تماس
021-66582923

بهبودی شکستگی استخوان همراه با مراقبت های پرستاری در منزل مبحثی است که امروز می خواهیم راجعب آن صحبت کنیم . شکستگی استخوان می‌ تواند بر سر عوامل متعدد و گوناگونی مثل افتادن از ارتفاع ، خوردن زمین ، تصادف کردن با موتورسیکلت یا خودرو و یا افتادن شی با وزن سنگین بر روی استخوان ها می باشد که بیشتر از سایر عوامل باعث شکستگی استخوان‌ ها می‌ شود.

شکستگی استخوان می‌ تواند برای تمام افراد اعم از کودکان تا افراد مسن اتفاق بیفتد اما طبیعی است که افراد با سن بالاتر بیشتر در معرض شکستگی استخوان قرار دارند. به دلیل این‌ که با کهولت سن و ابتلا به بیماری‌ هایی مثل پوکی استخوان بافت استخوان ضعیف می‌ شود و با کوچک‌ ترین ضربه و فشار دچار شکستگی می‌ شود .

نمونه‌ های مختلف شکستگی استخوان شامل :

۱. شکستگی از نوع بسته یا باز : شکستگی از نوع بسته به صورتی است که بافت استخوان دچار شکستگی می‌ شود اما بافت پوست دچار شکافی نمی‌ شود و نمی‌ توان بافت استخوان را مشاهده کرد ، ولی شکستن از نوع باز به صورتی است که بافت استخوانی که دچار شکستگی شده دیده می‌ شود چون بافت پوست پاره می‌ شود.

۲. شکستگی کامل : این‌ گونه شکستگی به نمونه ای گفته می‌ شود که بافت استخوان از محلی که دچار شکستگی شده‌ است کاملاً به دو استخوان کوچک‌ تر تقسیم‌ شده و به‌ طور کامل از هم جدا می‌ شود

۳. شکستگی جزئی : این نوع شکستگی استخوان به صورتی است که قسمت و یا قسمت‌ هایی از بافت استخوان دچار آسیب و شکستگی می‌ شود نه همه ی آن .

نشانه‌ هایی که با شکستگی استخوان در افراد بروز می‌ کند :

باید به این نکته دقت داشت که نشانه‌ های شکستگی وابسته به نوع شکستگی و شدت آسیبی که به بافت استخوان وارد می‌ شود فرق دارد :

۱. ناتوان شدن در حرکت دادن اندام‌ ها
۲. در زمان جا به‌ جا کردن اندام ها درد نسبتاً زیادی حس می‌ شود
۳. ایجاد شدن تورم در استخوان به‌ صورت غیر طبیعی
۴. حس کردن درد بسیار زیادی در ناحیه ی استخوان‌ ها

( در ادامه توصیه می شود مقاله شکستگی استخوان ران در سالمندان و راه های مراقبت از آن را مطالعه نمایید )

در چه صورت می‌ توان پی‌ برد که بافت استخوان دچار شکستگی شده‌ است ؟

فرد باید در صورت داشتن هر یک از نشانه‌ های شکستگی استخوان به پزشک متخصص مراجعه کرده و تنها راه برای پی بردن به نوع و شدت شکستگی استخوان ، استفاده از اشعه ای به نام ایکس می‌ باشد که با تصویر برداری توسط اشعه ی ایکس جزئیاتی از نحوه ی صدمه و آسیب به استخوان مشخص می‌ شود و پزشک برای درمان آن اقدام می‌ کند .

 راه های بهبودی شکستگی استخوان

برای جلوگیری از شکستگی بافت استخوان باید مواردی را به خاطر داشت و آن‌ ها را رعایت کرد :

الف. افراد مسنی که در حفظ کردن تعادل خود در زمان راه رفتن مشکل دارند حتما باید در جهت جلوگیری کردن از خوردن زمین و رسیدن آسیب به بافت استخوان و در نهایت شکستن استخوان از وسایل کمکی مثل عصا کمک بگیرند .

ب. افتادن زمین از عواملی است که بسیار زیاد باعث شکستگی بافت استخوان می‌شود و استفاده از کفش‌ های غیر استاندارد سبب افتادن زمین و شکستگی بافت استخوان می‌ شود ، پس در نتیجه باید در انتخاب کفش دقت ویژه‌ ای داشت و از پوشیدن کفش‌ های غیر استاندارد پرهیز کرد و از کفش‌ های طبی استفاده کرد .

ج. برای قوی کردن و استحکام بخشیدن به بافت استخوان می‌ توان از حرکت‌ های فیزیکی و ورزشی مناسب بهره برد تا از آسیب پذیر شدن و شکستگی استخوان جلوگیری کرد .

د. در جهت تقویت کردن بافت استخوان حتما باید مصرف کردن ماده ی مغذی کلسیم را در دستور کار قرار داد و برای رساندن این ماده ی مغذی باید حتما گروه لبنیات مثل شیر ، پنیر و ماست در وعده‌ های غذایی فرد وجود داشته باشد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله 8 مورد از علائم هشدار دهنده کمبود کلسیم را مطالعه نمایید )

در جهت بهبود شکستگی استخوان چه باید کرد ؟

۱. استفاده از مواد غذایی ارگانیک :

بافت استخوان برای رشد کردن طبیعی و تقویت شدن و همچنین ترمیم شدن به ماده‌ ای مهم و حیاتی به نام کلسیم نیاز دارد و حتما باید در طول شبانه‌ روز مقدار کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کرد . مهم‌ ترین منبع دارای کلسیم شیر و ماست می‌ باشد. پس فرد باید در جهت تقویت کردن و ترمیم و بهبودی شکستگی بافت استخوان و نیز پیشگیری از به‌ وجود آمدن اختلالات دیگر برای بافت استخوان کلسیم مورد نیاز بدن خود را تامین کند .

۲. حتما باید از تکان دادن ناحیه‌ ای که دچار شکستگی شده‌ است پرهیز کرد:

فردی که دچار شکستگی استخوان شده‌ است برای بهبودی شکستگی استخوان ناحیه ی آسیب‌ دیده را طبق صلاحدید پزشک گچ یا آتل می‌ گیرد و حتما باید برای جوش خوردن و بهبودی شکستگی استخوان ناحیه ی آسیب‌ دیده در حالت ساکن بماند و جا به جا نشود .

۳. دوری از مصرف کردن هر گونه دخانیات :

با استفاده از دخانیات فعالیت و عملکرد دستگاه گردش خون دچار اختلال شده و در نتیجه عمل خون‌ رسانی به بافت‌ های بدن مثل بافت استخوان با مشکل روبرو می‌ شود و خون با سرعت کمتری به استخوان‌ ها می‌ رسد و همین امر سبب کند کردن روند بهبودی استخوان شکسته می‌ شود ، پس طبیعی است که با کنار گذاشتن هرگونه دخانیات می‌ توان باعث ترمیم و بهبودی شکستگی استخوان شد .

۴. اجتناب از خوردن بیش‌ ازحد دارو های ضد درد:

مصرف کردن بیش از حد از دارو های ضد درد مانع از رسیدن کلسیم موردنیاز به استخوان‌ ها شده و در نتیجه باعث کم شدن استحکام بافت استخوان می شود و استخوان شکننده می شود پس با دوری از خوردن بیش از حد این دارو ها می توان سبب بهبودی شکستگی استخوان شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × یک =

فهرست