میزان خواب 7 الی 10 ساعت در شبانه روز را مناسب ترین مدت برای سالمندان می دانند.

5- شاد زندگی کردن :

سالمندان باید سعی کنند شاد باشند و از محیط اطراف و طبیعت لذت ببرند. تقویت حس شاد بودن در خود و احساس شادمانی میتواند باعث افزایش روحیه و افزایش طول عمر سالمند شود.

افرادی که دارای روحیه شادی هستند معمولا به دلیل دور بودن از استرس و بیماری های اعصاب معمولاً از سایر افراد عمر بیشتری دارند. همچنین با ارتباط با طبیعت و محیط بیرون فرد سالمند میتواند این نشاط و سر زندگی را در خود بیشتر کند و در نتیجه کیفیت زندگیش را بهبود بخشد و باعث طول عمر مفید تر شود. پیشنهاد میشود مقاله راه های شاد زیستن سالمندان را مطالعه نمایید.

6- سالمندان باید از مصرف سیگار و قلیان خودداری کنند :

استعمال دخانیات آسیب های زیادی نظیر بیماری های قلبی و سرطان و غیره را به بدن انسان وارد می کند . همچنین مصرف این مواد به مرور سبب زوال عقل می شود. بهتر است که سالمندان عزیز از مصرف این مواد خطرناک دوری کنند و به سلامت خود اهمیت دهند.

 راه های افزایش طول عمر در سالمندان  را بدانید

چه ارتباطی بین سن مرگ والدین و میزان امید به زندگی فرزندان آنها وجود دارد؟

باید بدانیم که ما بسیاری از عادت ها و اصول زندگی و رفتار هایمان شبیه والدینمان می باشد. به طور مثال ما قبل از مستقل شدن، درون خانواده و تابع اصول آن بودیم و بسیاری از عادتها و روش های زندگی والدین خواسته یا ناخواسته در ما درونی شده اند.

یعنی اگر اصول تغذیه ای در درون خانه، اصول سالم و تغذیه درستی بوده باشد، خواهی نخواهی ماهم تابع آن شده ایم و آن را اجرایی می کنیم و در نتیجه اگر والدین ما با این روش زندگی، عمر طولانی داشته اند ما نیز تقریباً امید داریم که با این شیوه زندگی و رعایت این اصول امید به زندگی مان بیشتر و عمر طولانی تر داشته باشیم و بالعکس همچنین ممکن است وجود برخی ژن های مثبت و منفی هم بین والدین و فرزندان موثر باشد.

مانند اینکه اگر در بین والدین ژنی مثل سرطان شایع باشد، همین امر ممکن است امید به زندگی را در فرزند کم کند زیرا او این احتمال را می‌دهد که ممکن است همچنین مشکلی برای او هم پیش بیاید.

رابطه بین طول عمر زنان سالمند و مردان سالمند :

طی آمار و اطلاعاتی که تا کنون به دست آمده است، معمولا طی سالهای اخیر طول عمر زنان بیشتر از مردان بوده است. شاید یکی از این دلایل پیشرفت امکانات پزشکی و سلامت زایمان در بین بانوان بوده است که همین امر باعث افزایش طول عمر سالمندان زن شده است.

روش درست مصرف پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها در جهت افزایش طول عمر سالمندان :

یکی دیگر از موارد افزایش طول عمر سالمندان (Increase life expectancy in the elderly) مصرف درست پروتئین ها و ویتامین ها می باشد . قبل از هر چیز بهتر است بدانیم به چه علت سالمند ها ممکن است دچار کمبود پروتئین شوند. یکی از علل بارز این است که پروتئین ها معمولاً در عضلات بدن جمع میشوند، اما در سنین سالمندی به علت ضعف عضله ها و رو به تحلیل رفتن این عضله ها، این منبع پروتئین هم خود به خود رو به تحلیل می رود .

در نتیجه بدن فرد سالمند با کمبود پروتئین مواجه می شود در نتیجه لازم است که در برنامه تغذیه روزانه سالمند، مصرف پروتئین بیشتری جایگزین شود.کمبود پروتئین سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می دهد و سلامت بدن سالمند را به خطر می اندازد. ماهی، تخم مرغ، حبوبات و گوشت از منابع پروتئین هستند .

در دوران سالمندی به علت تغذیه سالم، فرد سالمند از چربی کمتری استفاده میکند. از طرف دیگر چون چربی ها از منابعی هستند که انرژی زیادی برای بدن تولید می‌کنند بنابراین با مصرف محدود آنها این انرژی کاهش می یابد در نتیجه این مصرف چربی نه باید به طور کامل قطع شود و نه بدون حساب و کتاب مصرف شود. زیرا مصرف زیاد آن هم خطر ابتلا به چاقی و فشار خون و دیابت را افزایش میدهد .

کربوهیدرات ها هم تقریبا مانند چربی ها منبع انرژی هستند و وقتی مصرف مواد شیرین در این دوران کم می شود این انرژی نیز کاهش می‌یابد .در این زمینه هم می توانیم از کربوهیدرات هایی که زیانی برای سالمند ندارند مانند غلات سبوسدار استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک × 2 =

فهرست