تماس
021-66582923

بهترین مواد غذایی برای مغز را بهتر است حتما بشناسیم تا با مصرف آنها بتوانیم از پیری مغز خود جلوگیری کنیم . معمولا افراد دوست دارند که به ظاهر شخصی خود برسند و در عین سلامتی و تندرست بودن، اندام زیبا و مناسبی هم داشته باشند.

یکی از کار هایی که در راستای این هدف انجام می دهند این است که علاوه بر ورزش و پیاده روی معمولاً مراقب تغذیه و خوراک خود نیز هستند و‌ چیز هایی را که مصرف آن باعث می شود که از نظر جسمی برایشان مشکل پیش آید مصرف نمی‌کنند و معمولاً برنامه غذایی مناسب خود را دارند اما در این زمینه بهتر است که بدانیم همانقدر که ما باید مراقب سلامت جسم و تن و همچنین مراقب روح و روانمان باشیم باید از ذهن و مغز خودمان هم غافل نشویم.

آری! شاید کمی تعجب کنید ولی واقعیت است.بهتر است بدانیم باهوش بودن اتفاقی نیست و اینکه رابطه مستقیم آن با سلامت مغز را فراموش نکنیم و هر فردی میتواند با رعایت اصولی مغز خود را چنان پرورش دهد که بهترین بهره را از آن ببرد.

علکرد مغز در دوران کهنسالی چگونه است ؟

واقعیت تلخ این است که ما هرچه به دوران کهنسالی نزدیک می شویم. کار کرد مغز کاهش می یابد پس بهتر است که با رعایت اصولی از جمله اصول تغذیه تاثیر سن و سال را بر مغز کاهش دهیم و یا حتی از بین ببریم. مغز انسان در واقع فرمانروای بدن است، تمام اعضا و اندامهای بدن از آن دستور می‌گیرند پس در نتیجه باید سالم و به قولی بروز باشد.

یکی از چیز هایی که در فعال و جوان ماندن مغز از اهمیت خاصی برخوردار است و سالمندان و حتی مراقبین یا پرستاران سالمند باید به آن توجه کنند اهمیت دادن به مواد غذایی برای مغز می باشد. خوردن یک سری از مواد غذایی باعث تقویت حافظه و مغز ما می شوند و از فرسایش و آسیب دیدگی مغز و ابتلا آن به بیماری های خاص آن مانند آلزایمر جلوگیری میکنند. ( اگر سالمند آلزایمری در منزل دارید و مشغله ی کاری باعث می شود که نتوانید از این عزیزان مراقبت کنید می توانید با استخدام پرستار سالمند آلزایمر این مشکل را از خود دور کنید ). اما خوردن گروه دیگری از مواد غذایی هم باعث تخریب حافظه و آسیب به مغز می شود و ما باید با شناخت اصول تغذیه درست و ممانعت از خوردن آنها از حافظه خود مراقبت کنیم. از این رو تغذیه نقش مهمی در کارکرد مغز و سلامت آن دارد.

بهترین مواد غذایی برای مغز چیست؟

بهترین مواد غذایی مفید برای مغز چیست:

🟡 مواد غذایی حاوی امگا 3:
شاید بیشتر مردم از مفید بودن مواد غذایی حاوی امگا 3 اطلاع دارند؛ اما کمتر کسی میداند امگا 3 در بهبود عملکرد مغز و کاهش استرس و خشم نقش مهمی دارد. مصرف مواد حاوی امگا 3 خطر ابتلا به بیماری های مغز مانند شیزوفرنی پایین می آورد و همچنین قدرت توجه و تمرکز را در فرد بالا می برد.

با افزایش سن و بالا رفتن آن قدرت یادگیری حافظه تقریباً پایین می آید. مصرف امگا 3 میتواند این نگرانی را کاهش دهد و قدرت یادگیری را حتی در سنین بالا افزایش دهد از جمله مواد غذایی که حاوی امگا 3 هستند، ماهی مخصوصاً ماهی ساردین، قزل آلا، ماهی فلتان است. همچنین گروه آجیل و مخصوصاً گردو، تخم مرغ، گوشت حیوانی که در محیط باز پرورش میابد و….

🟡 چای سبز:
در مورد مصرف چای سبز برای لاغری همه ما بارها و بارها شنیده ایم، اما بهتر است بدانیم که چای سبز با داشتن آنتی اکسیدان سبب جلوگیری از ابتلا به بیماری های مانند آلزایمر ، سکته قلبی و غیره می شود و همچنین سبب تقویت حافظه می شود.

🟡 مواد غذایی حاوی منیزیم:
یکی دیگر از مواد غذایی برای مغز که بسیار مفید است منیزیم می باشد . منیزیم در خلق و خوی و رفتار افراد نقش مهمی دارد همچنین نقش مهمی در عملکرد سلول های عصبی بدن دارد. لوبیا سفید و قهوه ای، اسفناج، نخود، شیر، موز، میگو،کلم بروکلی و جزو موادی هستند که پای گروه قرار دارند هستند.

🟡 مصرف مایعات:
همانطوری که میدانیم حدود ۸۰ درصد مغز مارا آب تشکیل می دهد و اگر بدن دچار کم آبی باشد، مغز انسان هم به خوبی کار نمیکند علاوه بر نوشیدن آب ، نوشیدن آب میوه ها هم مفید اند. حتی بهتر هستند از آن جهت که آب میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان است و از سلول های مغز مراقبت میکند.

🟡 مصرف روغن های گیاهی مفید:
برخی از روغن های گیاهی مانند روغن اسطوخودوس یا روغن رزماری برای تقویت مغز مفیدند و قدرت تمرکز را افزایش می دهند همچنین روغن دارچین که مانع آلزایمر می شود.

🟡 مصرف خوراکی حاوی آنتی‌اکسیدان:
در واقع آنتی اکسیدان های اصلی ویتامین و بتاکاوتن هستند که در انواع سبزیجات و میوه ها مانند پرتقال، کشمش،انگور، گوجه فرنگی، انواع توت، کلم، اسفناج و غیره یافت می شود که سبب بهبود سلول های سیستم عصبی بدن می شود.

🟡 نان های سبوسدار:
نان های سالم جز گروه کربوهیدرات ها هستند که جزو خوراکی های مؤثر برای مغز محسوب می شوند. در واقع سوخت و انرژی مغز از گلوکز است و بدن با تبدیل راحت این نان ها به گلوکز در واقع انرژی لازم برای مغز را فراهم میکند.

از جمله چند خوراکی که در کارکرد مغز نقش مهمی دارند عبارت اند:
🟡 گردو:
بسیاری از ما زمانی که گردو را باز میکنیم میبینم به اولین چیزی که میتوانیم آن را تشبیه کنیم مغز است. در واقع شاید این یکی از نشانه های واقعی باشد که نشان دهنده ارتباط بین خوردن گردو و مغز باشد.
آری!خوردن گردو سبب تقویت حافظه می شود و همچنین از تخریب مغز جلوگیری به عمل می آورد.

🟡 آواکادو:
از دیگر مواد غذایی برای مغز که مفید می باشد آواکادو می باشد. متأسفانه ما به اشتباه گمان میکنیم که آواکادو به خاطر چربی زیاد برای بدن مضر است غافل از اینکه چربی آواکادو اشباع نشده است و جز و چربی های سالم است که نه تنها ضرری برای بدن ندارد بلکه بسیار هم برای مغز مفید است و بر عملکرد های شناختی و تقویت حافظه تأثیر مثبت دارد.

🟡 بلوبری:
بلوبری جزو گروه میوه هایی است که با داشتن آنتی اکسیدان مانع از ابتلا به بیماری های مرتبط به بالا رفتن سن می شود همچنین سبب تقویت حافظه در سنین بالا می شود.

🟡 کلم بروکلی:
کلم بروکلی سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین است و اینها هر دو در تقویت حافظه نقش اساسی دارند. شاید شنیده باشید که به دانش آموزان پیشنهاد می‌کنند برای تقویت حافظه کلم بروکلی بخورند.

🟡 قهوه:
مصرف قهوه به دلیل داشتن کافئین میتواند باعث افزایش تمرکز و هوشیاری افراد شود. علاوه بر کافئین ،قهوه حاوی منگنز، پتاسیم، ویتامینB است و ما با مصرف قهوه همه آنها را دریافت میکنیم . مصرف چای هم مفید است و جزو مواد غذایی برای مغز است که مفید می باشد اما چای کافئین کمتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × دو =

فهرست