تماس
021-66582923
بی‌ اختیاری ادرار در سالمندان

درمان خانگی بی‌ اختیاری ادرار در سالمندان

بی‌ اختیاری ادرار در سالمندان اختلالی رایج و متداول است . قبل از معالجه ی این اختلال باید اول به‌ شدت و نوع آن پی برد ، تا بتوان روش مناسبی را برای درمان آن به کار گرفت.

لازم به ذکر است که سلول های بدن برای عملکرد طبیعی خود نیاز به مواد غذایی و اکسیژن دارند که این مواد غذایی و اکسیژن مورد نیاز توسط خون به آن‌ ها می‌ رسد و سلول‌ ها این مواد غذایی را مصرف می‌ کنند و مواد اضافی تولید می‌ کنند .

ما در این مبحث می خواهیم مشکلات، تاثیر و نحوه ی درمان خانگی بی اختیاری ادرار را برای شما سالمندان و همچنین افرادی که وظیفه ی ارائه خدمات نگهداری از سالمندان را برعهده دارند شرح دهیم . با ما همراه باشید.

مشکلات ایجاد شده بر اثر بی‌ اختیاری ادرار در سالمندان :

بی‌ اختیاری ادرار در سالمندان (Urinary incontinence in the elderly) یکی از مشکلاتی می باشد که بیشتر افراد در سنین بالا به آن دچار می شوند . همانطور که می دانید مواد غذایی که فرد مصرف می‌ کند تماماً جذب بدن نمی‌ شود بلکه بخشی از آن نیز به‌ عنوان مواد اضافی تولید شده که باید از بدن دفع شود و یکی از راه‌ های خارج شدن این مواد اضافی از بدن از طریق مجاری ادراری می‌ باشد. که با بالا رفتن سن در افراد و رسیدن به دوران سالمندی همه ی اندام‌ ها دچار ضعف شده و توانایی انجام فعالیت های طبیعی خود را ندارد و با مشکل رو به رو می‌ شوند مثل مشکل و اختلالات ادراری مثل‌ ؛

  • از دست رفتن قدرت و توان اندام‌ هایی مثل لگن
  • باقی ماندن حجمی از ادرار در مثانه پس‌ از هر بار که عمل تخلیه انجام می‌ گیرد
  • ورود عوامل میکروبی و عفونت زا به مجاری ادراری
  • زمانی‌ که مثانه پر می‌ شود و فرد مسن نیاز به عمل تخلیه دارد توان کمی برای صبر کردن دارد به همین دلیل بی اختیاری ادرارش می ریزد
  • فعالیت کلیه‌ ها در هنگام خواب نیز بالا می‌ رود و در این‌ صورت ممکن است فرد مسن جای خود را خیس کند .

تاثیر بی‌ اختیاری ادرار در سالمندان بر روحیه و ذهن آنها :

 مبتلا شدن سالمند به اختلال بی اختیاری ادرار علاوه بر این‌ که نوعی بیماری جسمی محسوب می‌ شود، بر روح و ذهن افراد مسن نیز اثرات مخرب و مضری برجای  می‌ گذارد و احتمال ابتلا به مشکلات بعدی را در سالمند بالا می برد مثل ؛ گوشه‌ گیری و انزوا طلبی ، اختلالات روحی و روانی ، جمع گریزی ، بوجود آمدن وهم و خیال ، جمع شدن مدفوع در بدن ، ورود عوامل عفونی به مجاری ادراری ، حجیم شدن غده ی پروستات ( راه های سلامت پروستات را مطالعه نمایید ).

درمان خانگی بی‌ اختیاری ادرار در سالمندان

اختلال بی‌ اختیاری ادرار در سالمندان سه نمونه دارد و شیوه‌ های درمان خانگی این اختلال :

 ۱. نوع اول اختلال بی‌ اختیاری ادرار در سالمندان : فرد مسن در مواقع مختلفی دچار دفع شدن‌ بی اختیار ادرار می‌ شود. مواقعی مثل خندیدن ، ناگهانی بلند شدن و نشستن ، که این نوع اختلال بی‌ اختیاری ادرار در زنان مسن به نسبت مردان بیشتر اتفاق می‌ افتد و از دلیل‌ هایی که باعث بروز اختلال نوع یک می‌ شود می‌ توان به عفونی شدن مثانه و کانال‌ های ادراری و نیز بالا رفتن سن در افراد اشاره کرد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی بی اختیاری ادرار در زنان را مطالعه نمایید)

۲. نوع دوم اختلال بی اختیاری ادرار : فرد مسن نیازی به تخلیه ادرار در خود حس نمی کند اما به‌ صورت یک‌ دفعه حس می‌ کند که حتما باید ادرار خود را دفع کند اما قبل‌ از انجام دادن عمل تخلیه ، خودش را خیس می‌ کند که از دلیل‌ های بروز آن می‌ توان بیماری مرض قند و بیماری‌ های خاص و خود ایمنی را متصور شد .

۳. نوع سوم اختلال بی اختیاری ادرار: در اکثر اوقات ادرار بی اختیار دفع می شود اما مقدار آن کم است و در این نوع اختلال پس از هر بار عمل تخلیه همه ی حجم ادرار از مثانه بیرون نمی‌ رود ، اختلال نوع سوم در مرد ها بیشتر از خانم‌ ها رخ می‌ دهد و دلیل اصلی بروز آن حجیم شدن غده ی پروستات در فرد مسن می‌ باشد .

 معالجه ی خانگی برای اختلال بی‌ اختیاری ادرار در سالمندان :

۱. مصرف کردن ماده ی منیزیم ؛ این ماده از مواد مهم در جهت کارکرد طبیعی سلول‌ های بدن می‌ باشد. وجود این مواد در بدن به تقویت مثانه و مجاری ادراری کمک می‌ کند و می‌ توان در جهت دریافت منیزیم از لبنیاتی مثل شیر و انواع میوه‌ ها مثل لیمو شیرین استفاده کرد .

 ۲. مصرف کردن ویتامین دی ؛ کمبود این ماده ی مغذی در بدن در تضعیف شدن عضلات لگن نقش دارد و برای تقویت این عضلات و برطرف‌ شدن بی‌ اختیاری ادرار در سالمندان باید مقدار ویتامین دی که مورد نیاز بدن در افراد مسن می‌ باشد را تامین کرد و این ویتامین را می‌ توان از طریق قرار گرفتن به مدت کم در معرض نور خورشید یا مصرف غذا های دریایی مثل انواع ماهی‌ ها به دست آورد .

 ۳. زردچوبه : خواص ضدعفونی‌ کننده و میکروب‌ زدایی دارد و با خوردن این ماده می‌ توان عفونت را در مجاری ادراری از بین برد و باعث معالجه ی اختلال بی‌ اختیاری ادرار شد .

۴. بهره‌ مندی از ورزش یوگا : این ورزش نه تنها عوامل استرس‌ زا که زمینه‌ ساز ابتلا به همه ی بیماری‌ ها می‌ باشند را از بین می‌ برد بلکه باعث تقویت عضلات لگن و کمر می‌ شود و بدین‌ ترتیب می‌ توان اختلال بی‌ اختیاری ادرار در سالمندان را درمان کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج + بیست =

فهرست