تماس
021-66582923

تغییرات فیزیولوژیکی در سالمندان

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

موضوع مورد بحث ما در این مقاله تفحص و بررسی تغییرات فیزیولوژیکی در سالمندان می‌ باشد این مقاله توسط کارشناسان بخش سلامت موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت جمع آوری و تنظیم شده است . قبل از پرداختن به اصل موضوع توضیح مختصر در مورد سالمندی به شما عزیزان ارائه می دهیم و سپس به بررسی موضوع بررسی می پردازیم.

تعریفی از سالمندی :

سالمندی که از سن ۶۵ سال به بالا اطلاق می شود یک برهه از زندگی هر شخصی می باشد که با عارضه شدن آن و قرار گرفتن شخص در این فرآیند آن ها را دچار یک سری از تغییرات جسمی و روحی می کند از این رو توجه به این افراد در جوامع ما بسیار حائز اهمیت تلقی شده است زیرا ضمن این که تعداد زیادی از افراد جامعه را سالمندان تشکیل دادند این افراد بسیار مورد احترام و تکریم واقع شده‌اند .

انواع تغییرات فیزیولوژیکی در سالمندی :

1- تضعیف عضلات و ماهیچه ها :

با روند پیری عضلات و ماهیچه های فرد به مراتب دچار ضعف و تحلیل می‌ شود در این دوران فرد سالمند همانند قبل نمی‌ تواند به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازد و از انجام آن ها عاجز می شود و یا در صورت انجام دادن با خستگی زیادی روبرو می گردد.

برای به تاخیر انداختن این روند و جلوگیری از تحلیل عضلات توصیه می شود سالمندان ورزش انجام بدهد و حرکات بدنی را به صورت روزانه در برنامه خود بگنجاند زیرا با ورزش و انجام حرکات کششی می‌توان میزان خون رسانی به بدن را بالا ببرند و عضلات خود را قوی نمایند .

2- تغییرات فیزیولوژیکی در سالمندی بر روی سیستم قلبی و ریه ها:

با افزایش سن افراد سالمند تغییراتی را در بدن خود احساس می‌ کنند یکی از این تغییرات مهم ضعیف شدن قلب و ریه های سالمند می باشد در این سنین قلب نمی تواند همانند قبل عمل کند و خون را پمپاژ نماید زیرا احتمال رسوب چربی در عروق سالمند وجود دارد که این خود مانع از درست عملکرد قلب می شود .

3- عارض شدن کاهش تراکم استخوانی و پوکی آن:

از دیگر تغییرات فیزیولوژیکی در سالمندان می‌ توانیم کاهش تراکم استخوانی را داشته باشید در این سنین زمانی که پوکی استخوان در سالمندان به وجود می‌ آید کوچکترین آسیب و ضربه می تواند باعث شکستگی استخوان های فرد شود و در بستر ماندن برای مدت طولانی را برایشان به وجود می آورد. از این رو یک فرد سالم می‌ تواند با یک تغذیه سالم و جذب ویتامین‌ های مفید از جمله ویتامین دی از پوکی استخوان جلوگیری نماید و کلسیم لازم را به بدن خود برای تقویت استخوان ها برساند .

4- تغییرات فیزیولوژیکی در سالمندان روی سیستم عصبی :

افراد سالمند در سیستم عصبی آن ها تغییراتی احساس می شود به این گونه که سرعت هدایت شدن عصب در این افراد کم می‌ شود و این افراد نمی‌ توانند پاسخ یا درک به موقع داشته باشند از این رو این روند با کندی در آن ها صورت می گیرد و باعث می شود تعادل در آن ها با مشکل مواجه شود .

5- تغییرات دهانی و دندانی :

در صورت عدم تغذیه مناسب برای افراد سالمند یک سری از تغییرات فیزیولوژیک مربوط به دهان و دندان بروز می‌ کند و آن ها ممکن است دندان های خود را از دست بدهند و یک سری بیماری‌ هایی که ممکن است برای لثه و در زبان آن ها به وجود بیاید را متحمل شوند .

6- تغییرات سیستم دستگاه گوارش :

از تغییرات فیزیولوژیکی در سالمندی تحولاتی است که در سیستم گوارشی آن ها به وجود می‌ آید به طور مثال در قسمت روده های این افراد میزان گردش خون کم می شود و به دیواره های روده آسیب می‌ رسد در نتیجه یبوست را برای آن ها به وجود می‌ آورد و میزان اسید معده در آن ها افزایش می یابد که ترشح بیش از حد می‌تواند برای آن ها درد ناک باشد .

7- بروز تغییرات روانی روی حافظه و درک سالمند :

در دوران سالمندی بیماری های روانی که برای آن ها احتمال دارد به وجود آید بسیار زیاد می باشد افزایش سن تغییراتی روی مغز و روان افراد سالمند به وجود می‌آورد و باعث بروز بیماری هایی می شود از جمله این بیماری ها آلزایمر . پارکینسون و غیره می باشد در این سنین نورون های مغزی با ضعف مواجه می‌ شوند و فعالیت اصلی باز می ماند در نتیجه فرد دچار فراموشی می شود که باید در همان آغاز با دیدن نشانه های آن برای کنترل و حاد نشدن آن اقداماتی صورت بگیرد .

۸) تغییرات فیزیولوژیک در سالمندان روی تغذیه آن ها :

پیری وافزایش سن تغییراتی روی آن ها به وجود می‌ آورد که می‌ تواند روی تغذیه آن ها تاثیرگذار باشد در این سنین میزان انرژی و توانایی فرد کم می‌ شود و تحرک بدنی آن ها کاهش می یابد و به همین دلیل باید غذاهای مصرفی آن ها به گونه‌ای باشد که حجم کمتری را وارد معده خود بکنند اما مواد مغذی آن بیشتر باشد.

این افراد با تغییراتی که در معده و گوارش آن ها به وجود می‌ آید باید در مصرف غذاهای خود دقت بیشتری داشته باشند . از مصرف غذاهای چرب خودداری نمایند زیرا چربی باعث افزایش وزن آن ها می شود که این عامل خود تواند بیماری های دیگری را برایشان به وجود بیاورد تغییرات فیزیولوژیکی در سالمندان باعث عدم جذب ویتامین ب ۱۲ می‌ شود به همین دلیل توصیه می‌ شود مواد غذایی که دارای ویتامین ب ۱۲ هستند از جمله شیر ،تخم مرغ ، ماهی را مصرف کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هشت − دو =

فهرست