تماس
021-66582923
تاثیر هنر بر روح و روان

تاثیر هنر بر روح و روان افراد

تاثیر هنر بر روح و روان افراد بسیار شگفت انگیز است و یکی از بهترین راه های بالا بردن روحیه می باشد. هنر و هنرمند همیشه برای ما ایرانیان ، عزیز و ارزشمند بوده است. از زمانهای قدیم که آثار هنری افراد به صورت نقش و نگارهایی بر روی سنگ ها و دیوارۀ غارها نمایان می شد و ساز موسیقی شان تکه ای از چوب و چند برگ و یک نی ساده بود تا به امروز که شاهد پیشرفت هنر در زمینه های مختلف نقاشی ، بازیگری ، تئاتر ، موسیقی و غیره و غیره هستیم .

همیشه و همیشه یک چیز غیرقابل انکار است آن هم حس خوب و آرام بخشی که به شما پس از شنیدن یک آواز زیبا دست می دهد یا به وجد آمدن شما با دیدن یک نقاشی زیبا ، همه اینها حکایت از رابطۀ هنر با روح و روان ما دارد و چیزی که حالمان را خوب می کند، ما را آرام می کند و نشاط و شادی را برایمان عرضه می دارد.

حسی که به شما پس از رفتن به یک کنسرت موسیقی دست می دهد ، قابل مقایسه با هیچ مسکن و آرام بخشی نیست. لذتی که از دیدن یک تئاتر دلنشین می برید روحتان را جلا می دهد. نگاه کردن به نقاشی زیبا و یا دیدن یک تابلو و اثر هنری حال دلتان را خوب می کند.

آری همه اینها حکایت از یک رابطۀ دوسویۀ این دو واژه یعنی هنر وروح و روان دارد. بارها در کتاب ها و فیلمها خوانده و دیده ایم که گفته اند هنر روح را جلا می دهد آری درست است. در روزهای کنونی که در آن بسر می بریم و مشکلات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی بسیاری در بین جوامع و کشورها و افراد است و از سوی دیگر درگیر شدن با ویروس کووید19 ، همه چون پتکی بر روح و روان ما می کوبد و روان ما را خراش می دهد.

اما باید خودمان مراقب روح و روانمان باشیم و در برابر مشکلات و حوادث و اتفاقات زندگی آن را جلا دهیم و تقویت کنیم. یکی از راههای مؤثر برای آرامش روح و روان همراه کردن خودمان با نوعی مهارت و هنر که در آن زمینه استعداد داریم می باشد و یا دنبال کردن آثار هنری هموطنان عزیزمان و لذت بردن از آنهاست.

تاثیر ادبیات و شعر بر روح وروان:

در ادامه تاثیر هنر بر روح و روان افراد می خواهیم تاثیر ادبیات و شعر را بررسی نماییم. ادبیات و شعر شاخه ای از هنر است که مورد علاقه همه ایرانیان از کودک و نوجوان گرفته تا بزرگسال و سالمندان است. همه به نوعی به شعرخوانی و خواندن حکایات شاهنامه و رستم و سهراب و غیره علاقه خاصی داریم و از خواندن و شنیدن آنها لذت می بریم. پرداختن به شعر و ادبیات سبب سرگرم شدن افراد و وادار کردن آنها به تحلیل و تفسیر و دورشدن از انزوا و تنهایی می شود و مانع از مبتلا شدن افراد به بیماریهای روانی و افسردگی می گردد.

حتی دیده شده که تاثیر ادبیات و شعر ، دردرمان افراد مبتلا به بیماریهای لاعلاج مثل سرطان مفید بوده و درتقویت روحیه آنها بسیار کارساز بوده است. همچنین پرداختن به شعر و ادبیات در روابط اجتماعی افراد و ارتباطات آنها نقش بسزایی دارد و افراد را بیشتر ترغیب می کند که وارد جمع های اجتماعی شوند.

( در ادامه توصیه می شود مقاله چگونه از سلامت روان خود مراقبت کنیم را مطالعه نمایید )

تاثیر هنر بر روح و روان انسان

تاثیر هنر نقاشی بر روح و روان:

نقاشی یکی دیگر از موارد مهم تاثیر هنر بر روح و روان می باشد. یک هنرمند نقاش سعی می کند ، احساسات درونی خودرا در قالب نقاشی نشان دهد. درحقیقت نقاشی او حکایت از عواطف و حال روحی و روانی اوست . یک نقاش با گرفتن قلم در دست و شروع به نقاشی اندامهای خود را درگیر این کار می کند.

او باید دید دقیقی به اطراف خود داشته باشد ، تا بتواند صحنۀ زیبا و دقیقی را رسم کند. حتما لزومی ندارد که شما یک نقاش حرفه ای باشید تا از این هنر لذت ببرید، بلکه گاه شما با دیدن یک نقاشی و یک اثر هنری هم ، شادی و لذت را برای خود تصاحب می کنید و به وجد می آیید و احساس روحی و روانی خوبی به شما دست می دهد و این حس را چه با نقاشی کشیدن و چه با دیدن درک می کنید و تاثیر مثبت آن را در روح و روان خود می بینید.

( در ادامه توصیه می شود مقاله رابطه بین سلامت جسمی و روانی در افراد را مطالعه نمایید )

لزوم نیاز همه انسانها به هنر در زندگی روزمره:

1- هنر به عنوان یک انگیزۀ درونی :

خلق هنر و لذت بردن از هنر یک میل درونی در وجود همه انسانهاست و ما در شرایط و اوضاع روحی مختلف این حس زیبا را در خود حس می کنیم. اینکه ما از دیدن زیباییها و خلق زیباییها لذت می بریم یک حس زیبای درونی است. شما از دوران کودکی با کشیدن یک نقاشی ساده و یا حفظ کردن یک شعر کوچک خوشحال می شدید تا وقتی که بزرگتر می شوید و ممکن است شعر بگویید، موسیقی بنوازید و یا نقاشی بکشید.

2- هنر بیان کنندۀ تاریخچۀ جامعۀ بشری است:

همه ما علاقه مندیم که تاریخچۀ زندگی پیشینیان خودمان را بدانیم. مانند آثار تاریخی که از آنها به یادگار مانده ، مانند کتاب ها و دست نوشته ها و یا بناهای تاریخی. همۀ ما دوست داریم که لحظات تلخ و شیرین رخ دادن این اتفاقات و یا خق این آثار هنری و بناها را بدانیم و از رنج ها و شادیهای آنها مطلع شویم . برای ما نیز به همین شکل است ، ما با خلق آثار هنری در این روزها شرایط این روزهای بشر را برای آیندگان به تصویر می کشیم.

3- هنر به ما کمک می کند که به شناخت بهتری از خودمان برسیم:

پرداختن به مهارت هنری و یا مشاهدۀ آثار دیگران به ما کمک می کند که به استعدادهای خودمان پی ببریم و به درک بهتر و بیشتری از خودمان برسیم.

4- هنر باعث می شود که روابط اجتماعی خودمان را بیشتر تقویت کنیم:

پرداختن به یک کار هنری باعث می شود که در جهت بهتر کردن کار خودمان و تجزیه و تحلیل اثر هنریمان با افراد بیشتری در ارتباط باشیم و بیشتر تحقیق کنیم و برای دیگرا ن توضیح و تفسیر کنیم و از این طریق با افراد بیشتری در ارتباط باشیم و روابط اجتماعی مان روزبه روز بهتر شود.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • Wow, fantastic weblog structure! How long have you ever been blogging
    for? you made blogging glance easy. The full glance of your site is
    great, let alone the content material! You can see similar:

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

6 + هجده =

فهرست