تماس
021-66582923
بخیه ی زایمان طبیعی

بهبودی بخیه ی زایمان طبیعی

بخیه ی زایمان طبیعی یکی از دغدغه های مادرانی می باشند که زایمان طبیعی انجام داده اند . به دلیل این‌ که قبل‌ از زایمان و به دنیا آمدن نوزاد، پزشک محل مورد نظر را برش می‌ دهد ، پس نیاز است بعد از به دنیا آمدن نوزاد محلی را که برش داده شده‌ است به وسیله ی بخیه دوباره بهم دوخته شود و این بخیه نیاز به مراقبت و مواظبت های خاص خود می باشد.

قبل از هر چیز باید از این موضوع آگاهی داشت که در زایمان طبیعی قسمتی به نام پرینه به مقدار چند سانتی‌ متر برش داده می‌ شود و سپس بخیه زده می‌ شود اما این نوع بخیه سطحی محسوب می‌ شود و به‌ همین‌ علت با گذشت زمان بهبود می‌یابد. اما برای بهبودی بهتر و سریع‌تر بخیه باید به مواردی حساس بود. در نتیجه برای بهبودی بخیه ی زایمان طبیعی باید به مواردی توجه داشت و این موارد را به بهترین نحو انجام داد .

نکات بسیار مهم برای بهبودی بخیه زایمان طبیعی در منزل :

۱. توجه به نکات بهداشتی:

توجه به این نکات بسیار مهم و انجام دادن آن لازم و ضروری می‌ باشد ، نکات بهداشتی مربوط به بخیه که برای زایمان طبیعی لازم است انجام شود ؛ از پوشیدن لباس‌ هایی با جنس الیاف مصنوعی خودداری شود به خصوص لباس زیر که نباید از جنس الیاف مصنوعی باشد و حتما باید از نخ طبیعی تهیه‌ شده باشد ، چون لباس‌ هایی که از الیاف مصنوعی تهیه‌ شده باشد باعث ایجاد حساسیت و عفونت در ناحیه ی بخیه‌ ها شده و مانع از بهبودی بخیه در زایمان طبیعی می‌ شود .

۲. بهره‌ گیری از وسایل طبی مثل شکم‌ بند:

یکی از روشهای مراقبت و پرستاری در خانه از بخیه ی زایمان طبیعی، استفاده از شکم بند می باشد . در زمان بارداری به‌ علت رشد کردن و بزرگ شدن جنین در شکم مادر، در دور و اطراف شکم و پهلو های فرد چربی‌ های اضافه جمع می‌ شود که باعث ناراحتی اکثر مادران می‌ شود. تجمع این چربی‌ ها باعث از دست رفتن اعتماد به نفس فرد شده و این کار می‌ تواند تاثیر به سزایی در ابتلا به بیماری افسردگی بعد از زایمان داشته باشد.

پس استفاده از وسایل طبی بعد از زایمان به مادر این امکان را می‌ دهد که علاوه‌ بر تنظیم کردن چربی‌ های دور شکم و پهلو از وارد شدن فشار به بخیه‌ های زیر شکم جلوگیری کند و همین امر سبب بهبودی بخیه‌ های زایمان طبیعی می‌ شود .

( در ادامه توصیه می شود مقاله نکات مهم مراقبت های بارداری را مطالعه نمایید )

۳. داشتن رژیم غذایی سالم :

فعالیت و عملکرد سلول‌ های بدن تحت تاثیر مواد خوراکی می‌ باشد که به بدن می‌ رسد و هر ماده ی غذایی خاصیت مختص به خود را داشته و یا می‌ تواند مضرات خاص خود را هم داشته باشد ، پس باید به رژیم غذایی توجه ویژه‌ ای داشت.

فرد بعد از به دنیا آوردن نوزاد بخش زیادی از انرژی و توان خود را از دست می‌ دهد در نتیجه باید در جهت بهبودی بخیه و زخم‌ های زایمان طبیعی این انرژی و توان از دست‌ رفته مجدداً تامین شود ، که یکی از راه‌ های مؤثر برای تأمین انرژی و توان از دست‌ رفته ی فرد ، خوردن مواد غذایی پر فایده و سالم می باشد مثل :

الف. مواد غذایی که دارای مقادیر فراوانی ویتامین باشد:

چون ویتامین ها مستقیماً بر روی غده‌ های درون‌ ریز بدن اثر می‌ گذارد و فعالیت و عملکرد صحیح سلول‌‌ های بدن وابسته به مواد ساخته‌‌‌ شده از غده‌ ها می‌ باشد ، پس برای بهبودی بخیه‌ های زایمان طبیعی باید از انواع ویتامین‌ ها استفاده کرد.

ب. مصرف مواد پروتئینی:

مثل شیر پنیر ماست دوغ که باید در رژیم غذایی فرد وجود داشته باشد ؛ پروتئین‌ ها در منعقد کردن خون نقش به سزایی دارند و یکی از عواملی که باعث کند شدن روند بهبودی بخیه و زخم ها می‌ شود خونریزی در ناحیه ی بخیه ها و زخم ها می‌ باشند پس با خوردن پروتئین کافی می‌‌ توان باعث انعقاد خون شد و از خونریزی جلوگیری کرد که همین عمل باعث بهبودی بخیه ی زایمان طبیعی می‌ شود .

( در ادامه توصیه می شود مقاله ممنوعیت های بارداری را حتما مطالعه نمایید )

بهبودی بخیه ی زایمان طبیعی

ج. نوشیدن آب کافی در طول شبانه‌ روز:

سموم و عفونت‌ ها مانع از بهبود یافتن بخیه ، جراحت و زخم‌ ها می‌ شود پس برای دفع کردن سموم و عفونت بدن به آب کافی نیاز است در نتیجه با مصرف آب و تامین آب مورد نیاز بدن می‌ توان باعث بهبودی بخیه‌ های زایمان طبیعی شد و در جهت تامین آب مورد نیاز بدن بهتر است از انواع آب‌ میوه‌ های طبیعی استفاده کرد .

د. مصرف ماده ی مغذی به نام امگا ۳:

این ماده ی مغذی باعث می‌ شود که بخیه زود جوش بخورد و می‌ توان برای رساندن این ماده به بدن انواع غذا های دریایی مثل انواع ماهی‌ ها را در رژیم غذایی فرد وارد کرد .

۴. توجه به مواردی در هنگام انجام کارهای روزمره:

پس‌ از زایمان و زمانی‌ که فرد دارای بخیه می‌ باشد باید در هنگام انجام کار های روزمره ی خود دقت بیشتری داشته باشند و به مواردی توجه کند مثلا :

  • از کارها و فعالیت‌ های شدید خودداری کند
  • از برداشتن وسایلی که وزن بالا دارند خودداری کند
  • از کار هایی که باعث وارد شدن فشار به ناحیه ی بخیه‌ ها می‌ شود دوری کند
  • از فعالیت‌ هایی که باید به‌ طور ایستاده انجام شود خودداری کند
  • در هنگام نشستن باید جای نشستنش نرم باشد
  • بهتر است برای جلوگیری از وارد شدن صدمه و آسیب به بخیه‌ ها از توالت فرنگی استفاده کند
  • برای ضدعفونی کردن و شستن ناحیه ی مورد نظر حتماً باید از آب گرم استفاده کند و بعد از شستشو محل را بلافاصله خشک کند
  • برای بهبودی بخیه ی زایمان بهتر است در طول روز حداقل یک‌ مرتبه محل بخیه را با آب و بتادین شستشو دهد
  • از لمس کردن بیش از حد و خاریدن با شدت زیاد حتی‌ الامکان خودداری شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

8 − 4 =

فهرست