تماس
021-66582923

بهبودی بیماری ام اس و درمان آن تا به امروز قطعی نشده و نمی توان گفت این بیماری علاج دارد اما با یک سری روشها می توان از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد که در ادامه بیشتر راجعب این موضوع بحث می کینم .ام‌ اس مخفف کلمه ی مالتیپل اسکلروزیس می‌ باشد .

بیماری‌ ام اس یا اسکروز (MS disease) نوعی بیماری است که در آن سیستم ایمنی بدن و گلبول‌ های سفید بدن ، سلول‌ های برخی از اندام‌ های بدن را عوامل بیگانه تلقی می‌ کنند و علیه آن‌ ها پادتن می‌ سازد و به آن‌ ها حمله می‌ کند تا سلول‌ هایی را که بیگانه می‌ پندارند را از بین ببرند ، در بیماری ام اس گلبول‌ های سفید ، سلول‌ های موجود در مغز و نخاع خود بدن را غیر خودی و بیگانه تلقی می‌ کنند و به آن‌ ها حمله‌ ور می‌ شوند .

برخی از نشانه‌ های عمومی بیماری ام‌ اس عبارت‌ اند از ؛

  • داشتن استرس و اضطراب در هنگام انجام دادن اکثر کار های روز مره ی خود
  • ناتوانی در حفظ کردن تعادل در زمان قدم زدن و سر پا ایستادن
  • در بعضی اوقات بدون هیچ‌ گونه دلیلی بدن این افراد شروع به لرزیدن می‌ کند
  • داشتن احساس گیجی و گنگی در سر در بیشتر مواقع ،
  • تکان خوردن بدون دلیل و یهویی برخی از عضله های بدن
  • تضعیف شدن عملکرد بعضی از اندام‌ ها .

بیماری ام‌ اس نمونه‌ های مختلف و گوناگونی دارد که عبارت‌ اند از :

۱. نمونه ی عود کننده و فروکش کننده
۲. نمونه ی جلو رونده و اولیه
۳. نمونه ی جلو رونده و ثانویه
۴. نمونه ی جلو رونده و عود کننده
۵. بیماری ام‌ اس از نوع خوش خیم

که رایج‌ ترین و متداول‌ ترین نوع آن فرو کش کننده می‌ باشد که بیش‌ از حدود سه‌ چهارم از افرادی که به بیماری‌ ام اس مبتلا شده‌ اند ، بیماری ام‌ اس آن‌ ها از نوع فروکش کننده می‌ باشد. این نمونه از ام اس می‌ تواند یک عضله یا به طور همزمان چند عضله را مورد هجوم قرار دهد ، اما احتمال بهبودی بیماری ام اس فروکش کننده بسیار بالا می‌ باشد.

نکته حائز اهمیت در مورد این نمونه از ام‌ اس این است که پس‌ از حمله ی اولیه ، زمان حمله ی بعدی در فرد مشخص نیست به‌ گونه‌ ای که ممکن است هجوم بعدی آن ، چند روز پس‌ از هجوم قبلی یا حتی چند سال پس‌ از هجوم قبلی رخ دهد .

اگر در خانه از یک پرستار بیمار ام اس استفاده می کنید حتما این مقاله را مطالعه نمایید.

راه های بهبودی بیماری ام اس

برای بهبود یافتن و معالجه کردن بیماری ام‌ اس باید از چه شیوه‌ هایی استفاده کرد ؟

با توجه به سعی و تلاش‌ های پیوسته و فراوان پزشکان و متخصصان در زمینه ی درمان بیماری‌ ام اس متأسفانه تا به امروز هنوز توانایی پیدا کردن راهی برای بهبودی بیماری ام‌ اس کشف نکرده اند. اما می‌ توان با استفاده از شیوه‌ ها و راهکار هایی باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری و یا کند کردن روند آن شد، که سبب بهبودی تدریجی این بیماری می‌ شود. متداول‌ ترین و رایج‌ ترین راهکار و شیوه‌ در جهت بهبودی این بیماری عبارت‌ اند از :

۱. مصرف کردن دارو هایی که پزشک متخصص برای فرد تجویز می‌ کند :

با مصرف کردن قرص و شربت هایی که پزشک متخصص در جهت بهبود یافتن و درمان بیماری ام‌ اس برای افراد تجویز می‌ کند می توان جلوی سرعت پیشرفت بیماری را گرفت و یا حتی در صورتی‌ که فرد زود متوجه ابتلا به بیماری ام‌ اس خود شده باشد و این بیماری در مراحل ابتدایی و آغازین خود قرار داشته باشد. چه‌ بسا بتوان به بهبودی بیماری ام‌ اس به‌ مرور زمان کمک کرد .

۲. مصرف کردن برخی از مواد غذایی :

برخی از مواد غذایی به کم کردن سرعت پیشرفت بیماری‌ ام اس کمک می کنند مثل ؛ روغن زیتون ، انواع غذا های دریایی به‌ خصوص انواع ماهی‌ ها و نیز ماده امگا ، پس در نتیجه برای بهبودی‌ این بیماری حتما باید فرد مبتلا به ام‌ اس این مواد غذایی را به رژیم غذایی خود اضافه کرده و حتما در وعده‌ های غذایی خود از این مواد غذایی استفاده کند .

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم یکی از دلایل اصلی بیماری ام اس اظطراب و استرس می باشد که پیشنهاد می کنیم مقاله راه های درمان خانگی استرس و شوک عصبی را مطالعه نمایید.

۳. قرار نگرفتن در مکان‌ هایی که دما و حرارت در آن بالا می‌ باشد :

در طی آزمایش ها و بررسی‌ های انجام‌ گرفته در زمینه ی تاثیر محیط گرم بر روی بیماری ام‌ اس می‌ توان دریافت که شاید دمای بالا عامل اصلی ابتلا به بیماری ام اس نباشد ولی قطعا در حادتر کردن بیماری ام‌ اس نقش مهمی دارد و سبب پیشرفته شدن بیماری ام‌ اس می‌ شود. در نتیجه با قرار نگرفتن در محیط‌ هایی که دما و حرارت در آن‌ ها بالا است می‌ توان به بهبودی این بیماری و از بین بردن نشانه‌ ها و علائم آن کمک کرد .

۴. بهبودی‌ ام اس با کمک گرفتن از فیزیوتراپی :

با توجه به این‌ که یکی از نشانه‌ ها و عوارض ابتلا به بیماری ام اس ، ضعیف شدن و نا هماهنگ عمل کردن عضله های بدن می‌ باشد ، با فیزیوتراپی کردن می‌ توان باعث تقویت اندام‌ های آسیب‌ دیده شد .

اگر فرد مبتلا به بیماری ام‌ اس به‌ طور منظم و صحیح تعداد جلساتی را که برای بهبودی ام‌ اس نیاز است را طی کند به‌ مرور زمان شاهد عملکرد بهتر اندام‌ های خود می‌ باشد تا جایی‌ که حتی به‌ احتمال زیاد عملکرد اندام ها مثل زمانی می‌شود که فرد مبتلا به بیماری‌ ام اس نبوده‌ است .

۵. انجام دادن حرکت‌ های فیزیکی و ورزشی :

در افراد مبتلا به بیماری‌ ‌ام اس تکان دادن اندام‌ ها و عضله ها به سختی انجام می‌ گیرد و با توجه به این‌ موضوع در ابتدا انجام دادن حرکت فیزیکی و ورزشی برای فرد مبتلا سخت و دشوار است ، اما فرد با انجام دادن این حرکت های فیزیکی و ورزشی مناسب و صحیح بعد از گذشت مدت‌ زمانی مشخص می‌ تواند باعث توان‌ بخشی به اندام‌ های خود شده و درنتیجه به بهبودی بیماری ام‌ اس کمک کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه × سه =

فهرست