تماس
021-66582923

بیماری کبد در کودکان با علائم و نشانه های آن

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
بیماری کبد در کودکان با علائم و نشانه های آن

همان طور که می دانید کبد یکی از اندام های مهم و حیاتی در اعضای بدن به حساب می آید و نقش مهمی را در بدن اشخاص ایفا می‌کند و وظیفه اصلی آن این است که سموم اضافی بدن را دفع می‌کند. اگر این عضو حیاتی در بدن با مشکل مواجه شود می تواند بیماری هایی را برای اشخاص به وجود بیاورد ما قصد داریم در این مقاله در مورد بیماری کبد در کودکان توضیحاتی را ارائه دهیم اینکه بیماری کبد چه نشانه هایی دارد و راه درمانی آنها به چه صورت میباشد .

بیماری کبد در کودکان چه نشانه هایی از خود بروز می دهد ؟

بروز این بیماری در کودکان دارای نشانه‌های زیادی می باشد هر گاه کودک شما دچار زردی پوست شود طوری که سفیدی چشم های آنها نیز به زردی در بیاید و در شکم شان احساس درد پیدا کنند طوری که رنگ مدفوع آنها دچار تغییر و تحولاتی شود و در قسمت شکم خود احساس ورم داشته باشند.

می تواند از علائم بروز بیماری کبدی در کودکان باشد زمانی که این بیماری شکل می گیرد به کودک حالت تهوع دست می دهد و کودک نسبت به خوردن غذا کاملاً بی میل می گردد این کودکان با این مشکل دچار بی حالی و خستگی میشود و میزان فشار خون آن ها افزایش می یابد و دچار اضافه وزن می گردند که همگی از علائم بیماری کبد در کودکان می باشد .

چه حالت هایی در کودکان از علائم مسمومیت با کبد می باشد ؟

یک سری از حالت ها به صورت ناگهانی در میان کودکان اتفاق می‌افتد که نشان دهنده این است که از طریق سموم کبد بروز کرده اند و این حالت ها عبارتند از :

  • بیهوشی و ایجاد خواب آلودگی مفرط
  • ایجاد بی قراری و سردرگمی
  • بالا آوردن و استفراغی که همراه با خون باشد.
  • مدفوع خونی که بیانگر خونریزی های داخلی می باشد.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله علائم هشدار دهنده سرطان کبد را حتما مطالعه نمایید ))

راه های شناسایی و پی بردن به بیماری کبد در کودکان :

  • انجام بیوپسی که توسط یک نیدل کوچک به بافت کبد انجام می شود.
  • سنجش و ارزیابی آنزیم آزاد شده توسط کبد
  • انجام سونوگرافی
  • استفاده از اشعه ایکس
  • آزمایش از طریق ام آر آی

نارسایی کبد در کودکان :

زمانی که کار کردن کبد با اختلال مواجه شود این عضو دچار نارسایی می شود و دیگر کبد نمی تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد این نارسایی کبد شامل دو نوع میباشد :

یک ) نارسایی کبد به صورت حاد
دو )نارسایی کبد به صورت مزمن

در بروز نارسایی حاد اینگونه است که کبد کودک بدون اینکه از قبل دچار بیماری کبدی شده باشد به سرعت از عملکرد خود می کاهد که در مواجه شدن با این روند باید به صورت اضطراری کودک را به پزشک نشان دهید .

اما نارسایی مزمن کبد از پیش از بیماری های کبدی به وجود آمده است و به سرعت عملکرد کبد از کار نمی افتد و به تدریج طی ماه ها اتفاق می افتد بیماری کبد در کودکان در اکثر مواقع نیاز به پیوند پیدا می‌کند و تنها در درصد کمی از مبتلایان به آن ترمیم و بازسازی در کبد صورت می‌گیرد .

بیماری کبد در کودکان چه پیامدهایی دارد ؟

بروز این بیماری می تواند عوارضی را در کودک به همراه داشته باشد از جمله این عوارض می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم .

یک) به وجود آمدن خونریزی :

زمانی که کبد کودک عملکرد خود را به درستی انجام ندهد نمی تواند پروتئین از خود تولید کند در نتیجه ممکن است بدن کودک دچار خونریزی شود زیرا پروتئین هایی که کبد تولید می کند باعث می شود خون لخته بزند که در صورت عدم تولید منجر به خونریزی های داخلی می گردد .

دو) عارض شدن عفونت در بدن:

از آنجا که کبد وظیفه این را دارد که با سموم و عفونت مبارزه کند و آنها را از بدن خارج کند اگر با مشکل مواجه شود عفونت در بدن کودک امکان دارد به وجود بیاید که با تزریق آنتی بیوتیک از شدت آن کاسته می شود .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله بزرگ شدن طحال در کودکان و راه های درمان خانگی آن را حتما مطالعه نمایید ))

اختلالات مغزی :

وقتی کبد نارسایی پیدا کند و سموم از بدن دفع نشود احتمال دارد مغز کودک دچار تورم گردد و میزان هوشیاری کودک کاهش پیدا کند و دائم احساس خواب آلودگی داشته باشد که در مواجه شدن با این مشکل حتما باید کودک تحت درمان و بستری گردد .

دلایل به وجود آمدن بیماری کبد در کودکان و بزرگسالان:

در زیر مواردی که باعث ایجاد بیماری کبد در کودکان و همچنین افرادی که بزرگسال هستند را برای شما شرح داده ایم این عوامل شامل :

سیروز کبدی :

این نوع دلیل به دلیل مصرف مشروبات الکلی به وجود می‌آید زیرا الکل باعث می‌شود چربی در کبد انباشته شود و عملکرد آن با مشکل مواجه کند و نشانه های آن می تواند افزایش فشار خون، التهاب در شکم،عفونت در بدن و واریس باشد .

استعمال دارو :

زمانی که یک سری از داروها بیش از حد مصرف شود عوارضی از جمله التهاب را برای کبد به وجود می‌آورد بنابراین نباید خودسرانه دارو مصرف کرد و باید با تجویز پزشک صورت بگیرد .

عارض شدن بیماری هپاتیت :

بیماری هپاتیت زمانی که در کودک به وجود بیاید به مراتب باعث عفونت و التهاب کبد خواهد شد و زردی‌چشم ها را برای او به همراه دارد .

بیماری هموکروماتوز :

بیماری هموکروماتوز باعث آسیب کبد کودک می‌شود و بیماری کبد را در آن ها به وجود می‌آورد این بیماری به صورت ارثی می باشد و با انباشته شدن بیش از حد آهن در بدن حاصل می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × پنج =

فهرست