تماس
021-66582923

تبخال دهانی در کودکان راه های درمان و تشخیص

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
تبخال دهانی در کودکان راه های درمان

تبخال دهانی در کودکان یک نوع عفونت می باشد که بر اثر ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌ شود این تبخال ها معمولا روی لب کودک ، درون دهان و لثه های آن ها به صورت تاول بروز می کند که به آن تبخال دهانی گفته می‌ شود این عارضه را جزو زخم‌ هایی سرد طبقه‌ بندی کرده اند . این مقاله توسط کارشناسان بخش سلامت موسسه پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت برای آگاهی شما والدین از این بیماری تهیه شده است . با ما همراه باشید.

عارضه ی تبخال دهانی در کودکان به چه دلیلی به وجود می آید ؟

همان طور که گفته شد عارضه تبخال دهانی در کودکان بر اثر یک عفونت ویروسی شکل می‌ گیرد اگر کودکان مبتلا شده باشند این ویروس روی عصب صورت باقی می‌ ماند و برای مدتی غیر فعال می شود که یک سری عوامل می‌ تواند دوباره باعث فعال شدن آن گردند این عوامل می‌ تواند شامل مواردی از جمله :

۱) در معرض آفتاب قرار گرفتن
۲) تحت تاثیر باد های سرد و خشک قرار گرفتن
۳ ) یا تضعیف سیستم ایمنی کودک باشد که هر کودکی با فرد مبتلا به این ویروس در ارتباط باشد می‌ تواند به آن مبتلا گردد .

نشانه ها و علائم تبخال دهانی در کودکان :

نشانه های بروز تبخال دهانی در کودکان با یکدیگر فرق می‌ کند بعضی از کودکان زمانی که به ویروس مبتلا می‌ شوند علائم خاص و مشهودی را مشاهده نمی کنند اما در بعضی از آن ها نشانه هایی قابل رویت می باشد از رایج ترین علائم آن می‌ توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  • احساس خارش و سوزش در ناحیه، قبل از ایجاد تبخال
  • بروز تاول های ریز روی لب و دهان که درون آن مایع آبکی وجود دارد
  • احساس درد در قسمت دهان
  • ضایعات پوستی روی لب و لثه
  • احساس تب و بالا بودن دمای حرارت بدن

راه های تشخیص تبخال دهانی کودکان :

پرستار بچه در منزل و والدین برای پی بردن به شناخت بیماری تبخال دهانی در کودکان باید نزد پزشک بروید و در آن جا یک پزشک ضمن پرسش سوال از سلامت جسمی کودک و معاینه زخم و تاول های ایجاد شده می‌ تواند این عارضه را تشخیص بدهد و همچنین از طریق انجام یک سری آزمایش آن را شناسایی کند پزشک از طرق لایه برداری از زخم و گرفتن نمونه برای جستجوی ویروس اقدام می کند و یا این که از کودک آزمایش خون می گیرد و میزان عفونت ویروسی در خون او را مورد بررسی قرار می‌ دهد .

روشهای پیشگیری از بیماری تبخال دهانی کودکان :

روش های پرستاری مراقبت در منزل و پیشگیری از عارضه تبخال دهانی برای این که بتوانیم از پخش شدن آن ها جلوگیری کنیم باید روش‌ های زیر را انجام دهید:

  • روی تاول ها را با صابون ضد عفونی کننده شست و شوی دهید
  • از کمپرس یخ برای تسکین درد کودک استفاده نمایید
  • کودک مبتلا باید لوازم شخصی و ظرف‌ های غذای او کاملا مجزا باشد تا افراد خانواده مبتلا نشوند
  • در صورت ابتلای کودک به تبخال برای پیشگیری لازم است دست های او را مرتبط شست و شوی دهید و از دست کاری کردن زخم و تاول ها توسط کودک خود داری کنید زیرا لمس با دست می‌ تواند ویروس را به چشم آن ها منتقل کند .
  • نور خورشید می تواند از عوامل ایجاد تبخال باشد از این رو به پوست کودک خود ضد آفتاب بزنید تا بتوانید از ابتدای کودک به تبخال جلوگیری نمایید .

آیا بیماری تبخال دهانی کودکان می تواند مشکل ساز باشد؟

  • مشکلات و عوارضی که این عارضه می‌ تواند به وجود بیاورد پخش شدن تبخال در سطح وسیع تری از پوست و ایجاد عفونت های پوستی می باشد و همچنین عفونت عمومی در کل بدن می‌تواند به وجود بیاورد و این مورد در افرادی صورت می‌ گیرد که بیماری های خاص داشته باشند مانند کودکانی که به سرطان مبتلا هستند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند عفونت کل بدن آن ها را می گیرد .
  • از دیگر عوامل مشکل‌ ساز تبخال دهانی در کودکان می‌توان به ملتهب شدن مغز کودک نیز اشاره کرد و این در صورتی است که بروز عفونت بسیار شدید باشد که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد .

راه های درمان و تبخال دهانی کودکان :

زمانی که تبخال دهانی به وجود می آید شما می توانید علائم و نشانه های به وجود آمده از این اختلال را کاهش دهید و آن را درمان نمایید یکی از این روش های مراقبت از بیمار تبخال دهانی مصرف داروهای آنتی ویروس می باشد که زمان مصرف آن علائم تبخال بهبود می یابد اگر کودک شما از درد حاصل از آن به آن رنج می برد می توانید برای کاهش درد او از دارو هایی مانند ژل لیگنوکائین استفاده کنید و همچنین از محلول های شستشوی و آبرسان برای آن ها تهیه نمایید .

  • از دیگر راه‌ های درمانی نوشیدن فراوان آب و مایعات می باشد که زمانی که تعداد تبخال های کودک زیاد باشند و‌دچار افزایش دمای حرارت بدن شود بدنش دچار کم آبی می‌ شود از این رو نوشیدن آب می تواند کمک کند که درمان تبخال سریع تر صورت بگیرد .
  • مصرف ویتامین ث از دیگر درمان های مکمل برای تبخال دهانی می باشد شما می توانید قرص ویتامین ث یا کرم آن را برای کودک خود به کار ببریم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × سه =

فهرست