تماس
021-66582923

بهبودی بعد از سزارین راه کارهایی دارد که مادران می توانند با انجام نکات مهم مراقبتی در منزل ، هرچه سریعتر به سلامت خود بازگردند. عمل سزارین عملی می‌ باشد که در مقابل عمل زایمان طبیعی و در عمل سزارین برای بیرون آوردن نوزاد ناحیه ی شکم را برش می‌ دهند و نوزاد را از این ناحیه بیرون می‌ کشند. اما این عمل برای به دنیا آوردن نوزاد توصیه نمی‌ شود چون این عمل دشواری‌ های فراوانی را برای مادر ها به وجود می‌ آورد. پس باید از شیوه‌ ها و راهکار های متعدد و گوناگونی در جهت بهبود یافتن سریع‌ تر بعد از سزارین استفاده کرد ، برای بهبودی بعد از عمل سزارین می‌ توان از راهکار ها و شیوه‌ هایی بهره گرفت که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

راه های بهبودی بعد از عمل سزارین :

۱. مصرف کردن سر وقت دارو هایی که پزشک متخصص توصیه کرده‌ است:

یکی از مهمترین نکات بهبودی بعد از سزارین ، مصرف کردن داروهایی می باشد که پزشک تجویز کرده است. عمل سزارین هم مثل بقیه ی عمل‌ های جراحی عوارض و درد های خاص خود را دارد و دوران نقاهت آن نیز با دیگر عمل‌ های جراحی قطعا متفاوت خواهد بود و اغلب تا حدود چهارده روز فرد احساس درد می‌ کند به صورتی که روز اول بیشترین درد را حس می‌ کند و با گذشت زمان و رفته‌ رفته از شدت این درد کاسته می‌ شود.

این درد به گونه‌ ای می‌ باشد که مادر حتی زمانی‌ که می‌ خواهد از جای خود بلند شود یا بنشیند درد نسبتاً شدیدی را حس می‌ کند. پس برای بهبودی عوارض بعد از عمل سزارین می‌ توان از دارو هایی که توسط پزشک متخصص توصیه شده‌ است مصرف کرد که البته باید به زمان مصرف آن نیز دقت و توجه ویژه‌ ای داشت. به‌ طور معمول پزشک متخصص دارو های ضد حساسیت و ضد تورم و نیز داروهایی که درد را کم می‌ کند را تجویز خواهد کرد. مانند قرص‌ ها و شربت‌ های استامینوفن .

۲. انجام حرکت های جسمی و فیزیکی مناسب و سبک :

حرکت های فیزیکی و سبک که برای بهبودی بعد از عمل سزارین توصیه می‌ گردد، مانند قدم زدن چه در منزل و چه خارج از منزل می‌ تواند جریان خون را در بدن زیاد کرده و احتمال لخته شدن خون را بعد از عمل سزارین به حداقل می رساند.

همچنین قدم زدن باعث می‌ شود که عملکرد دستگاه گوارش که بعد از عمل سزارین دچار اختلال می‌ شود را بهبود بخشد و در نتیجه از اختلالاتی مثل تجمع یافتن غیرطبیعی باد در معده پیشگیری می‌ کند و باعث هضم و جذب بهتر شده و فرآیند تجزیه تحلیل مواد غذایی درون معده را تسهیل می‌ کند. از دیگر فواید قدم زدن بعد از عمل سزارین می‌ توان به برگشتن توان جسمی برای بهتر راه رفتن ، نشستن و برخاستن اشاره کرد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله آیا زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟ را مطالعه نمایید )

۳. توجه کافی و مراقبت از بخیه‌ های ناحیه ی شکم :

یکی از کارهای مراقبت و پرستاری در خانه ضد عفونی کردن ناحیه عمل شده می باشد. ناحیه ای که بخیه زده‌ شده است را باید به‌ صورت دائم و مرتب ضد عفونی و تمیز کرد تا از ورود انواع میکروب‌ ها و ویروس‌ ها به ناحیه ی زخم و بخیه ها جلوگیری کرد. چون اگر ویروس ها یا میکروب ها وارد محل بخیه‌ ها شود مانع از بهبود یافتن سریع‌ زخم بعد از سزارین شده و نیز باعث به وجود آوردن مشکلات بعدی و جدی برای مادر می‌ شود.

البته باید به این مورد توجه داشت که آب نباید خیلی گرم یا خیلی سرد باشد و از لمس کردن بیشتر از حد ناحیه ی بخیه‌ ها هنگام شست‌ و شو باید خودداری کرد. پس برای بهبودی بعد از عمل سزارین باید به‌ صورت روزانه و هر چند ساعت یک‌ بار ناحیه ی بخیه‌ ها را به‌ آرامی و با صبر و حوصله به وسیله ی محلول ضد عفونی‌ کننده مثل آب و صابون شست‌ و شو کرد .

راه های بهبودی بعد از سزارین در منزل

۴. از انجام کار ها و فعالیت‌ هایی که به ناحیه ی شکم ، زخم و بخیه ها فشار مضاعف وارد می‌ کند پرهیز شود:

بعد از عمل سزارین مادر نمی‌ تواند همه ی کار هایی را که قبلاً انجام می‌ داده‌ است را انجام دهد و بخشی از توان و قدرت جسمی خود را به‌ خاطر عمل از دست می‌ دهد و برای بهبودی بعد از عمل سزارین و انجام کار های روزمره ی خود باید به مواردی توجه داشت باشد مثل :

داشتن استراحت ، خواب کافی و بلند نکردن اجسام چه با وزن بالا و چه با وزن کم. چون برداشتن اجسام باعث وارد شدن فشار به ناحیه ی بخیه و زخم شده و مانع از بهبودی بعد از عمل سزارین می‌ شود .

( در ادامه توصیه می شود مقاله چگونه زایمان طبیعی راحتی داشته باشیم؟ را مطالعه نمایید )

۵. داشتن رژیم غذایی سالم و مفید :

بدن مادر بعد از انجام عمل سزارین و از دست دادن خون فراوان از بدن ضعیف می‌ شود و برای برطرف‌ شدن این ضعف و برگشتن به حالت عادی باید از مواد غذایی مفید و مقوی استفاده کرد ، مواد غذایی مثل :

الف. مواد غذایی دارای ویتامین ؛

غذا های دریایی مانند انواع ماهی‌ ها که دارای ویتامین دی می‌‌‌ باشند ، هویج ؛ که دارای ویتامین آ می‌ باشد ، گوشت سفید و قرمز که دارای ویتامین‌ ب می‌ باشند ،

ب. مواد غذایی پروتئین‌ دار گروه لبنیات مانند شیر ، پنیر و ماست

ج. و دیگر مواد پر فایده مثل انواع سبزیجات که دارای ماده ی مغذی آهن می باشد و نیز میوه ها که دارای ماده ی مغذی و فیبر است که به گوارش بهتر کمک می‌ کند پس مصرف این گونه مواد غذایی باعث بهبودی بعد از سزارین می‌ شود .

۶. نوشیدن آب و مایعات کافی:

خوردن آب و مایعات به اندازه ی کافی سبب می شود که سموم بدن و آلودگی هایی که باعث تشدید زخم و بخیه ها می شود از بدن دفع شود و نیر بدن برای عملکرد طبیعی خود به آب نیاز دارد پس با نوشیدن آب میتوان باعث بهبودی بعد از سزارین شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو × یک =

فهرست