تماس
021-66582923

بروز زخم در بدن افراد که بر اثر موارد مختلف مانند سوختگی ، آسیب دیدگی بر اثر تصادف ، بریدگی و سایر موارد پیش می‌ آید گاهی مواقع حاد هستند و نیاز به جراحی پیدا می‌ کنند که برای ترمیم آن ها ممکن است زمان زیادی نیاز باشد ما در این مبحث می‌ خواهیم در ارتباط با زخم های جراحی ایجاد شده در بدن اشخاص و برای بهبود زخم جراحی مطالبی را ارائه بدهیم و توضیح بدهیم که برای بهبود زخم چه چیز هایی بخوریم که سریع تر ترمیم شود.

راه کارهای بهبود زخم جراحی در منزل :

۱) به سمت مواد غذایی سرد روی بیاورید :

هنگام ایجاد زخم جراحی ، شما باید برای زودتر ترمیم شدن آن از مواد غذایی که بوی کمتری از آن ها استشمام می شود و سرد هستند به مصرف برسانید مانند غذا هایی که با پنیر درست شده اند و حبوبات که جز مواد غذایی سرد محسوب می‌‌ شود.

۲) پروتئین لازم را به بدن خود برسانید :

زمانی که جراحی روی شما صورت گرفته باشد به مراتب سیستم ایمنی بدن شما کمی ضعیف می‌ شود بنابر این برای این که بدن شما با کمبود مواجه نشود و برای بهبود زخم جراحی خود لازم است به حد لازم پروتئین مصرف کنید تا زخم سریع تر ترمیم شود اگر بدن کمبود پروتئین داشته باشد با بروز این زخم ها می تواند دچار عفونت شود.

از مواد غذایی مانند لبنیات که شامل شیر و ماست می شود و گوشت و تخم‌مرغ حتما در برنامه غذایی خود قرار دهید سعی کنید. هنگامی که سالاد می خورید مقداری از حبوبات را روی آن بریزید و میل کنید زمانی که میوه مصرف می کنید آن را با شیر و ماست ترکیب کنید تا پروتئین لازم به بدن شما برسد .

۳) مصرف ویتامین c :

همان طور که می دانید مصرف ویتامین سی برای بهبود زخم ها بسیار موثر واقع می‌ شود به همین دلیل مواد غذایی که دارای ویتامین c می باشد از جمله کلم ها، فلفل دلمه‌ ای ،گوجه فرنگی ،لیمو ، پرتقال و غیره می باشند را در برنامه روزانه خود قرار بدهید تا برای بهبود زخم جراحی خود اقدامی مفید انجام داده باشید.

( در ادامه پیشنهاد می شود اگر نیاز به پرستار در منزل دارید حتما مبحث مرکز مراقبت پرستاری در منزل را مطالعه نمایید )

۴ ) مصرف ویتامین a برای بهبود زخم جراحی :

مصرف کردن روزی یک واحد از مواد غذایی دارای ویتامین a برای بهبود زخم بسیار حائز اهمیت می باشد و ترمیم بافت با مصرف آن سریع تر صورت می گیرد مواد غذایی مانند جگر ،هویج و فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین a هستند که توصیه می‌ شود هنگام انجام عمل جراحی آن را به مصرف برسانید.

۵) از غذا های چرب و شیرینی جات اجتناب نمایید :

خوردن مواد غذایی که چرب باشند و شیرینی جات جز این که کمی انرژی و توانایی شما را افزایش بدهند که دیگر نمی کند و نمی تواند دارای مواد مغذی لازم باشند از این رو از خوردن آن ها دوری کنید غذا هایی مانند فست‌ فودها و سرخ کردنی ها را از برنامه غذایی خود حذف نمایید .

۶) آب و مایعات فراوان به بدن برسانید :

یکی دیگر از مواردی که هنگام بروز زخم در بدن باید به آن توجه شود این است که مایعات فراوان بنوشید تا برای بهبود زخم جراحی شما مفید واقع شود لازم است در همچین مواقعی قبل از ایجاد حس تشنگی خودتان آب و مایعات زیاد بنوشید زیرا جراحی و ایجاد زخم باعث می‌ شود شما زیاد آب استفاده نکنید و از طرف دیگر پروتئین‌ های که مصرف می‌ کنید اگر با آب فراوان در بدن باشد بهتر جذب بدن شما می گردد قرار دادن سوپ و سبزیجات که آب فراوان دارند در این مواقع بسیار توصیه می‌ شود.

تماس با خدمات پرستاری در منزل

۷) وعده های غذایی خود را کامل انجام دهید :

هنگام ایجاد زخم جراحی لازم است در طول روز ۳ وعده غذای خود را داشته باشید و علاوه بر آن از میان وعده ها نیز مصرف کنید در همچین مواقعی به دلیل این که برای زخم خود آنتی بیوتیک مصرف می کنید میل به غذا در شما کاهش پیدا می‌ کند و باعث می‌ شود از خوردن آن امتناع نمایید و این برای شما صحیح نیست از این رو سعی کنید وعده های خود را بیشتر و حجم آن را کمتر کنید تا بتوانید غذا را میل نمایید .

( در ادامه توصیه می شود مقاله مراقبت های بعد از عمل قلب باز در منزل را مطالعه نمایید )

۸ ) مصرف روی در بهبود زخم جراحی :

با مصرف مواد غذایی که حاوی روی باشد مانند گوشت گوساله ، بادام زمینی غذا های دریایی ، غلات و غیره می‌ توانبد در بهبود سریع زخم جراحی خود گامی موثر بر دارید .

۹) مصرف مواد غذایی ضد التهابی :

مواد غذایی که خاصیت ضد التهابی دارد مانند آناناس ، عسل و زردچوبه می‌ تواند عفونت را در بدن کاهش دهد و در روند بهبود زخم بسیار موثر واقع شود.

۱۰) امگا۳ مصرف کنید :

شما می توانید برای بهبود زخم جراحی خود از مواد غذایی که دارای اسید های چرب امگا ۳ هستند مصرف کنیدماهی های سالمون ،ساردین و قزل‌آلا، گردو و تخم کتان در بروز زخم بسیار مفید واقع می‌ شود .

۱۱ ) کاربرد ویتامین کا در بهبود زخم جراحی :

ویتامین کا می تواند در انعقاد خون موثر باشد و از التهاب و تورم زخم جلوگیری نماید و کبودی های حاصل از آن را نیز کاهش می ده و همچنین می تواند در بهبود و ترمیم سریع تر زخم ها نقش مهمی ایفا کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

ده + 12 =

فهرست