تماس
021-66582923

راه های از بین بردن افسردگی پس از زایمان

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
راه های از بین بردن افسردگی پس از زایمان

زایمان بهترین لذت دنیاست اما افسردگی بعد از آن برای سلامتی پدر و مادر و صد البته رشد نوزاد ضرر آفرین است و زندگی خانواده را دچار تزلزل می کند و باعث میشود از زندگی لذت کافی را نبریم. افسردگی پس از زایمان به درمان واطلاعات کافی نیاز دارد که ما در این مبحث که توسط کارشناسان موسسه آتیه پرستاران سلامت تهیه و جمع آوری شده است شما را با افسردگی حاصل از زایمان آشنا می‌کنیم .

مواردی که باعث میشود از افسردگی بعداز زایمان جلوگیری شود :

  • استفاده از مولتی ویتامین ها به خصوص ویتامین خانواده B
  • استفاده از روغن ماهی .
  • استفاده از ادویه جات به خصوص زردچوبه .
  • داشتن فعالیت و تحرک روزانه به صورت منظم .
  • داشتن خواب کافی .
  • ایجاد محبت و همدلی .
  • شیر دادن به نوزاد خود .
  • در صورت حاد بودن بیماری و استفاده از داروهای ضد افسردگی.

مصرف ویتامین ها

ویتامین B جز بهترین درمان ها برای افسردگی به حساب می آید چون با توجه به زایمان، مادر با بی خوابی ها و به هم ریختن نظم زندگی و برنامه های روزانه اش دچار استرس میشود. این اختلال خواب، زمان و انرژی کامل مادر را می گیرد. برای بازیابی این انرژی از دست رفته نیاز به مصرف ویتامین ها از خانواده B هستند.

استفاده از روغن ماهی

روغن های ماهی از اسیدهای چرب و امگا 3 فراوانی درست شده اند که به اختلال و خلق و خوی عصبی کمک زیادی می‌کند و همچنین استرس و اضطراب را از مادر دور میکند .

استفاده از یوگا

البته که با توجه به شرایط وجود آمده نظم زندگی همانند قبل نیست اما با روش‌های دیگری می توان به افسردگی مقابله کرد. ورزش یوگا باعث ارتباط ذهن مادر با اندام او می شودهمچنین باعث بهبود استرس و اضطراب نیز می گردد که در این مورد بسیار کارساز است.

استفاده از ادویه جات به خصوص زرد چوبه ها

زرد چوبه ها آنتی اکسیدان بسیار قوی دارند و با خواص ضد التهابی که دارند به کاهش استرس و اضطراب مادر کمک زیادی می کند .

استفاده از لبنیاتی که دارای پروبیوتیک هستند

استفاده از شیر و ماست به هضم غذایی مادر کمک زیادی می‌کند و باعث می‌شود که عملکرد سیستم داخلی و همینطور سیستم گوارش بدن تغییر پیدا کند احساس سبکی به مادر دست بدهد.استفاده از پروبیوتیک ها به پاکسازی سیستم در بدن کمک می کند .

ورزش کردن

ورزش و ایجاد فعالیت و تحرک روزانه به صورت منظم سوخت و ساز بدن مادر بالا می رود و سموم را از بدن خود دفاع می‌کند.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله چه غذاهایی را نباید بعد از زایمان خورد؟ را حتما مطالعه نمایید ))

داشتن خواب منظم و استراحت کافی

استراحت کافی برای مادر از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که با تولد نوزاد و بی خوابی های شبانه نوزاد، مادر دچار بی‌خوابی و بی نظمی می‌شود . افسردگی بعد از زایمان روی عملکرد مغز تاثیر مستقیم ميگذارد و گاه ممکن است مادر را عصبی کند پس خواب راحت و منظم عملکرد مغز و اعصاب را تسکین می بخشد .

لمس نوزاد و شیر دادن به او

به نوزاد خود شیر دادن ، با ایجاد عاطفه بین مادر و نوزاد، افسردگی بعد از زایمان را تا حدی کاهش پیدا می‌کند.
مادر باید مدام دست و پا و صورت نوزاد خود را نوازش کند چون این حس عاطفی و اعتماد به نفس بین مادر و کودک افزایش پیدا کند .

ایجاد صحبت و همدلی

زنان پس از زایمان به یک دوست یا رفیق و مهم تر از همه صحبت با شریک زندگی، همسرش نیاز دارند که حرف بزنند .این صحبت کردن بسیاری از نگرانی ها، استرس و اضطراب های مادر را رفع می کند و این صحبت کردن با مادر ایجاد آرامش میکند وباعث میشود تا مادر در قبال فرزند کوچکش مسئولیت پذیر بشود.

وظیفه اطرافیان یا پرستار منزل در قبال افسردگی زنان باردار :

افسردگی بعد از زایمان ممکن است از یک هفته تا دو ماه بعد از زایمان علائم خود را نشان دهد اگر اطرافیان یا پرستار منزل علائمی از افسردگی را درون مادر ببینند باید هر چه زودتر با پزشک معالج صحبت کنند .
راههای درمان افسردگی زیاد است اما دقیقاً دلیل شاخص و مشخصی برای وجود افسردگی بعد از زایمان وجود ندارد.

(( در ادامه توصیه می شود اگر مایل به استفاده از خدمات پرستاری در منزل برای مادران باردار و کودکان هستید حتما مبحث مرکز پرستاری در منزل را مطالعه نمایید ))

چگونگی علائم افسردگی در مادران شیرده:

  • ناتوان هستند در انجام امور روزانه خود .
  • ناراحت و غمگین هستند .
  • میل جنسی کمتری دارند .
  • عصبانی و زود رنج هستند .
  • بی دلیل مدام گریه می کنند .
  • خواب کافی و منظمی ندارند .

توصیه های مهم برای اطرافیان برای جلوگیری از افسردگی بعد از زایمان :

در دنیای امروزی اکثرا مادران بعد از زایمان به این عارضه دچار می شوند به همین اساس برای همه پزشکان و خانواده ها جا افتاده است و بر اساس این موضوع پزشکان راه‌های درمان و کمک زیادی به این افراد در دسترس همه مردم قرار دادند تا بتوانند به راحتی با این عارضه مقابله کنند و مشکل را حل کنند . همینطور مورد غربالگری قرار بگیرند.

خانواده های عزیز باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر مادر به افسردگی بعد از زایمان دچار شد . سریع به فکر چاره باشند .اگر مادر مورد بررسی و غربالگری قرار نگیرد و از طرفی با بی توجهی همسر روبه‌رو شود عوارض جبران ناپذیری خواهد داشت چون سلامت روان مادر بر روی سلامت و روان نوزاد تاثیر گذار است و رابطه مستقیم دارد و می‌تواند رشد جسمی و عاطفی کودک را تحت شعاع قرار دهد .

درمان افسردگی پس از زایمان در مادران شیرده می شود

متاسفانه مادران فکر می‌کنند که همه ی زنان به افسردگی پس از زایمان دچار می شود و هیچ اقدامی برای بهبودی خودشان انجام نمیدهند و فکر می‌کنند که با مرور زمان و خود به خود این افسردگی از بین میرود .اما اینطور نیست برای درمان در این مورد حتماً باید در مرحله اول با کمک خانواده و صد البته همسر و با همراهی پزشک مورد درمان قراربگیرند.گاهی ممکن است درمان افسردگی بعد از زایمان به چندین ماه طول بکشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × 3 =

فهرست