تماس
021-66582923
تقویت استخوان سالمندان

راه های تقویت استخوان سالمندان

با ورود به دوره سالمندی تراکم استخوان کم میشود واستخوانها دچار پوکی میشوند. سالمندان باید هم قبل از ورود به این دوره از زندگی و هم با ورود به این دوره استخوان خود را تقویت کنند. مسئله ایی هم که امروز می خواهیم به آن بپردازیم تقویت استخوان سالمندان می‌باشد.

چرا تقویت استخوان سالمندان مهم می باشد؟

تقویت استخوان سالمندان و عضله ها با اهمیت است پس داشتن استخوان های قوی نیاز به روش‌های خاص و بهبود وضعیت اندام‌ها دارد هر چقدر هم سن بالاتر می‌رود،ماهیچه و استخوان سالمندان عزیز قدرت خود را از دست می‌دهند که این مسئله عوارض چون پوکی استخوان، شکستگی استخوان و عوارضات دیگر زیادی را به همراه دارد.

هر چقدر استخوان و عضلات ضعیف تر شوند احتمال زمین خوردن و سالمندان بیشتر خواهد شد و در مواقعی منجر به مرگ می شود اما خبر خوش این است که مواردی وجود دارد که قدرت عضلات و استخوان‌ها را زیاد میکند.

چه غذاهایی برای تقویت استخوان در سالمندان مفید است؟

 بدن انسان ها به طور کلی برای اینکه قوی باشد به کلسیم و ویتامین د نیاز دارد برنامه غذایی سالمندان حتماً باید دارای این مواد باشد و تاکید بسیاری روی این موضوع است برای دریافت کلسیم از لبنیات استفاده کنید زیرا مقدار زیادی کلسیم در لبنیات موجود است همچنین این ماده در کلم پیچ، پرتقال، کلم بروکلی، ساردین هم یافت میشود .

پروتئین هم در داشتن استخوان و عضله قوی نقش مهمی دارد پروتئین زیادی در مرغ، گوشت گاو، ماهی، گوشت خوک، بوقلمون، تخم مرغ ، ماست، عدس، بادام، لوبیا و جو دو سر وجود دارد در این زمینه حتی می توانید برای داشتن برنامه غذایی مفید از پرستار سالمند در منزل کمک بگیرید.

تقویت استخوان سالمندان راه های

ورزش چه کمکی به قوی شدن استخوان سالمند می کند؟

سالمندان با داشتن فعالیت بدنی مناسب باتوجه به توانایی شان به قوی شدن استخوان و عضلات کمک می‌کنند. سالمندان بهتر است از ورزش هایی مثل پیاده روی، وزنه برداری، رقص، استفاده از دستگاه ورزشی شنا، دوچرخه سواری، یوگا یا بازی های تنیس برای داشتن سلامتی استفاده کنند.

باید توجه داشته باشید که اگر سالمند از قبل به پوکی استخوان مبتلا بوده و با انجام ورزش به زمین میخورد، تمریناتی را انجام دهد که فشار کمتری به استخوان‌ها وارد ‌شود  و باید ورزشی را در نظر بگیرید که کل بدن سالمند ورزش کند. پس  ورزش کردن یک راه تقویت استخوان سالمندان می باشد .

عدم مصرف کافئین و الکل یک کمک به تقویت استخوان و عضله است اگر سالمندان از قهوه و نوشابه لذت می برند باید بدانند که یک عادت مضر در زندگی است و آنرا باید کم‌کم ترک کنند.طی تحقیقات مصرف بیش از حد کافین بر نحوه جذب کلسیم توسط استخوان ها موثر است.همچنین مصرف بیش از حد الکل هم  تأثیر مشابهی در جذب ویتامین دی دارد .پس باید از مصرف کردن الکل و کافئین سالمندان دوری کنند .

کم کردن کافئین فوایدی چون بهبود وضعیت خواب، کاهش افسردگی، جذب بهتر مواد غذایی، دندان‌های سالم تر، هورمونهای متعادل تر در زنان، کم شدن فشار خون، کنترل مواد شیمیایی داخل مغز، کم شدن سردرد و گوارش بهتر و دوران پیری سالم‌تری را دارد.

( در ادامه توصیه می شود مقاله شکستگی استخوان ران در سالمندان و راه های مراقبت از آن را مطالعه نمایید )

ترک سیگار و تقویت استخوان ها در سالمندان:

سیگار کشیدن تنها به ریه ها ضرر نمی رساند همچنین بر روی استخوان تأثیر دارد نیکوتین مانند کافئین مانع جذب کلسیم میشود و به دنبال این موضوع تراکم استخوان ها کم می شود سیگار کشیدن موجب بروز آلزایمر هم می‌شود و زوال عقل را افزایش می‌دهد به خصوص در سالمندان که بیشتر در معرض آلزایمر هستند و سالمندان باید برای داشتن استخوان های قوی تر سیگار را ترک کنند.

قرار گرفتن در نور خورشید باعث تقویت استخوان سالمندان می‌شود:

نور آفتاب برای تقویت استخوان سالمندان بسیار مفید میباشد. هر چقدر سالمند پوستش آفتاب بخورد ویتامینه بیشتری هم تولید و جذب می‌کند سالمندانی که پوست تیره دارند نسبت به سالمندانی که پوست روشن تری دارند ویتامین b۱۲ جذب می‌کنند سالمندان با رفتن به پارک ساحل یا گل کاری در حیاط خانه نور خورشید را دریافت می‌کند و قرار گرفتن در نور خورشید منظم ترین راه برای دریافت ویتامین د است. برای دریافت میزان کافی ویتامین در بدن سالمند ۱۰ تا ۳۰ دقیقه در ظهر در معرض نور آفتاب قرار گرفتند کافی می باشد و این کار باید چند بار در هفته انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

13 − سه =

فهرست