تماس
021-66582923
تاثیر روغن ماهی بر افسردگی

تاثیر روغن ماهی بر افسردگی ( امگا 3 )

در ساده ترین تعریف به حالت غمگینی و بی میلی فرد بیمار نسبت به تمام امور زندگی افسردگی می گویند . کاهش تمرکز و خستگی مداوم و بی‌توجهی به مسائل روزمره همگی می توانند از علائم ایجاد افسردگی باشند درمان افسردگی و مشکلات روحی ،بیماری و ضعف جسمی به حساب نمی آید که در کوتاه مدت درمان پذیر باشد و نیاز به صبر و حوصله دارد. عده‌ای برای درمان ترجیح می دهند به پزشک و روان درمان مراجعه کنند اما برخی دیگر می خواهند توسط عوامل طبیعی یا گیاهان دارویی درمان شوند . در این مقاله قصد داریم یکی از راه های بیماری افسردگی که طبیعت در اختیار بشر قرار داده یعنی تاثیر روغن ماهی بر افسردگی را بررسی کنیم .

روش های مقابله با افسردگی

  • مراجعه به پزشک و دارو درمانی
  • شوک درمانی و یا روان درمانی
  • تغییر در روش و سبک زندگی
  • گیاه درمانی و یا طب مکمل( در اینجا استفاده از روغن ماهی ).

روغن ماهی چیست و خواص آن کدام است

چربی که از بافت بدن ماهی‌های چرب مانند ماهی تن ، ما کارل وقزل آلا … یا کبد ماهی های دیگر گرفته می شود را روغن ماهی می گویند . روغن ماهی دارای ویتامین هایی مانند AوD می باشد ویتامین A موجود در درمان شب کوری ،تقویت سیستم ایمنی و رشد استخوان همچنین ویتامین D نیز برای جذب بالای کلسیم و فسفر و رشد استخوان ها موثر هستند . روغن ماهی دارای املاحی مانند فسفر ،کلسیم، مقداری آهن و مس و سنیوم است .

اسید چرب امگا ۳ موجود در ماهی ،خواص بسیار زیادی دارد به همین علت توصیه می‌شود که حتماً در هفته دو وعده از غذای خود را به این غذای پر انرژی اختصاص دهید،برای درمان بسیاری از بیماری ها موثر است و البته افرادی که به لاغری اهمیت می‌دهند برای آب کردن چربی شکم خود می توانند با این غذای پرخاصیت به هدف نهایی خود دست پیدا کنند و در صورت عدم استفاده از ماهی به هر دلیلی میتوانید برای رسانیدن امگا ۳ به بدن خود از مکمل روغن ماهی نیز بهره ببرید .

البته امگا ۳ در منابع گیاهی مانند دانه کتان ،روغن کانولا روغن و دانه سویا و گردو نیز موجود است. اما کیفیت روغن امگا ۳ در ماهی ،به مراتب بالاتر از منابع گیاهی است . اسیدهای چرب امگا ۳ در روغن ماهی ۳۰ درصد از آن و ۷۰ درصد بقیه را روغن های اشباع تشکیل می دهند .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله افسردگی فصلی چیست و چه نشانه هایی دارد؟ را حتما مطالعه نمایید ))

روش تهیه روغن ماهی

در ابتدا باید گفت روغن با کیفیت به دو عامل بستگی دارد :۱)نوع ماهی مورد استفاده ۲) درصد خالص بودن آن و اطمینان از عدم وجود مواد افزودنی اگر بعد از صید ماهی سریعا اقدام به پختن و خرد کردن آن بکنند روغن بدست آمده کیفیت بالاتری دارد.

مراحل پختن و فشرده کردن ،تصفیه کردن روغن، خشکانیدن تفاله ها و آسیاب کردن آنها ۵ مرحله برای روغن‌کشی هستند ؛بعد از پختن و فشرده سازی در دیگ های سرباز و توسط بخار شیره ای را که به دست می آید توسط سانتریفیوژ تصفیه می کنند و دوباره توسط بخار باکتری‌ها و آنزیم‌های موجود را از بین می‌برند و باعث افزایش طول نگهداری روغن می شوند بعد از صاف کردن روغن آن را می جوشانند تا از فساد آن جلوگیری کنند .

خواص روغن ماهی عبارتند از :

  • تضمین سلامت روان و مقابله با افسردگی ،اختلال دوقطبی و زوال عقل
  • خواص ضد التهابی و کمک به ثبات خلق و خو
  • تاثیر بر سلامت پوست و زیبایی
  • تاثیر بر سلامت قلب و عملکرد آن
  • افزایش کلسترول HDL(خوب)
  • کاهش تری گلیسیرید
  • پایین آورنده فشار خون
  • مانع تشکیل پلاک در عروق
  • کاهش آریتمی کشنده
  • تاثیر بر سلامت مغز و عملکرد آن
  • تاثیر بر سلامت چشم ها
  • کمک به سلامت جنین و مصرف در دوران بارداری
  • کمک به افسردگی در دوران بارداری و بعد از بارداری

روغن ماهی و چگونگی عملکرد آن

روغن ماهی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ و اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA)و اسیدداکوزاگزنئوئیک(DHA) بر سلامت مغز و قلب و پوست تاثیر فراوان دارند اسید های نام برده اجزاء غشاء سلولی هستند و با عملکرد ضد التهابی باعث رشد انسان و سلامت قلب و مغز او می شوند اسیدهای EPAوDHA فقط در ماهی و روغن آن یافت می شوند و در بدن افرادی ماهی یا مکمل دریافت نمی‌کنند،این دو اسید از امگا ۳ دیگری به نام اسید آلفا لینولنیک(ALA) تولید می شود که از منابع گیاهی در بدن تولید شده. زنان باردار با مصرف ماهی می توانند این اسیدها را به جنین در حال رشد خود انتقال دهند و جنین نیز در این صورت وضعیت بهتری خواهد داشت .

کمبود DHA و عوارض آن

در افرادی که کمتر امگا ۳ دریافت می‌کنند کمبود دی اچ ای می تواند بر روی حافظه آنها و میزان یادگیریشان اثر بگذارد؛ زیرا این کمبود باعث کوچک شدن سایز مغز می شود.
تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف امگا ۳ میتواند به بیماران آلزایمری کمک زیادی کند و بر کیفیت زندگی فردی و اجتماعی شخص تاثیر مثبت بگذارد .

و کلام آخر باید خاطرنشان کرد اگر به هر دلیلی نمی توانید در هفته دو وعده ماهی بخورید سعی کنید از مکمل روغن ماهی و یا مواد و منابع طبیعی و گیاهی دارای امگا ۳ حتماً استفاده کنید .

افسردگی از بیماری های روحی بسیار شایع در جوامع امروز است و تاثیر روغن ماهی بر افسردگی با تحقیقات به‌عمل آمده ثابت شده است .
میزان مصرف مکمل روغن ماهی با تجویز پزشک صورت می گیرد البته اگر این میزان از ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ بالاتر نرود مشکلی ایجاد نمی‌کند اما بهتر است زیر نظر پزشک باشد و برای تهیه مکمل روغن ماهی توصیه می شود حتماً اطلاعات روی آن را مطالعه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو × چهار =

فهرست