تماس
021-66582923
بهداشت در زنان

بهداشت در زنان و جلوگیری از بروز عفونت در زنان

بهداشت در زنان را می توان بسیار حساس تر از بهداشت در مردان دانست . همانطور که می دانید داشتن سلامتی یکی از بهترین نعمت‌ها برای زندگی راحت تر است که سلامتی به همراهش رفاه، سلامت جسم و روان را هم می آورد. عوامل زیادی در پیرامون و اجتماع وجود دارد که ممکن است سلامتی ما و مردم را به خطر بیاندازد. برای داشتن جامعه ای سالم با افراد سلامت نیازمند مادران و بانوانی هست که سلامتی جسمی کافی داشته باشند. از این رو بهداشت در زنان و داشتن یک جامعه سالم بسیار حائز اهمیت است. پس رعایت نکات بهداشتی برای دختران و زنان بسیار مهم است و باید آن را جدی گرفت.

عدم توجه به رعایت بهداشت در زنان چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

رعایت بهداشت در زنان از ایجاد عفونت های زنانگی در مجاری ادرار و مهبل جلوگیری می کند. به این مورد باید اهمیت داد که اگر ترشحات مهبل به طور طبیعی رخ دهد نه تنها مشکلی ایجاد نمیکند بلکه برای سلامت هم مفید است و در مواردی هم باید این ترشحات باشد زیرا مانع از رشد قارچ و باکتری مضر در این ناحیه می شود.

پس می بایست توجه زیادی به بهداشت فردی در زنان داشت و نباید هر ترشحی را غیر طبیعی در نظر گرفت و برای آن به پزشک جهت درمان مراجعه کرد زیرا از طرفی به سالم ماندن شما کمک می کند.

چگونه ترشحات طبیعی را از غیرطبیعی تشخیص دهیم؟

در شرایط طبیعی زنان، در ناحیه مهبل، ترشح می توانند به شکل شفاف، سفید یا غلیظ و رقیق باشد. اما به این نکته باید توجه کرد که این ترشحات هیچگونه بوی نامطبوع، سوزش و خارش ایجاد نمی کند. پس زنان باید بدانند اگر ترشحات شان ایجاد خارش و سوزش کرد در مواردی احتمال دارد دچار عفونت شده باشد یا ممکن است علت دیگری را داشته باشد.

پس پیشنهاد می شود به پزشک برای رفع این مشکل مراجعه کنند تا هرگونه نگرانی بابت این موضوع از بین برود و اطمینان خاطر حاصل شود. اما ما می‌خواهیم در این مقاله به برخی از نکات که نشان دهنده این است که شما تا چه حدودی سلامت جنسی دارید، اشاره کنیم.

عفونت در بانوان به چه شکل است و انواع آن چگونه است ؟

شایع ترین مشکلات در بانوان عفونت است که در اثر بی‌توجهی به رعایت نکات بهداشتی ایجاد می‌شود . عفونت در زنان یکسان و مثل هم نبوده و انواع متفاوتی دارد که هر کدام یک، علائم خاص خودشان را دارند پس باید آنها را جدی گرفت .

عفونت باکتریایی:

این عفونت به طور معمول در زنان شایع است که همانطور که ذکر شد علائمی را به همراه دارد که نشان می‌دهد عفونتی که شما درگیرش هستید از نوع باکتریایی است. از مهمترین علائم این عفونت باکتریایی، سوزش در ناحیه تناسلی، خارش شدید و آزاردهنده که غیر قابل تحمل است، ترشحاتی که رنگ خاکستری و بوی بدی دارد. از دیگر علامت آن ورم مهبل و متورم شدن آن است.

عفونت قارچی:

عفونت دیگری که می‌خواهیم به شما آنرا آشنا کنیم عفونت قارچی است که اول از همه باید بدانید که شکل آن سفیدپنیری است که این عفونت مانند عفونت باکتری خارش شدید را دارد و علاوه بر آن دردی را در ناحیه داخلی اندام تناسلی ایجاد می‌کند و اگر مقاربت و نزدیکی داشته باشید برای شما بسیار دردناک میشود.

عفونت در مجاری ادراری :

شاید این عفونت با دیگر عفونت ها متفاوت باشد و علائمش اینگونه است که شما خون را در ادرارتان میتوانید ببینید. گاهی هم شاید متوجه آن نشوید اما احساس سوزش را در زمان ادرار متوجه خواهید شد. تکرر ادرار، قطره شدن آن، تغییر رنگ ادرار و تیره شدن آن، دفعات زیاد ادرار، بوی تند ادرار از دیگر علائم این مشکل است.

عفونت انگلی:

آخرین موردی که به آن اشاره می‌کنیم عفونت انگلی در بانوان است که مشکلاتی چون درد در هنگام ادرار ، مقاربت جنسی دردناک، ترشحات به رنگ زرد و یا طوسی رنگ که بوی بدی دارد را ایجاد می‌کند.

عفونت و بهداشت در زنان

روش جلوگیری از بروز عفونت در زنان:

همانطور که مطالعه کردید ما انواع عفونت ها و علائم و مشکلاتی که بهداشت در زنان که ایجاد می‌کردند را برای شما شرح دادیم و در این بخش می خواهیم به شما کمک کنیم که از به وجود آمدن این مشکلات جلوگیری کنید. اولین مورد برای جلوگیری از این بیماری رعایت اصول بهداشت فردی در زنان است اما در کنار رعایت بهداشت نکات ریز و کلیدی دیگری هم هست که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

1- مرطوب بودن ناحیه تناسلی بعد از ادرار :

زنان و دختران عزیز باید بدانند که بعد از ادرار حتماً شستن خود را از سمت جلو به سمت عقب انجام دهند و حرکت دستشان نباید برعکس باشد زیرا میکروبهایی که در ناحیه مقعد هست وارد قسمت مهبل شده و باعث به هم خوردن بهداشت شده و همچنین مشکلات جدی را به بار می‌آورد.

2- لباس زیر مناسب نقش مهم در جلوگیری از عفونت دارد :

لباس زیر مناسب یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید بانوان به آن توجه کنند. هم به اندازه بودنش و هم جنسشان. در اولویت اول باید از لباس زیری که جنس نخی دارند استفاده کنند و از پوشیدن لباسهای زیر نایلونی و الیاف مصنوعی دیگر خودداری کنند و اگر هم می‌توانند بهتر است لباس زیر خود را شبها هنگام خواب در بیاورند تا هوا به ناحیه تناسلی رسیده و با هوا در تماس باشد .

3- شلوارهای تنگ پوشیدن ممنوع :

از دیگر موارد بهداشت در زنان ، نپوشیدن لباس تنگ می باشد . از پوشیدن شلوارهای تنگ، مایو، ‌جوراب شلواری و هرگونه پوشش تنگ به مدت زیاد خودداری کنید چرا که علاوه بر عفونت، تیرگی اندام را به دنبال دارد.

4- شوینده مناسب برای لباس زیر انتخاب کنید:

نحوه شستن لباس های زیر هم مهم است و باید از شوینده های معطر استفاده کنید و لباس زیر را با دیگر لباس ها نشوید.

( در ادامه توصیه می شود مقاله عفونت پستان در زنان و راه های درمان و شنایی آن را مطالعه نمایید.)

5- تعویض لباس زیر در زمان مناسب:

لباس زیر خود را دیر به دیر عوض نکنید و تعویض آن را در زمان مناسب جدی بگیرید شما می توانید یک روز درمیان یا دو روز یکبار این کار را انجام دهید.

6- ترک عادت جکوزی و وان:

اگر به استحمام در وان و استفاده از جکوزی عادت دارید برای حفظ بهداشت خود بهتر است این کار را کنار بگذارید.

7- تعویض پد بهداشتی در زمان مناسب:

شاید بعضی از خانم ها نمی دانند که تعویض کردن پد بهداشتی در طولانی مدت مشکلات جنسی را ایجاد می‌کند پس بهترین زمان برای تعویض آن و جا به جایی چهار یا شش ساعت یکبار است و قبل از این کار هم باید دست های خود را شسته و آلودگی را از دست ها دور کنیم که بعدش سرایت نکند و عفونت ایجاد نکند. بهداشت کاپ و تامپون هم جداگانه است و باید به ان دقت کرد

8- قبل و بعد از رابطه ادرار کنید :

قبل از ایجاد نزدیکی و بعداز آن حتما ادرار کنید زیر از ایجاد خیلی از بیماریهای جنسی جلوگیری می‌کند. رعایت بهداشت جنسی خیلی بیشتر از موارد ذکر شده است اما در این مقاله برترین آنها شرح داده شده پس بهتر است درباره نکات بیشتر مطالعه انجام داده و یا به پزشک مراجعه نمایید .

کمک به درمان عفونت با روش خانگی :

در ادامه می خواهیم شما را با چند نمونه و روش درمان خانگی برای رفع عفونت و بهداشت در زنان آشنا کنیم که شامل

1- جوش شیرین: جوش شیرین میبایست ۲ قاشق چای خوری باشد و در دو لیتر آب حل شود و آن را در ظرفی قرار داده و در آن محلول ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بنشینید.

2- سرکه سیب: نیم پیمانه سرکه با آب ولرم ترکیب کنید و مانند جوش شیرین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن بنشینید و هر چند وقت یک بار این عمل را تکرار کنید

3- روغن نارگیل: روغن نارگیل هم یک‌ درمان خانگی است که باید به طور مستقیم آن را به روی موضع مالش داد. در مواردی هم درمان خانگی پاسخگو نیست و باید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نه + 15 =

فهرست