تماس
021-66582923
بی حسی صورت

درمان خانگی بی حسی صورت یا فلج بلز

بی حسی صورت یا بلز چیست ؟ زمانی که افراد دچار بی حسی در صورت خود می شوند اولین چیزی که به ذهن آن ها خطور می‌ کند این است که به سکته مغزی مبتلا شدند در واقع این بی‌ حسی ارتباطی به سکته مغزی پیدا نمی‌ کند فقط علائم آن با این عارضه شباهت دارد. این بیماری را که به آن فلج بلز می‌ گویند و یک سمت صورت را دچار بی حسی می کند که در این مبحث آتیه پرستاران در مورد علت به وجود آمدن آن و راه های درمان خانگی بی حسی صورت اطلاعاتی را به شما عزیزان خواهیم داد .

تعریف فلج بلز یا بی حسی در صورت :

زمانی که ماهیچه ها و عضلات صورت دچار گرفتگی می شوند و توان حرکتی آن در تمام قسمت ها از جمله چشم ، ابرو و لب تحت کنترل شما نمی باشد در نتیجه شما به عارضه فلج بلز یا بی حسی صورد مبتلا شده اید که وقوع آن معمولاً هنگام شب می باشد و معمولاً چندین هفته بنا بر شدت آن طول درمان دارد.

فلج بلز یا بی حسی صورت بر اثر چه مواردی شکل می‌ گیرد ؟

عارضه فلج بلز یا بی حسی صورت که روی عصب صورت تاثیر می گذارد ناشی از عواملی از جمله :

  • آسیب وارد شدن به عصب صورت
  • بروز ضعف عضلانی در هنگام تولد
  • عفونت های گوش و دندان
  • سرمای شدید
  • استرس و عصبانیت

علائم و نشانه های بروز فلج بلز یا بی حسی صورت :

  • عدم حرکت یک سمت صورت بروز درد در داخل گوش
  • کم شدن حس چشایی بسته نشدن چشم
  • سوزن سوزن شدن در صورت
  • سرازیر شدن اشک چشم
  • عدم کنترل آب دهان
  • دو بینی

در ادامه توصیه می شود مقاله علت ریزش آب دهان در سالمندان را مطالعه نمایید.

راه درمانی بی حسی صورت یا فلج بلز :

زمانی که به فلج بلز یا بی حسی صورت مبتلا می شوید برای درمان آن می توانید نزد یک نورولوژیست بروید و از دارو هایی که تجویز می‌ کند استفاده نمایید تا روند درمانی شما سریع تر پیش برود و ضمن اینکه از دارو درمانی استفاده می کنید از فیزیوتراپیست نیز کمک بگیرید تا عضلات شما را قوی کند و با انجام تمریناتی که به شما ارائه می دهد خیلی زود این اختلال به وجود آمده را برطرف نمایید.

ضمن راه های درمانی که یک پزشک ارائه می دهد یک سری از راه کارهای درمان خانگی بی حسی صورت (Facial numbness) نیز وجود دارد که در قسمت زیر به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

درمان خانگی بی حسی صورت یا فلج بلز

انواع درمان خانگی بی حسی صورت :

در زیر به انواع مختلف درمان خانگی بلز و بی حسی صورت و همچنین مراقبت پرستاری در منزل برای از بین بردن این مشکل ، مواردی ذکر شده است که می تواند بسیار موثر باشد . این موارد شامل:

1- استفاده از روغن نارگیل :

یکی از درمان های خانگی بی حسی صورت این است که مقداری روغن نارگیل را گرم کنید و به حالت دورانی روی صورت خود بمالید و بگذارید بماند. بعد از گذشت نیم ساعت آن را بشویید توصیه می‌ شود در طول روز دو مرتبه این حرکت را انجام بدهید. روغن نارگیل می‌ تواند خاصیت ضد التهابی و ضد درد داشته باشد و ورم ایجاد شده در صورت را کاهش بدهد .

2- استفاده از ماساژ درمانی :

شما می توانید کمی روغن اسطوخودوس و بابونه را با روغن نارگیل ترکیب نمایید و بر روی قسمت فلج صورت یا همان قسمتی که بی حس شده است ماساژ بدهید. ماساژ می‌ تواند استرس ناشی از این عارضه را برطرف نماید و به درمان بی حسی کمک شایانی بکند.

3- کاربرد ویتامین b12 :

ویتامین b۱۲ دارای یک ترکیب به نام متیل کوبالامین می باشد که می تواند روی کارکرد عصب صورت تأثیرگذار باشد. زمانی که به این عارضه مبتلا می شوید از غذا هایی که دارای این ویتامین‌ ها هستند مانند مرغ و سویا استفاده کنید و یا مکمل های آن را تزریق نمایید .

4- کاربرد روغن سیاه دانه و تاثیر آن :

. شما می توانید روغن سیاه دانه را با عسل ترکیب کنید و بخورید و یا این که صورت خود را با آن ماساژ دهید. این روغن در کاهش علایم بلز و بی‌ حسی بسیار کارآمد واقع شده است .

5- تاثیر روغن کرچک :

روغن کرچک خواص بی شماری دارد و می‌ تواند در بسیاری از مشکلات کار ساز باشد یکی از مشکلاتی که می‌ توان با روغن کرچک برطرف نمود بی حسی صورت می باشد با گرم کردن آن می توان صورت خود را به آرامی ماساژ دهید و سپس یک حوله را با آب داغ خیس کنید و آب آن را به خوبی بگیرید و روی صورت خود بیاندازید و پس از سرد شدن مجدد این کار را انجام بدهید .

6- مصرف چای سبز در درمان بی حسی صورت :

چای سبز می تواند علائم و نشانه های به وجود آمده بر اثر فلج بلز را کاهش دهد. چای سبز را با آب بجوشانید و بعد از خنک شدن با عسل میل نمایید .

7- مصرف زنجبیل :

همان طور که می دانید زنجبیل جزو یکی از دارو های درمانی بسیار قوی و موثر شناخته شده است. مواد جینجرول درون آن می‌توانند اختلالات به وجود آمده بر اثر ویروس بلز از جمله بی‌حسی و التهابات آن را کاهش بدهد. شما می‌ توانید جوشانده آن را آماده کنید و با عسل میل نمایید .

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • Sasan Nick andish
    آذر 10, 1402 8:06 ب.ظ

    درود برشما نمیدانم کی استید.ولی احسنت به شما شما کاملآ تمام مراحل بیماری را درست بیا نمودید وهم راه درمانش آفرین وهزاران درود برشما متشکرم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پانزده − 6 =

فهرست