تماس
021-66582923
راه های بهبود کیفیت خواب در بارداری

راه های بهبود کیفیت خواب در بارداری

 بارداری اتفاق خوشایندی است که برای هر خانمی پیش می آید و باعث تغییر و تحولاتی در اندامهای داخلی و حتی اندام های بیرونی می‌شود اختلالاتی در روند طبیعی هورمون های بدن ایجاد می شود که این تغییرات بر روی خواب در دوران بارداری تاثیر می‌گذارد و در بعضی اشخاص تا سه ماه اول، ولی در بعضی دیگر، به ندرت دیده شده که تا ۹ ماه بارداری ادامه پیدامی کندکیفیت بد خواب از عوارض دوره بارداری است ما در این مقاله قصد داریم به بعضی از عواملی که باعث ایجاد اختلال در بهبود کیفیت خواب در دوره بارداری میشود بپردازیم.

علل تاثیر گذار در بهبود کیفیت خواب در بارداری

۱- داشتن افکار پریشان و مضطرب باعث بی خوابی در دوره بارداری می‌شود. اغلب خانم‌های بارداری که اولین تجربه بارداری آنها است نگران گذراندن این دوره تا زایمان هستند. فکر آنها مشوش و پریشان است و این تشویش مانع از خواب راحت برای آنها می‌شود لذا نتیجه این بی خوابی شبانه خستگی و بی حالی در روز بعد را برای آنها به دنبال دارد.

۲- ابتلا به آپنه خواب از دلایل عدم بهبود کیفیت خواب در بارداری میشود. اختلالاتی که در بدن خانم های باردار به وجود می آید، بر روی نفس کشیدن آنها هم تاثیر می گذارد .هنگام خواب به راحتی نمی‌توانند نفس بکشند و دچار تنگی نفس می شوند که باعث بیدار شدن شان از خواب می شود که به آن آپنه ی خواب گویند(درکیفیت خواب خانم های باردار تاثیر منفی می گذارد) ابتلا به آپنه ی خواب بر روی جنین نیز تاثیر می‌گذارد و عمل اکسیژن رسانی جهت تغذیه جنین به خوبی انجام نمی‌شود و در رشد جنین اختلال ایجاد می شود که برای جنین خطرناک است.

 ۳- بزرگ شدن شکم از دیگر علل اختلال در بهبود کیفیت خواب در بارداری است. با بزرگ شدن شکم خانم های باردار ، خوابیدن و استراحت کردن انها سخت تر می شود، چون به راحتی نمی توانند دراز بکشند، زیرا برای جنین خطرناک است و عمل گردش خون به راحتی انجام نمی شود سلامتی مادر و جنین به خطر می‌افتد.

۴- زیاد شدن ادرار(دستشویی رفتن بسیار)سبب بی خوابی شبانه می شود به خاطر بالا رفتن مقدار خون بدن در هنگام بارداری فعالیت کلیه ها نیز بالا می‌رود و سبب بیشتر شدن ادرار می‌شود وبا بزرگ شدن جنین به مثانه فشار می‌آید و سبب بیرون روی زیاد می‌شود که شب ها باعث ایجاد ناهنجاری در خواب می شود.

۵- یکی از عواملی که باعث می‌شود کیفیت بهبود خواب در دوره بارداری کاهش پیدا کند داشتن سندروم پای بیقرار از که با گذاشتن پا در آب سرد و گرم می توان این مشکل را برطرف کرد.

(( در ادامه این مبحث پیشنهاد می شود مقاله آموزشی راه های صحیح خوابیدن در دوران بارداری در ماه های مختلف را حتما مطالعه نمایید ))

استفاده از دمنوش ها جهت بهبود کیفیت خواب در دوره بارداری

 استفاده از دمنوش اسطوخودوس

 گیاه اسطوخودوس عطر و بوی خاصی دارد و از بوی آن جهت آرام شدن و رفع استرس استفاده می‌کنند نوشیدن دمنوش اسطوخودوس جهت تقویت گوارش و رفع اختلالات خواب به کار می رود پس دمنوش اسطوخودوس در جهت بهبود کیفیت خواب در دوره بارداری حائز اهمیت است.

 استفاده از دمنوش به لیمو

 به لیمو در رفع فشارهای عصبی و آرام  کردن سیستم،عصبی، و به کاهش تنفس های وارد شده به جهت بارداری مفید است و در بهبود اختلالات خواب و و بی خوابی دوره بارداری کمک فراوانی می‌کند اما قبل از نوشیدن آن با پزشک معالج هماهنگ باشید و بدون دستور پزشک از خوردن هر نوع دمنوش اجتناب کنید. زیرا دوره بارداری دوره حساسی است و باید جانب احتیاط را نگه دارید.

 استفاده از دمنوش نعناع

از آنجایی که نعناع برای دستگاه گوارش مفید است می تواند جهت برطرف کردن حالتهای بارداری هم مفید باشد .نوشیدن نعنا در بهبود کیفیت خواب مفید است.

 نوشیدن دمنوش سنبل الطیب

افرادی که اختلالات خواب دارند و خانم های باردار یه خواب عمیق و راحتی ندارند می توانند با نوشیدن این دمنوش جهت رفع مشکلات خود موثر باشند.

(( در ادامه این مبحث پیشنهاد می شود مقاله آموزشی خطرات سرفه در دوران بارداری را حتما مطالعه نمایید ))

 چه نوع میوه هایی در بهبود کیفیت خواب در دوره بارداری کمک میکند؟

 باداشتن تغذیه مناسب همراه با رژیم غذایی درست ورزش های مناسب در سلامت بدن خود کوشا باشید. خانم‌های باردار به دلیل داشتن دلهره و نگرانی از وضعیت خود دچار بی خوابی یا کم خوابی می شوند که جهت رفع آن باید میوه های مناسب که به بهبود کیفیت خواب در دوره های بارداری کمک میکند، روی آورند.

استفاده از میوه‌هایی چون انگور، گیلاس، سیب، بادام، به دلیل دارا بودن انواع ویتامین ها مانند ویتامینc وویتامین B6،وHTPومنیزیم وهورمون ملاتونین باعث تنظیم هورمون خواب در بدن می‌شود و بهبود کیفیت خواب در در دوره بارداری کمک میکند .خوردن این میوه ها در ساعات قبل از خواب توصیه میشود.

عواملی که باعث عدم بهبود کیفیت خواب در دوره بارداری میشود:

۱- خوردن چای و قهوه نسکافه در ساعات قبل از خواب وحتی  بعد از ظهر سبب کاهش بهبود کیفیت خواب در دوره بارداری میشود.

۲- زیاده روی در مصرف مایعات و آب در در بعد از ظهر تا قبل از خواب کیفیت خواب مطلوب را در دوره بارداری کاهش میدهد .

۳-خوردن شام چرب و سنگین و پر نمک سبب بی خوابی و بدخوابی در خانم های باردار می شود.

۴- خوابیدن در طول روز به مدت زیاد سبب بی خوابی و پایین آوردن بهبود کیفیت خواب در زنان باردار میشود.

کلام آخر

برای داشتن یک دوره بارداری خوب و بی خطر رعایت عواملی که در بالا ذکر شده الزامی است. داشتن رژیم غذای مناسب در دوره بارداری، انجام ورزش های هوازی و یوگا،به داشتن بهبود در کیفیت خواب در دوره بارداری کمک فراوانی می‌کند. همچنین سعی کنید در دوران بارداری یکی از اطرافیان در کنار شما باشند و شما را تنها نگذارند و یا اینکه بنا بر دلایلی نمی خواهید از اطرافیان خود کمک بگیرید می توانید از خدمات پرستار زن باردار در منزل استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

18 + 3 =

فهرست