تماس
021-66582923

بالا بردن تقویت سیستم ایمنی بدن در کودکان

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
بالا بردن و تقویت سیستم ایمنی بدن در کودکان

یکی از دغده های ذهنی والدین این است که نگران تضعیف شدن و پایین آمدن سیستم ایمنی کودکان هستند. تقویت وبالا بردن سیستم ایمنی بدن در کودکان کار ساده ایی است واز طریق تغذیه وراه کار های مناسب میتوان باعث تقویت آن شد.

سیستم دفاعی بدن کودک یکی از سیستم های اصلی ومهم میباشد که میتواند کودک را در برابر بسیاری از بیماری ها و ویروس ها محافظت کند این سیستم دفاعی در رده سوم سیستم بدن قرار دارد اولین رده سیستم بدن پوست انسان است ودومین رده غشاء مخاطی نام دارد میکروب میتواند از طریق پوست وارد غشائ مخاطی شود اگر غشاء نتواند با میکروب وارد شده مبارزه کند سیستم دفاعی بدن وارد عمل میشود وبرای مبارزه اقدام میکند این عملکرد به مفهوم این است که به سلول های بدن کمک میشود تا بدن را ایمن تر کنند به همین دلیل این مسئله اهمیت خیلی بالایی نسبت به بزرگسالان دارد.

چه نوع مواد غذایی برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن در کودکان مفید است؟

  • ویتامبن سی : میوه هایی که دارای ویتامین سی هستند نقش سازنده ایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا میکنند.
  • صیفی جات : انواع صیفی جات مانند هویج. گل کلم .سیب زمینی وفلفل که دارای مواد معدنی لازم هستند در بالا بردن سیستم ایمنی بدن در کودکان مهم هستند.
  • خوردن انواع مغز ها: مصرف مغز هایی ماند تخم آفتابگردان ودانه هایی مانند تخم کدو سیستم ایمنی بدن را افزایش میدهند.
  • مصرف توت: خوردت توت خاصیت های بسیار زیادی دارد که غیر از ظاهر زیبایی که دارند میتواند سرشار از مواد مغزی باشد که اگر به صورت مخلوط در سالاد به کودک داده شود در سیستم ایمنی او بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
  • میوه های تیره : خوردن میوه هایی که رنگ تیره دارند میتواند در بالا بردن سیستم ایمنی بدن در کودکان موثر باشد.
  • نان سبوس دار: مصرف کردن نان هایی که سرشار از غلات سبوس دار هستند به دلیل بالا بودن فیبر آنها میتواند نیاز بدن آنها را تامین کند.
  • خوردن کشک وماست: این نوع مواد غذایی به دلیل پروبیوتیک موجود در آنها از رشد باکتریهای نامناسب معده جلوگیری میکند اگر این مواد غذایی در میان وعده های غذایی مصرف شود میتواند کمک بسیاری برای سالم ماندن معده از میکروب بکند.
  • پروتئین : مصرف پروتئین در کودکان مانند خوردن تخم مرغ که علاوه بر سرشار بودن از پروتئین انواع ویتامین هم در آن وجود دارد وآنتی اکسیدان لازم در بدن را تامین میکند واز این طریق در بالا بردن سیستم ایمنی بدن در کودکان نقش مهم دارد.
  • مصرف ماهی وامگا3: ماهی به خصوص ماهی سالمون به دلیل سرشار بودن از اسید های چرب امگا 3 میتواند روی عملکرد ذهن و دید کودک اثرات مفیدی بگذارد وبا تقویت آنها سیستم ایمنی کودک را افزایش میدهد.
  • مصرف سیر وپیاز: اگر کودکان این مواد غذایی را در برنامه غذایی خود بگنجاند میتوانند با بسیاری از میکروب های عفونت زا در معده مبارزه کنند و در بالا بردن سیستم ایمنی بدن در کودکان نقش داشته باشند.

راه کار های موثر برای تقویت سیستم ایمنی کودکان:

نکات مهم برای بالابردن تقویت سیستم ایمنی بدن در کودکان که والدین و پرستار منزل که وظیفه ی آنها مراقبت و نگهداری از کودک است را حتما باید بدانند .

  • عشق ورزیدن : عشق ورزیدن وعلاقه نشان دادن به کودک یکی از راه کار های مفید برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن در کودکان محسوب میشود. خریدن اسباب بازی.، در آغوش گرفتن آنها و بوسیدن میتواند در آنها احساس خوشحالی و یک نوع حس مثبت به وجود بیاورد. همچنین صحبت کردن با آنها در مورد انجام کار هایشان وغذا خوردن با آنها میتواند روی سلول های سیستم ایمنی بدن آنها تحریک کننده باشد وآن را افزایش دهد لازم به ذکر است کودکان را از تنش و استرس دور نگه دارید و آنها را شادمان نگه دارید زیرا استرس میتواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن آنها شود.
  • آموزش رعایت بهداشت: این آموزش ها میتواند کودک را از ابتلا به بیماری ها دور نگه دارد واز ورود میکروب به بدن آنها جلوگیری کند بنابراین شست وشوی دست آنها باعث سلامت ماندن و دوری از بیماری میشود پس کودکان آموزش دهید بعد از انجام هر کاری دست های خود را با آب وصابون خوب بشوید نکته های بهداشتی دیگر که باید به کودکان آموزش بدهیدمسواک زدن است که در طول روز باید 2 الی 3مرتبه به این کار عادت کند.
    نکته بهداشتی دیگر این است که به کودک آموزش دهید موقع عطسه یا زدن سرفه باید از دستمال استفاده کند ومرتب ناخن های خود را کوتاه وتمیز نگه داردو آخرین آموزش بهداشتی این که مرتب حمام کند ولباس های چرک وکثیف را از تن بیرون بیاورد واز لباس های تمیز استفاده نماید.
  • زیر نور خورشید قرار گرفتن: وجود ویتامین دی در بدن کودکان بسیار مهم است ومیتواند سیستم ایمنی بدن او را تقویت کند این ویتامین را میتواندد از طریق اشعه خورشید به بدن خود برسانند کودک را میباید برای جذب این ویتامین در روز به مدت یک ساعت زیر نور خورشید قرار دهید تا این ویتامین جذب بدن او گردد.
  • انجام فعالیت های ورزشی: انجام دادن ورزش هایی مانند پیاده روی و دوچرخه سواری برای کودکان شما یک راه کار مناسب وسازنده برای جلوگیری وممانعت از مبتلا شدن به بیماری میباشد ومیتواند سیستم ایمنی را در بدن تقویت نماید بنابراین کودکان خود را به فعالیت های ورزشی علاقمند بکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × 3 =

فهرست