تماس
021-66582923

تب در کودکان ، چگونگی قطع تب در کودکان

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
چگونه تب در کودکان را قطع کنیم ؟

وجود تب در کودکان نشانه ی بیماری می باشد . اما تب همیشه بد نیست . تب یعنی اینکه سیستم ایمنی بدن شما در حال عمل کردن است . وقتی ویروسی به درون بدن انتقال داده میشود بدن به طور خود به خود تب می کند . همچنین تب همیشه دلیل بر بیماری کودک نمی باشد . احتمال دارد کودک در حال دندان درآوردن باشد. در کل و در بیشتر مواقع تب نشان از عفونت در بدن کودک می باشد . بیشتر کودکان سالم می توانند تب را به خوبی تحمل کنند . تب در شرایط طبیعی حدود 3 تا 5 روز به طول می انجامد .

هدف از ایجاد این مقاله که توسط کارشناسان بخش مراقبت های پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت جمع آوری شده است، کمک به والدین و پرستاران کودکی است که وظیفه مراقبت از فرزندان شما را برعهده دارند. تا این عزیزان با مطالعه نکات مهم در این مقاله، بتوانند تدابیری مهمی برای مقابله با بالا رفتن تب کودک انجام دهند. پس با ما همراه باشید.

تب در کودکان و نوزادان تا چه حدی می تواند خطرناک باشد :

طبق مطالعات انجام شده توسط متخصصان معتبر دنیا دستورالعمل های تب در کودکان (Fever in children) به شرح زیر می باشد :

  • نوزادان زیر 3 ماهگی، داشتن دمای 38 درجه سانتی گراد نشان از یک مشکلی می باشد که حتما باید رسیدگی شود .
  • نوزادان بین 3 تا 6 ماهگی، تب بالای 38/3 باید توسط پزشک متخصص اطفال بررسی شود.
  • نوزادانی که سن آنها بالای 6 ماه است و دمای بدنشان 39/4 درجه سانتی گراد است سریعا باید به پزشک متخصص اطفال مراجعه نماید .

تب در کودکان خود را چگونه با روشهای خانگی پایین بیاوریم :

در زیر 10 روش برای پایین آوردن تب در کودکان را برای شما شرح داده ایم که توصیه می شود حتما مطالعه نمایید .

1- کاهش تب در کودکان با استفاده از کمپرس سرد :

زمانی که کودک شما دمای بدنش بالا رفت می توانید با پارچه خیس دمای بدن او را پایین بیاورید . یک ظرف پر از آب تقریبا خنک را بیاورید و یک پارچه را داخل آن بگذارید تا خیس شود بعد آب اضافی آن را بگیرید و روی پیشانی کودک خود بگذارید این کار را چندین بار انجام دهید تا تب قطع شود .

همچنین می توانید پارچه نم دار را زیر بغل ، پا ، دست و کشاله ران نیز قرار دهید . نکته مهم اینکه هیچ وقت از آب خیلی سرد و یا یخ استفاده نکنید.

2- استفاده کردن از حمام نیمه گرم و ولرم در کاهش تب در کودکان :

والدین و افرادی که وظیفه پرستاری از کودکان را برعهده دارد می توانند برای پایین آوردن تب در کودکان از حمام استفاده کنند . یک حمام ولرم ، بسیار مناسب است برای کودک یا نوزاد شما . حمام، کودک شما را شاداب و به او آرامش می بخشد. اگر کودک یا نوزاد شما تب دارد سعی کنید روزی 2 یا 3 بار او را حمام ولرم دهید . اگر نوزاد شما کم سن و سال است سعی کنید با اسفنج او را حمام کنید . این امر باعث پایین آمدن تب او می شود . بعد از حمام مواظب باشید کودک سرما نخورد و با لباس گرم او را بپوشانید .

3- تاثیر شیر مادر بر کاهش تب در کودکان و نوزادان :

شیر مادر بسیار قوی می باشد و دارای انواع ویتامین ها است . استفاده نوزادان از شیر مادر باعث بالا رفتن سیستم ایمنی نوزاد می شود و بدن او در مقابل ویروسها مقاوم می شود . اگر نوزاد سینه ی شما را به دهان نمی گیرد سعی کنید شیر خود را داخل قاشق یا بطری ریخته و در دهان نوزاد بگذارید .

4- قرار دادن کودک در مکان خنک و متعادل :

هنگامی که کودک شما مریض است و تب دارد سعی کنید دمای خانه را متعادل قرار دهید . سعی کنید دمای اطاق نه زیاد گرم باشد و نه زیاد سرد . دمای بین 21 تا 23 درجه سانتی گراد می تواند برای کودک بیمار شما عالی باشد .

5- لباس راحت و آزاد تن نوزاد کنید :

هنگامی که کودک شما تب دارد سعی کنید از لباس های گشاد و آزاد برای نوزاد خود استفاده کنید . لباس تنگ باعث می شود نوزاد شما احساس بدی داشته باشد و دمای بدن آن بالاتر رود . لباس های آزاد و گشاد باعث می شود هوا به راحتی جریان پیدا کند و کم کم تب نوزاد پایین بیاید .

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی داروهای خطرناک برای کودکان را حتما مطالعه نمایید ))

بررسی وضعیت دمای کودک

6- ماساژ دادن پاها برای از بین بردن تب در کودکان :

هنگامی که کودکتان تب دارد سعی کنید پاهای او را ماساژ دهید . مقداری روغن زیتون به پاهای نوزاد یا کودک خود بمالید و به آرامی مالش دهید. این کار باعث می شود تب کودک پایین بیاید .

7- تاثیر سرکه سیب بر کاهش تب در کودکان :

سرکه ی سیب تاثیر بالایی در کاهش تب کودک دارد . برای کودکان بالای یک سال که تب دارند می توانید روزی 1 الی 3 بار در روز کودک خود را حمام سرکه سیب دهید . یک کاسه آب را با مقداری سرکه سیب مخلوط کرده و با اسفنج کودک خود را حمام دهید . این نکته را در نظر بگیرید که سرکه سیب زیاد نباشد که باعث سوزش بدن کودک شود .

8- بررسی دمای بدن کودک خود :

همیشه دمای بدن کودک خود را که بیمار است بسنجید . سعی کنید اکتفا نکنید به دستان خود بلکه از دماسنج های استاندارد استفاده کنید . دماسنج را در نقاط مختلف مانند دهان ، زیر گردن ، زیر بغل و مقعد قرار دهید و دمای بدن کودک خود را چک کنید . شما می توانید برای اطلاع بیشتر با پزشک متخصص مشاوره بگیرید .

استفاده از پرستار کودک در منزل برای کودک بیمار خود :

والدین محترم هنگامی که از کودک بیمار خود در منزل تحت مراقبت می باشد حتما باید به طور مرتب کودک خود را بررسی کنید که وضعیت جسمی کودک بحرانی نشود و همیشه با پزشک کودک خود در ارتباط باشید و وضعیت او را به طور مرتب گزارش دهید . اگر شاغل هستید حتما از پرستار کودک در منزل استفاده نمایید تا در غیاب شما وضعیت و تب کودک را کنترل نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

19 − 12 =

فهرست