تماس
021-66582923
ترس از تاریکی در بزرگسالان

ترس از تاریکی در بزرگسالان

ترس از تاریکی در بزرگسالان یک معضلی می باشد که گریبانگیر افراد سن بالا می باشد. ترس از تاریکی نوعی فوبیا است که انسان از زمان کودکی تا بزرگسالی ممکن است با آن مواجه شود . درحقیقت ترس کودکان از تاریکی در رابطه با چیزهای خیالی و غیرواقعی مانند روح و جن وغیره است . اما این ترس کاملا طبیعی و منحصر به این سن و دوره زندگی است که ما می توانیم با روشن کردن چراغ یا شمع برای آنها در طول شب از این نگرانی آنها بکاهیم.

اما این ترس زمانی نگران کننده می شود که به دوران بزرگسالی نیز می رسد و فرد بزرگسال نیز این فوبیای تاریکی را دارد. درحقیقت این فوبیای تاریکی از سالهای خیلی دور در افراد وجود داشته است. حتی زمانی که هنوز برق و سیستم روشنایی اختراع نشده بود انسانها تاریکی و شب برایشان نگران کننده و ترس آور بود.

یکی از دلایل ترس از تاریکی در بزرگسالان این است که انسانها همیشه از برخورد با چیزی که از آن شناخت کافی و لازم را ندارند هراس دارند و می ترسند. درواقع این ترس سبب به هم ریختن آرامش و امنیت آنها می شود و بدنبال این نگرانی اضطراب فرد افزایش پیدا می کند .

مشکلات ترس از تاریکی در بزرگسالان:

ترس از تاریکی در بزرگسالان مشکلات زیادی را در زندگی آنها بوجود می آورد و می تواند سبب صلب آرامش جسمی و روحی فرد شود . فرد با اضطراب و نگرانی که از تاریکی شب دارد، نمی تواند خواب آرام وراحتی داشته باشد. همین امر در زندگی روزمرۀ او اختلال به وجود می آورد . همانطور که گفتیم ترس از تاریکی از دوران کودکی به عنوان یک واکنش طبیعی فرد وجزئی از مرحله رشد او می شود وممکن است به دلایل مختلف به دوران بزرگسالی برسد و تبدیل به یک اختلال شود.

دلایلی که سبب ایجاد ترس از تاریکی در بزرگسالی می شود:

  • وجود استرس و نگرانی در افراد خانواده و مخصوصا والدین گاه سبب انتقال این حس به فزرندان می شود. فرزند با دیدن نگرانی مداوم و احساس ترس و اضطراب والدین نا خودآگاه این حس را یاد می گیرد و درونی می کند.
  • وجود قانون و مقررات سختگیرانه در برخی خانواده ها و سختگیری بیش از حد والدین نسبت به فرزندان سبب می شود که کودکان در این خانواده ها وابسته و مطیع والدین باشند و این امر در درازمدت سبب اضطراب کودک می شود.
  • گاه قرار گرفتن در شرایط محیطی استرس آور و برخورد مسائل استرس زا سبب می شود کم کم این استرس و نگرانی در فرد تبدیل به ترس و فوبیا شود.
  • یکی دیگر از دلایل بوجود آمدن فوبیای تاریکی در بزرگسالان ممکن است بدلیل عوامل ژنتیکی وانتقال این ژن از والدین به فرزندان باشد.

( در ادامه توصیه می شود مقاله چگونه ترس از ارتفاع را از بین ببریم؟ را مطالعه نمایید )

علائم و نشانه های ترس از تاریکی در بزرگسالان :

بالا رفتن ضربان قلب و تپش قلب – مور مور شدن قسمتهایی از بدن – احساس سرگیجه و سردرد – عرق کردن زیاد و سردو گرم شدن بدن – تنفس سنگین واحساس سنگینی قفسه سینه.

از دیگر نشانه های ترس از تاریکی در بزرگسالان شامل : احساس نیاز به اینکه از محیط ترس آور دور شویم و فاصله بگیریم. – نداشتن تمایل به خواب -نگرانی وترس مداوم وبیش از اندازه – احساس ترس زیاد از محیط تاریک در حد عصبی شدن و استرس زیاد داشتن – احساس نیاز به وجود روشنایی درمحیط خواب -درگیری فکر و احساس به صورت مداوم با این حس ترس.

( در ادامه توصیه می شود مقاله ترس در کودکان و راه های درمان آنرا مطالعه نمایید )

ترس از تاریکی در بزرگسالان و درمان و روشهای مقابله

روشهای مقابله با ترس از تاریکی در بزرگسالان :

آرام کردن خودمان قبل از خواب به روشهای مختلف:

یکی از روشهایی که شما می توانید بر ترس از تاریکی خود غلبه کنید ،این است که قبل از خوابیدن به خودتان آرامش دهید . به خودتان تلقین کنید که قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد . شما می توانید یک موسیقی آرام قبل از خواب گوش دهید یا کتاب مطالعه کنید یا اینکه قرآن و دعا بخوانید. مهم اینست که شما قبل از خواب به آرامش برسید.

استفاده از یک وسیله روشنایی درهنگام خواب:

همانطور که گفتیم یکی از دلایل ترس از تاریکی این است که فرد در تاریکی نمی تواند به محیط اطراف خود تسلط کافی داشته باشد . همین موضوع سبب اضطراب و نگرانی او می شود و با روشن کردن یک چراغ خواب می توانیم این حس بد و اضطراب آور را از بین ببریم.

عادت کردن به محیط تاریک:

بهتر است که افراد برای مقابله با این حس ترس از تاریکی به مرور زمان خود را عادت دهند و در طول روز در محیطی که هستند نور اتاق خود را کم کنند و آرام آرام این کاررا در خواب شب انجام دهند و بدون چراغ خواب بخوابند.

درمان ترس از تاریکی در بزرگسالان:

هدف از درمان فوبیای تاریکی در واقع کالبد شکافی عقاید و باورهای منفی و آزار دهندۀ افراد درمورد تاریکی است تا درمانگر بتواند این باورهای منفی را از ذهن و درون او پاک کندو باورهای مثبت و شیرین را جایگزین آن کند.

در این مرحله درمانگر از تکنیک های رفتار درمانی و تکنیک های شناختی استفاده می کند. یکی دیگر از روش های درمانی روش مشاوره است. همچنین آموزش تکنیک های آرامش و خانواده درمانی و غیره می تواند در روند بهبود ترس از تاریکی در بزرگسالان مؤثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

9 + 14 =

فهرست