تماس
021-66582923

کمبود ویتامین ها را چگونه تشخیص دهیم ؟

پرستار سالمند, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
کمبود ویتامین ها را چگونه تشخیص دهیم ؟

ما در این مقاله قصد داریم در مورد تشخیص کمبود ویتامین ها و علائم حاصل از آن صحبت کنیم این مبحث توسط کارشناسان موسسه آتیه پرستاران سلامت جمع آوری شده است که امید است برای شما عزیزان مفید باشد . افرادی که بدنشان با کمبود ویتامین مواجه می شود به طور کلی یک سری از علائم و نشانه ها در بدنشان رخ می دهد که از طریق توجه به آن می توان این کمبود ویتامین را تشخیص بدهیم .

علائم و نشانه هایی که نشان از کمبود ویتامین در بدن می باشد :

به وجود آمدن دردهایی در قسمت عضلات و ماهیچه :

اگر درد عضله برای یک مدت طولانی روی بدن شما عارض شده باشد و هیچ علتی برای آن وجود نداشته باشد به احتمال زیاد بروز این درد ها از علائم کمبود ویتامین دی می باشد زیرا کمبود ویتامین دی در بدن خود را با ضعف و درد عضله ، درد دندان و درد استخوان نشان می‌ دهد اگر این ویتامین به اندازه لازم در بدن شخص باشد سلامت استخوان ها و عضلات را تضمین می کند برای رساندن این ویتامین می توانیم روزانه ساعتی را در زیر آفتاب قرار بگیرید و از مواد غذایی که دارای این ویتامین هستند مانند شیر و لبنیات ماهی‌سالمون استفاده نمایید .

احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی در اندام تحتانی :

بی حسی در قسمت اندام های تحتانی و همچنین به وجود آمدن عدم تعادل در هنگام راه رفتن از نشانه های کمبود ویتامین b۱۲ می باشد این ویتامین نقش مهمی در سلامت سیستم عصبی افراد دارد کمبود آن سیستم عصبی را مختل می‌کند و باعث اختلال در عملکرد مغز می گردد در نتیجه بی‌ حسی در بدن نمایان می‌شود این ویتامین را می‌ توانید در غذاهایی مانند مرغ ماهی و غلات یافت کنید .

عدم دید کامل در هنگام شب :

افرادی که در هنگام شب به خصوص در حین رانندگی با عدم دید کامل مواجه می شوند باید بدانند بدنشان با کمبود ویتامین a مواجه شده است زیرا این ویتامین در تولید رنگدانه های درگیر کننده نور نقش مهمی ایفا می‌ کند و اختلالاتی را در چشم و دید افراد به وجود می آورد استفاده از سبزیجات مانند اسفناج, هویج , فلفل دلمه ای و تخم مرغ دارای ویتامین آ هستند با مصرف آن بدن را از کمبود ویتامین ها رهایی دهید .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله کمبود ویتامین در بدن چه عوارضی دارد؟ را حتما مطالعه نمایید ))

تاخیر در روند بهبودی زخم :

هنگامی که یک زخم در دست شما ایجاد می شود و خیلی دیر بهبودی برای آن حاصل می‌ شود باید بدانید بدن شما با کمبود ویتامین c مواجه شده است زیرا این ویتامین در بازسازی و ترمیم پوست نقش مهمی دارد و کمبود آن روند بهبودی زخم را به تعویق می‌ اندازد پس از طریق توجه به علائم به وجود آمده در خود می توانیم کمبود ویتامین ها را تشخیص بدهید .

تشخیص کمبود ویتامین با عارضه افسردگی :

اگر شما فردی هستید که دائما احساس گرفتگی و ناراحتی دارید و اکثر طول روز غمگین و ناراحت هستید باید بدانید که احتمالاً بدن شما یک کمبود ویتامین دارد تشخیص کمبود ویتامین فقط در ظاهر افراد مشخص نمی شود گاهی اوقات در روح و روان اثرگذار می‌ شود و بیماری‌ هایی مانند افسردگی ایجاد می‌کند .این بیماری می‌ تواند بر اثر کمبود ویتامین ب۱ ایجاد شود خصوصاً در افرادی که مشروبات الکلی مصرف می‌ کند و یا افرادی که التهاب روده دارند . پس با مصرف مواد غذایی مانند گوشت قرمز ، نخود و لوبیا می توانید این ویتامین ها را جذب بدن خود نمایید .

استشمام بوی بد در دهان :

تشخیص کمبود ویتامین ب ۳ در بدن از طریق بوی‌ بد‌ دهان قابل شناسایی می باشد این ویتامین کبد را ضعیف می‌ کند و به مراتب کبد روی دستگاه گوارش تاثیر می‌ گذارد و اختلالاتی را در آن به وجود می‌ آورد که باعث استشمام بوی بد دهان می‌ گردد توصیه می‌ شود برای کمبود این ویتامین دانه آفتابگردان ، چغندر ، ماهی‌ های چرب مصرف کنید به طور کلی کمبود ویتامین در بدن با یک آزمایش خون تشخیص داده می‌ شود وقتی افراد علایمی را در بدن خود ناشی از کمبود ویتامین احساس می کنند با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش خود می‌تواند از کمبود ویتامین های بدن خود اطلاع پیدا کند .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله سلامت چشم و بینایی مربوط به کدام ویتامین است؟ را حتما مطالعه نمایید ))

ریزش موها در اثر کمبود ویتامین ها :

اگر شما شاهد ریزش مو های خود و یا خشکی در مو هستید باید بدانید بدن شما با کمبود ویتامین های ب۲ و ب ۵ و بیوتین مواجه شده است پس با دریافت این ویتامین ها از ریزش مو های خود پیشگیری نمایید .

جوش های ایجاد شده در پوست :

اگر در قسمت بازو های خود دائما جوش می زنید احتمال زیاد بدن شما کمبود ویتامین آ دارد و اگر دچار خشکی پوست هستید ویتامین e مانع از خشکی آن می شود ملتهب شدن پوست از کمبود ویتامین های ب ۳ و ب ۲ و بیوتین می باشد با تأمین این ویتامین ها مشکلات به وجود آمده روی پوست خود را درمان کنید .

ایجاد شدن مشکلاتی در سطح ناخن :

اگر ساختار ناخن شما حالت قاشقی پیدا کرده است کمبود ویتامین ب ۱۲ و آهن دارید و ایجاد شدن خط و رگه های سفید رنگ روی ناخن ها ناشی از کمبود کلسیم و روی در بدن شما میباشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

5 × 2 =

فهرست