تماس
021-66582923

همان طور که می‌ دانید غده تیروئید یک غده پروانه ای شکل در زیر گلو می‌ باشد که اگر اختلالی در آن ایجاد شود می تواند مشکلاتی از قبیل افزایش وزن ، نا منظم شدن متابولیسم بدن  ،افسردگی ، داشتن خستگی های زیاد و نداشتن خواب مناسب را به وجود بیاورند از این رو می توانید عملکرد غده تیروئید را بهبود ببخشید تا از این اختلالات به دور باشید لازم است برای بهتر عملکرد آن تغییراتی در شیوه زندگی خود اعمال کنید. در ادامه این مبحث می خواهیم شما را با راه های تقویت غده تیروئید آشنا کنیم با ما همراه باشید.

راه های تقویت غده تیروئید شامل موارد زیر می باشد :

۱)  قرار دادن ید در برنامه غذایی  :

طی تحقیقاتی که انجام شده است به این نتیجه رسیدند که یکی از علت‌ های اصلی کم کاری غده تیروئید در بدن کمبود ید می باشد از این رو باید ید را در برنامه غذایی خود اضافه کنید مواد غذایی که دارای ید می باشد شامل تخم مرغ ، ماهی های آب شور ، پنیر  و نمک می باشد .

۲)  مصرف سلنیوم  :

یکی از راه های تقویت غده تیروئید این است که به صورت منظم سلنیوم مصرف کنید تا اختلالات مربوط به تیروئید شما برطرف گردد  سلنیوم در آجیل ها  ،دانه آفتابگردان و قارچ موجود است با این که میزان سلنیوم در بدن بسیار پایین است اما  نقش مهمی در عملکرد های بدن ایفا می‌ کند اگر بدن با کمبود آن مواجه شود عضلات قلب ضعیف می‌ شود و سیستم دفاعی بدن کاهش پیدا می‌ کند و باعث می‌ شود که به ریزش مو مبتلا شویم از این رو مصرف آن در تقویت و برطرف شدن اختلالات تیروئید بسیار حائز اهمیت واقع شده است .

۳) مصرف روی  :

اگر بدن شما با کمبود روی مواجه شود می‌ تواند هم کم کاری و هم پر  کاری تیروئید را به وجود بیاورد از آن جا که این ماده معدنی بسیار لازم و ضروری می باشد  می توانید آن را  در گوشت گاو مرغ اسفناج  ،مغزها و لبنیات پیدا کنید و به مصرف برسانید تا غده تیروئید  در شما تقویت شود.

۴)  مصرف منیزیم  از راههای تقویت غده تیروئید :

منیزیم نیز از مواد معدنی ضروری در بدن محسوب می‌ شود که اکثر افراد با کمبود آن در بدن مواجه هستند  علت آن این است که مواد کافئین دار و مواد قندی بیش از حد مصرف می‌ کنند مصرف بی‌رویه این مواد می‌ تواند منجر به کاهش منیزیم در بدن شود و زمانی که منیزیم  کاهش پیدا کند فرد به کم کاری تیروئید مبتلا می‌ شود و پوست او دچار  خشکی می گردد همچنین دچار افزایش وزن و خستگی مفرط می گردد سعی کنید این ماده  معدنی مهم را از طریق کشمش  ،موز  ،کلم بروکلی ، ذرت شیرین ، به بدن خود برسانید تا غده تیروئید شما تقویت گردد .

۵)  پایین آوردن میزان استرس :

محققان به این نتیجه رسیدند که زمانی که استرس در وجود شما افزایش پیدا کند به مراتب هورمون کورتیزول در بدن ترشح می شود این هورمون نمی گذارد هورمون غده تیروئید به سایر سلول های بدن وارد شود از این رو استرس عامل ایجاد اختلال در غده تیروئید می گردد سعی کنید با انجام ورزش و پیاده روی بعد از صرف غذا استرس را از خود دور کنید کاهش استرس یکی از راه های تقویت غده تیروئید محسوب می‌ شود.

۶)  کاهش مصرف سویا  :

طی تحقیقاتی که انجام شده است متوجه شدند که فلاونوئیدهای موجود در دانه سویا که شامل جنیستئین و دائید زئین می باشد بسیار زیاد هستند از این رو این‌نوع از فلاونوئیدها فعالیت تیروئید  را کاهش می‌ دهد پس برای تقویت این غده خود سعی کنید مصرف سویا را به حداقل برسانید .

 روشهای تقویت غده تیروئید

۷)  مصرف روغن نارگیل  :

از آن جا که روغن گیاهی نارگیل دارای مواد مغذی اسید لوریک می باشد می‌تواند در بهتر عملکرد تیروئید نقش مهمی ایفا کند سعی کنید در طول روز از این روغن گیری از مصرف نمایید .

۸)  مصرف پروتئین  ؛

هورمون های تیروئید برای این که بتوانند به سایر بافت های بدن منتشر شوند پروتئین نیاز دارند پس یکی از راه های تقویت غده تیروئید مصرف پروتئین می باشد سعی کنید روزانه از مواد پروتئینی مانند گوشت شیر تخم‌مرغ اسفناج  استفاده نمایید .

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی علت کم کاری تیروئید را حتما مطالعه نمایید ))

۹) از منابع غذایی گلوتاتیون بهره ببرید :

آنتی اکسیدان قوی همانند گلوتاتیون می‌ تواند باعث افزایش سیستم ایمنی بدن شود و  بیماری های خود ایمنی را درمان کند از این رو می تواند از بافت تیروئید محافظت نماید و آن را تقویت کند سعی کنید کرم بروکلی ،هلو ، سیر و کدو را در طول روز به مصرف برسانید .

۱۰)  عملکرد غده آدرنال را بررسی کنید  :

زمانی که غده آدرنال در بدن کاهش پیدا کند بر غده تیروئید نیز تاثیر منفی می گذارد از این رو برای تقویت غده تیروئید لازم است عملکرد غده آدرنال را بررسی کنید و مشکلات آن را برطرف نماید

۱۱) مصرف  سرکه سیب :

 همان طور که می دانید سرکه سیب متابولیسم بدن را بالا می‌ برد و به سم زدایی بدن کمک می‌ کند از این رو در درمان کم کاری تیروئید و تقویت آن نقش مهمی ایفا می‌کند دو قاشق غذاخوری از آن را با یک لیوان آب و مقداری عسل ترکیب کنید و روزانه بنوشید .

۱۲ )نقش ویتامین دی در تقویت غده تیروئید :

 یکی از مشکلاتی که باعث اختلال در غده تیروئید می گردد کمبود ویتامین دی می باشد شما می باید برای تقویت غده تیروئید در بدن خود روزانه نیم ساعت آفتاب بگیرید و از مکمل های ویتامین دی مصرف کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک × یک =

فهرست