تماس
021-66582923
بیماری مه مغزی

بیماری مه مغزی و درمان آن در منزل

افراد مبتلا به بیماری مه مغزی به بیماری اختلال و حواس پرتی نیز دچار می‌شوند. مه مغزی نوعی وضعیت و شکل خاص پزشکی است و در واقع مه مغزی در فرد احساس گیجی و بی نظمی فکری می کند و تمرکز و جمع‌بندی افکار برایش سخت خواهد شد .این بیماری عوارضاتی چون مشکلات حافظه، عدم وضوح فکری و تمرکز پایین را دارد و برخی دیگر این بیماری را به زبان دیگر بیان می کنند و به آن خستگی ذهنی میگویند برای راه های درمان دلیل مبتلا شدن به این بیماری با ما همراه باشید.

دلایل مبتلا شدن به بیماری مه مغزی:

گفته های زیادی درباره علت مبتلا شدن به بیماری خستگی ذهن یا حمله مغزی وجود دارد اما در ادامه به چند دلیل آن می پردازیم.

  • استرس:
    یکی از دلایل بیماری مه مغزی استرس می باشد استرس مزمن باعث بالا رفتن فشار خون میشود سیستم ایمنی را ضعیف میکند و احتمال درگیر شدن فرد با افسردگی را بالا می‌برد .مه مغزی از عوارضات استرس است.فرد در این زمینه نیز تمرکز تفکر و استدلال برایش مشکل می‌شود .
  • کم خوابیدن:
    کم و بدخوابی هم مشکلاتی را در عملکرد مغز ایجاد می کند هر فرد باید در شب ۸ تا ۹ ساعت بخوابد پس اگر میزان خوابتان کم باشد یا خواب بی کیفیتی را داشته باشید از تمرکزتان کم خواهد کرد و به مه مغزی مبتلا می شوید.
  • تغییرات هورمونی:
    این موضوع هم می‌تواند از دلایل مهم مه مغزی باشد در دوران بارداری دو هورمون استروژن و پروژسترون زیاد می‌شوند این افزایش هورمون ها می تواند باعث تغییر در حافظه شود و اختلالات شناختی کوتاه‌مدت را به دست اورد. افت و کاهش هورمون استروژن در دوران یائسگی هم می تواند موجب فراموشی کاهش تمرکز مه مغزی کند .
  • برنامه غذایی :
    رژیم غذایی نیز موجب مه مغزی می تواند باشد ویتامین b۱۲ موجب بهبود عملکرد مغز به صورت صحیح میشود پس اگر این ویتامین کم باشد موجب مه مغزی ممکن است شود. افرادی که نیز حساسیت غذایی دارند بیشتر در معرض مبتلا شدن به مه مغزی قرار می‌گیرند.

( در ادامه توصیه می شود مقاله بهترین ورزش برای تقویت اعصاب را مطالعه نمایید )

بیماری مه مغزی درمان

موادی که مه مغزی را زیاد میکند :

  • بادام زمینی
  • مونوسدیم گلوتامات
  • آسپارتام
  • لبنیات

حذف کردن این مواد در برنامه غذاییتان در کم کردن بیماری مه مغزی موثر است.

بعضی از وضعیت های پزشکی خاص هستند مثل التهاب خستگی تغییر در سطح قند خون که ممکن است ایجاد مه مغزی کنند برای مثال یک نشانه سندروم خستگی مزمن ایجاد مه مغزی است.در این سندروم فرد بیش از ۶ ماه به خستگی مداوم مبتلا میشود. همچنین افراد مبتلا به فیبرومیالژیانیز ممکن است به مه مغزی دچار شوند.

سایر وضعیت دیگر در پزشکی:
کم‌خونی، افسردگی، دیابت، میگرن، سندروم، شوگرن، بیماری آلزایمر، کم کاری تیروئید، بیماریهای خود ایمنی مثل لوپوس ms التهاب مفاصل و کم آبی بدن.

( در ادامه توصیه می شود مقاله برای تقویت حافظه باید چه کارهایی انجام بدهیم ؟ را مطالعه نمایید )

از کجا بفهمیم که به مه مغزی دچار شده‌ایم؟

افراد مبتلا به مه مغزی در تشخیص و جدا کردن مسائل دچار مشکل هستند و اگر این مسئله وخیم‌تر شده و روند بهبودی ندارد امکان دارد که به مغز دچار شده باشند. در این زمان حتما به پزشک مراجعه کنید تا با یک سری آزمایشات شما را معاینه و بررسی کند در واقع ممکن است که ریشه اساسی داشته باشد و حتما زودتر باید درمان شود.

پزشک در حین معاینه یکسری سوالات مثل سلامت ذهن، رژیم غذایی، سطح فعالیت های جسمانی، مکمل و داروهایی که اخیراً مصرف کرده اید میپرسد‌. آزمایشات هم در این زمینه شما را مورد بررسی قرار می‌دهد: سطح غیرعادی قند خون، عملکرد نامناسب کلیه و کبد و تیروئید، کمبود مواد مغذی، عفونت ها و بیماری های التهابی.

روش درمان بیماری مه مغزی چگونه است؟

درمان این بیماری به علت و ریشه آن بستگی دارد به طور مثال اگر کم خون باشید مکمل های آهن باید مصرف کنید تا سلول‌های قرمز خونی شما افزایش یابد و از میزان مه مغزی کم کند و اگر به بیماری خود ایمنی مبتلا باشید داروهای ضد التهابی مثل کورتیکو استروئیدها باید مصرف کنید تا سیستم ایمنی بدن را از مقابله با خود بدن منع کند به طور کلی مه مغزی دلایل مختلفی برای به وجود آمدن دارد و با رفع کمبود مواد مغذی، تعویض و تغییر داروها، تغییر روند خواب این بیماری درمان می شود.

یکسری راه ها برای درمان خانگی مه مغزی وجود دارد مثل خوابیدن ۸ تا ۹ ساعت در طول شب، کنترل استرس، پرهیز از الکل و مصرف کافئین، ورزش کردن، تقویت کردن قوای مغزی، انجام فعالیت های لذت بخش و هیجان انگیز، افزایش مصرف میوه، سبزی و چربی های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفت − شش =

فهرست