تماس
021-66582923
تقویت غدد فوق کلیوی

راه های تقویت غدد فوق کلیوی

غده فوق کلیوی جزو غدد درون ریز روی کلیه ها می باشد که به آن ها غدد آدرنال گفته می‌ شود این غده ها یک سری از هورمون ها را در بدن ترشح می کنند و آن را وارد خون می نمایند و طی وارد شدن آن به خون بدن به استرس واکنش از خود نشان می‌دهد میزان قند خون را تحت کنترل در می آورد و سوخت و ساز چربی بدن را برعهده می‌گیرد یکی از مهمترین هورمون های این غدد هورمون کورتیزول میباشد که هنگام مواجه شدن با استرس ترشح می‌گردد به‌طور کلی این غدد فوق کلیوی برای زندگی هر شخصی مهم و لازم تلقی شدن در ادامه مطلب در مورد راه های تقویت غدد فوق کلیوی با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد .

عملکرد غدد فوق کلیوی  :

غدد فوق کلیوی با ترشح  یک سری از هورمون ها در بدن ادامه زندگی را برای هر شخص به وجود می‌آورد و ترشح یک سری از هورمون ها در بخش مرکزی در فعالیت های دیگر بدن مداخله می‌کند از جمله اقدامات مهمی که این غدد دربدن ایفا می‌کند این است که میزان فشار خون را منظم می کند و به تنظیم آب و نمک موجود در کلیه ها با خون می پردازد هورمونی که برای این کار در بدن ترشح می‌شود آب و نمک موجود در کلیه ها را در حد تعادل نگه می دارد اما اگر ترشح نشود آب و نمک بیش از حد از کلیه ها تخلیه می‌شود و میزان فشارخون فرد کاهش پیدا می‌کند از دیگر هورمون های مهمی که غدد فوق کلیوی ترشح می‌کند می‌توانیم به هورمون آندروژن اشاره کنیم این نوع از هورمون  اختلاف جنسی بین زنان و مردان را نشان می دهد .

برای تقویت غده فوق کلیوی چه باید کرد ؟

ما می توانیم با یک سری مراقبت های پرستاری در منزل از خودمان، باعث تقویت غدد فوق کلیوی خود شویم. پس توصیه می شود این راه ها را حتما انجام دهید . این راه ها شامل:

۱) از مصرف غذاهای کنسرو شده دوری نمایید  :

یکی از راه های تقویت غدد فوق کلیوی این است که از مصرف غذاهای کنسروی دوری کنید زیرا  به اکثر این مواد غذایی یک سری مواد شیمیایی برای بهتر شدن مزه زده  می‌شود که باعث نوعی استرس در بدن می‌شود و تا زمانی که توسط کبد برطرف نشود این استرس‌ها ور بدن خواهد ماند پس تا حد امکان آنها را مصرف نکنید

۲) تنفس عمیق  :

اگر در موقعیتی قرار می‌گیرید که برایتان استرس زا می باشد توصیه می‌ کنیم به جای عصبانیت نفس های عمیق و طولانی بکشید  تا استرس شما کاهش پیدا کند و این مسئله می‌تواند روی غدد فوق کلیوی تاثیر  مثبت ایفا  کنند و از راه‌های تقویت این غده محسوب شود .

۳) از استرس به دور باشید :

 از دیگر راه های تقویت غده فوق کلیوی این است که میزان استرس را در خود به حداقل برسانید لازم است بدانید جز خود شما کسی نمی تواند در این زمینه به شما کمک کند برای کاهش استرس و تقویت غدد فوق کلیوی در طبیعت پیاده روی کنید به استراحت بپردازید و عزیزان خود را به آغوش بکشید می توانید ازترانه های ملایم نیز بهره ببرید

۴)میوه و  سبزیجات را در برنامه غذایی خود جای بدهید  :

زمانی که استرس بر بدت شما غالب می شود به مراتب غدد فوق کلیوی دچار اختلال می‌شود و بدن مواد مغذی و ویتامین های خود را از دست می دهد از این رو یکی از راه های تقویت غدد فوق کلیوی این است که با خوردن میوه و سبزیجات تمامی املاح معدنی و ویتامین ها را به بدن خود برسانید.

(( در ادامه این مبحث توصیه می شود راه های جلوگیری از نارسایی کلیه را حتما مطالعه نمایید))

۵) کافئین را به حداقل برسانید  :

 مصرف بیش از حد کافئین می تواند باعث تحریک غدد فوق کلیوی شود و شما را خسته و بی انرژی سازد از این رو برای تقویت غدد فوق کلیوی توصیه می شود بیش از حد کافئین مصرف نکنید .

تماس با خدمات پرستاری در منزل

۶)  انجام فعالیت‌ های ورزشی :

 اگر به صورت روتین به فعالیت‌ های ورزشی بپردازید به مراتب  استرس را از خود دور می‌کنید و کاهش استرس برای تقویت فوق کلیوی موثر واقع می‌شود پس روزانه  به ورزش کردن خود اهمیت دهید .

۷)  مصرف ویتامین c  :

یکی از راه های تقویت غدد فوق کلیوی مصرف ویتامین سی میباشد این عضو از بدن  نسبت به اعضای دیگر نیاز بالاتری به ویتامین  سی دارد

۸)  ویتامین b۵  :

مصرف ویتامین b۵ نیز برای غدد  فوق کلیوی یا غده آدرنال بسیار مهم و ضروری می باشد سعی کنید از مواد غذایی که دارای این ویتامین هستند استفاده کنید و یا مکمل آن را طبق نظریه پزشک به مصرف برسانید .

۹) پرهیز از مواد قندی :

 زمانی که مواد قندی بیش از حد به بدن برسد قند  خون افزایش پیدا می‌کند و غدد فوق کلیوی عکس العمل متفاوتی از خود بروز می‌دهد پس برای تقویت غدد فوق کلیوی سعی کنید از مواد قندی و شکری خودداری نمایید

۱۰) پروتئین بخورید  :

 بدن به مقدار قابل توجهی پروتئین نیاز دارد تا بتواند قنذ خون را در حد نرمال  نگه دارد زمانی که قند خون طبیعی و نرمال باشد به غدد فوق کلیوی فشار ایجاد نمی‌شود پس یکی از راه های تقویت غده فوق کلیوی مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت لوبیا و خشکبار می باشد .

۱۱ ) هیدراته نگه داشتن بدن  :

زمانی که بدن دهیدراته می‌شود به مراتب بیانگر این است که غدد فوق کلیوی خسته و بی انرژی شده است زیرا قسمت اعظم بدن را آب فرا گرفته است کمبود آب در بدن انرژی را از آن  می گیرد پس برای تقویت غده فوق کلیوی سعی کنید آب کافی بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید .

۱۲ ) مصرف شیرین بیان :

 از آن جا که شیرین بیان دارای اسید گلیسیریزین می باشد می تواند هورمون کورتیزول ترشح شده را کنترل نماید و آن را به حالت  عادی برگرداند و همچنین این گیاه می‌تواند با هورمون های استرس به مقابله بپردازد و سطح انرژی را متعادل نگه دارد از این رو می‌توان برای تقویت غدد فوق کلیه در بدن از ریشه گیاه شیرین‌بیان بهره ببرید .

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • با سلام بنده از پودرهای از پودرهای چاقی استفاده کردم مدت بالا که خون بدنم لخته شد و دچار استرس خیلی شدید شدم که به جایی رسیدم که دیگه از خودم بدم میومد نمیتونستم از خونه برم بیرون،،بستری شدم که مشکل خون و رگ های بدنم که کبود شده بود بهتر شده روحیه بهتر شده ولی نارسایی ادرنال گرفتم که قرص کورتون تجویز شده برام که وقتی نمیخورم فشارم همون روز اول میره روی ۸ دچار دل پیچه اصفراغ سرگیجه و خیلی چیزای دیگه یا مثلا بدنم تیک میزنه که نوبت گرفتم برای فوق غدد ببینم خدا چی میخواد،،قدر سلامتی رو بدونید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه × سه =

فهرست