تماس
021-66582923
بیماری گیلن باره در سالمندان

راه های تشخیص بیماری گیلن باره در سالمندان و درمان

بیماری گیلن باره در سالمندان یک نوع بیماری عفونتی می باشد که از یک نوع عفونت ویروسی در بدن سالمند شکل می گیرد این ویروس مستقیماً بر روی سیستم عصبی دست و پای سالمند تاثیر می گذارد و باعث از کار افتادن این عضو ها یا عملکرد نادرست عضله های دست و پا  به طور مقطعی می‌شود. لذا هر گاه در سالمندان خود علائم اولیه از گیلن باره را دیدید باید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید، زیرا درمانش راحت تر و ساده تر است .ولی اگر بیماری گیلن باره درمان نشود این بیماری اوج گرفته و باعث از کار افتادن دست و پای سالمند میشود. علاوه بر دست و پا باعث ایجاد اختلال در عملکرد ریه و نفس کشیدن نیز می شود.

علت ایجاد بیماری گیلن باره در سالمندان

سالمندان افرادی حساس و شکننده هستند و از لحاظ سیستم ایمنی بدن ضعیف،هر گاه  سالمندان دچار بیماری شدن باید سریعا آنها را نزد پزشک برد. یک سرماخوردگی ساده می تواند مشکلات فراوانی در سالمندان به وجود آورد . علت ایجاد بیماری گیلن باره در سالمندان وارد شدن عفونت ویروسی در بدن آنها است ،که این عفونت می‌تواند از طریق سرماخوردگی و یا از طریق باکتری‌هایی که در بعضی مواد غذایی وجود دارد ، وارد بدن سالمند شود و سیستم ایمنی بدن سالمند را ضعیف کند. وقتی سیستم ایمنی درگیر این نوع بیماری می شود به اعصاب دست و پا حمله میکند و باعث فلج شدن موقت دست و پای سالمند میشود.

چگونه باید متوجه بیماری گیلن باره در سالمندان شویم ؟

وجود بیماری گیلن باره در سالمندان را می‌توان ،با وجود چند نشانه در بدن آنها تشخیص داد.

 دیده شده که سالمندان از بی حس شدن دست و پای خود شکایت می کنند، این بی حسی دست و پا زنگ خطری است برای شروع یک بیماری عفونی ویروسی در سالمندان، علاوه بر بی حسی دست و پا بعضی از اندامهای آنها شروع به مورمور شدن می‌کند مثل اینکه یک دسته مورچه در بدن آنها در حال حرکت است و در نهایت احساس ضعف و بی حالی در قسمت های تحتانی بدن خود می کنند. هرگاه سالمندان از این علایم برای شما سخن گفتن باید سریعا آنها را نزد پزشک متخصص ببرید تا جلوی پیشرفت بیماری گرفته شود.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی بیماری ام اس و راه های درمان آن را حتما مطالعه نمایید ))

 تشخیص بیماری گیلن باره در سالمندان توسط پزشک

بر نشانه های ابتدایی که برای دکتر گفته می شود(مورد مور شدن دست و پاو احساس ضعف و بی حال در قسمت های تحتانی بدن)تشخیص می دهد که احتمالاً سالمند ما دچار بیماری گیلن باره  شده است .پزشک متخصص به این نشانه ها اکتفا نمی‌کند و برای فرد بیمار یکسری آزمایش‌ها مینویسد. این آزمایش ها باید از مغز و نخاع فرد بیمار گرفته شود تا پزشک با یقین و اطمینان بتواند نظر خود را بیان کنند.

 اما راه دیگری هم برای تشخیص این بیماری وجود دارد دکتر از بیمار نوار عصب و عضله می گیرد یعنی اینکه برای تشخیص این بیماری به عصب ها و عضله های بدن بیمار  شوک وارد می کند تا میزان انتقال پیام از مغز به دیگر اعضای بدن را بسنجند.انتقال پیام به صورت حس لامسه ،فشار، ایجاد درد در پوست بدن، یا گرم شدن پوست، خود را نشان میدهد. مغز به اندام های تحتانی دستور حرکت را می دهد و این دستور به وسیله ی فرستادن پیام ها از طرف عصب های بدن صورت می گیرد.

نحوه مراقبت از بیماران سالمند گرفتار به گیلن باره:

در زیر به یک سری از مراقبتهایی که توسط اطرافیان سالمند و یا پرستار سالمند در منزل به سالمندانی که به بیماری گیلن باره دچار شده اند، اشاره کرده ایم که امیدواریم این روشهای مراقبتی و پرستاری برای شما عزیزان مفید باشد. این روشهای مراقبتی شامل:

– سالمند مبتلا به بیماری گیلن باره دچار مشکلات ریه و تنفسی می شوند. پس باید مقداره نفس کشیدن آن‌ها و کارکرد درست ریه را مورد بررسی قرار دهیم. -برای بهبود عملکرد ریه باید از وسیله‌ای که بتواند به  راحتی نفس بکشد استفاده کنیم. وقتی که ریه سالمند به حدی از ضعیفی می‌رسد، دکتر برای ایشان لوله گذاری در ریه را تجویز می کند.

– استفاده از قرص آ اس آ برای سالمندان مبتلا به بیماری گیلن باره توصیه می شود. زیرا احتمال دارد خون در رگهای آن‌ها لخته شود.

– احتمال افت فشار خون در بیماری گلین باره در شالمندان زیاد است.پس باید فشار خون این افراد کنترل شود، تا دچار بیماری قلبی نشوند.

– به علت ضعیف شدن عضلات سالمندان،با بیماری گیلن باره و عدم تحرک آنها ،استفاده از دستگاه های فیزیوتراپی به آنها توصیه می شود.

– سالمندانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند احتمال عدم کنترل ادرار در آنها به وجود می آید و همین عامل باعث ایجاد عفونت در دستگاه تناسلی، مثانه و روده آنها می‌شود. ایجاد عفونت برای این گونه بیماری ها بسیار خطرناک است، پس باید سعی بر این داشته باشیم از بروز عفونت در دستگاه ادراری آنها  جلوگیری به عمل آوریم.

– باید به نوع تغذیه این بیماران توجه خاصی شود زیر یکی از علایم این بیماری مشکلات گوارشی است،که باعث ایجاد یبوست در آنها می‌شود.

-به وجود آوردن محیطی شاد و مفرح برای سالمندان مبتلا به گیلن باره و جلوگیری از افسردگی و انزوا طلبی آنها.

– ایجاد اعتماد به نفس در سالمندان مبتلا به گیلن باره باعث می‌شود تا آنها حس ضعف و ناتوانی بیش از حد نکنند.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی عفونت ریه در سالمندان و راه های درمان آن در منزل را حتما مطالعه نمایید ))

چه عارضه هایی به همراه بیماری گیلن باره به سالمندان وارد میشود؟

* کم تحرکی و یکجانشینی به خاطر بیماری گیلن باره در سالمندان باعث به وجود آمدن زخم بستر در آنها می‌شود.

*ایجاد عارضه یبوست به خاطر عدم عملکرد درست دستگاه روده ومثانه.

 *عارضه  آمبولی شدن یا به وجود آمدن لخته خون  در رگها به علت بیماری درگیلن باره در سالمندان.

*عارضه دردهای ناگهانی وشدید عصبی 

 در قسمت های تحتانی.

* عارضه بالا رفتن فشار خون و در نهایت مشکل قلبی .

*ایجاد مشکل در ریه (دستگاه تنفس)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پانزده − 10 =

فهرست