تماس
021-66582923

انسداد مجرای اشک در بزرگسالان جز یکی از بیماری‌‌های چشمی محسوب می‌ شود که در بروز آن مسیر خروجی اشک بسته می شود و مشکلاتی را برای تخلیه از غدد داخلی چشم ایجاد می‌ کند. این اختلال هم در نوزادان و هم در بزرگسالان اتفاق می‌ افتد که در مورد اول به خودی خود درمان می شود اما در مورد دوم باید نزد یک متخصص چشم پزشک بروید تا مورد معاینه قرار بگیرید . ما در مقاله آتیه پرستاران سلامت سعی کردیم دلایل و راه های درمان انسداد مجرای اشک در افراد سالمند را برای شما شرح دهیم . با ما همراه باشید.

انسداد مجرای اشکی در بزرگسالان چه نشانه هایی دارد ؟

مراقبت از چشمان سالمندان یکی از مواردی می باشد که اطرافیان و مراقب سالمند در منزل باید نسبت به آن حساس باشد . همانطور که می دانید زمانی که مجرای اشک‌ از داخل بینی کشیده می شود و از چشم خارج می شود مسدود شود اشک دیگر نمی‌ تواند تخلیه شود و داخل مجرا انباشته می شود و باعث التهاب و عفونت می شود.

این علائم معمولا در صورت بروز سرماخوردگی یا داشتن سینوزیت ، حاد تر خواهد شد و همچنین وجود سرما و نور خورشید شرایط آن ها را شدید تر می نماید. این عفونت ‌های انباشته شده درون کیسه ببینی، باکتری به نام داخلی و سیتیست تولید می‌ کند که می‌ تواند به پلک نیز سرایت کند و منجر به بروز نشانه‌ هایی از جمله موارد زیر شوند :

  • قرمز شدن چشم التهاب و تورم
  • عفونت شدید چشم
  • بروز ترشح مخاط
  • ایجاد پوسته روی مژه‌ ها
  • تار شدن دید
  • اشک هایی که حالت خون آلود دارند
  • بالا رفتن دمای بدن

علت های متفاوت بروز انسداد مجرای اشک :

1- اختلالاتی در استخوان های صورت و جمجمه :

معمولاً این اختلال در افرادی که دچار سندروم دادم هستند بروز می‌ کند و مجرای اشک آن ها را مسدود می‌ کند.

۲- وارد شدن آسیب و ضربه به قسمت بینی :

اگر ضربه های سنگینی به بینی وارد شود که موجب شکستگی استخوان گردد می تواند منجر به انسداد مجرای اشک شود.

3- داشتن پولیپ در بینی :

افرادی که حساسیت در بینی خود دارند معمولاً پوشش داخلی بینی آن ها رشد پیدا می‌ کند و باعث ایجاد پولیپ می گردد که این مسئله خود می تواند عارضه انسداد مجرای اشک در بزرگسالان را به وجود بیاورد.

۴- کوچک شدن روزنه های پلک :

اگر روزنه های داخلی پلک کوچک شوند می توانند باعث انسداد مجرای اشک شوند.

5- بروز ورم ملتحمه در چشم :

این التهاب اگر منجر به پارگی مجرای اشک شود باعث انسداد می گردد.

در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آب سیاه چشم همراه با علت و درمان خانگی آنرا مطالعه نمایید.

انسداد مجرای اشک در بزرگسالان

راه های تشخیص انسداد مجرای اشکی :

یک متخصص چشم به معاینه افراد مبتلا می پردازد و ضمن پرسش‌ هایی که از سوابق پزشکی و بیماری‌ های شخص می کند برای پی بردن به انسداد مجرای اشک (Tear duct obstruction) آزمایش روی چشم انجام می‌ دهد. پزشک یک قطره از رنگ را در چشم می‌ ریزد و بعد از چند دقیقه آن را بررسی می‌ کند اگر بعد از گذشت این زمان رنگ هنوز درون چشم باشد به این نتیجه می‌ رسد که مجرای چشم بسته شده است همچنین می تواند از روش رادیولوژی از مجرای چشم، رنگ داخل کانال اشک تزریق کند و تصویر برداری نماید تا به تشخیص آن بپردازد .

انواع راه های درمان انسداد مجرای اشک :

برای درمان انسداد مجرای اشکی در سالمندان یا بزرگسالان باید ابتدا به دنبال علت به وجود آمدن آن باشیم سپس متناسب با آن درمان را آغاز کنیم. اگر انسداد مجرای اشک‌ در بزرگسالان بر اثر ایجاد ضربه باشد لازم است بدانید درمانی برای آن صورت نمی پذیرد و بعد از گذشت چند ماه به صورت خود به خود درمان خواهد شد اما در موارد دیگر راه هایی از جمله موارد زیر مورد استفاده قرار می‌ گیرد :

1- مصرف آنتی بیوتیک :

اگر بر اثر انسداد مجرای اشک دچار عفونت شده باشید پزشک مصرف آنتی بیوتیک را در وهله اول تجویز می کند. شما می توانید با کرم های آنتی بیوتیک یا قطره های چشمی عفونت درون چشم را درمان کنید.

در ادامه توصیه می شود مقاله پیری چشم در سالمندان را مطالعه نمایید.

۲- انبساط و شستشوی چشم :

اگر مجرای اشک در بزرگسالان انسداد کمی داشته باشد و کاملا مسدود نشده باشد برای درمان آن از یک وسیله برای انبساط سوراخ استفاده می‌کند و یک لوله را از طریق سوراخ به سمت تخلیه اشک می‌‌فرستند و بعد آن را از بینی خارج می‌ کند و در طی آن با محلول نمک شستشو داده می شود تا برطرف شود .

۳- اتساع سوند بارونی:

اگر انسداد مجرای اشکی در بزرگسالان بر اثر بروز زخم و التهاب ایجاد شده باشد از روش اتساع سوند بالونی استفاده می کنند. این وسیله که عرض آن ۳ میلی متر است و سر آن یک بادکنک تعبیه شده است را از مجرای اشک عبور می‌ دهند که با باد کردن بادکنک انسداد را باز می کنند و آن را درمان می نمایند.

۴- قرار دادن استنت :

این روش توسط لوله‌ های کوچکی از مجرای اشک وارد می‌ شود و برای مدت سه ماه در آن قرار می‌ گیرد و این انسداد را برطرف می‌ کند. انجام آن با بی هوشی صورت می‌ گیرد.

5- عمل جراحی :

اگر هیچ یک از روش های ذکر شده در بالا اثر بخش نباشند پزشک با استفاده از عمل جراحی یک مسیر جدیدی برای خارج شدن اشک از طریق بینی به وجود می‌ آورد و اگر انسداد بر اثر ایجاد تومور شکل گرفته باشد با استفاده از عمل جراحی آن را بر می‌دارد و یا از روش‌ های شیمی‌ درمانی برای آن به کار می‌ برد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

8 + 3 =

فهرست