تماس
021-66582923
تقویت قلب سالمندان

تقویت قلب سالمندان با مراقبت های خانگی

قلب و مغز و کبد ، از مهمترین اعضای حیاتی بدن محسوب می شوند تا جایی که در طب سنتی از این سه عضو به اعضای رئیسه بدن یاد می‌شود. برای داشتن سلامت عمومی بدن ، تقویت هر یک از این اعضا ضروری است لذا در این مقاله که فقط جنبه ی آموزشی دارد و برای استفاده از خدمات پزشکی حتما باید با پزشک مربوطه در ارتباط باشید، قصد داریم راهکارهای تقویت قلب سالمندان با مراقبت های خانگی را در اختیار شما مراقبین و پرستاران منزل که وظیفه ی پرستاری و نگهداری سالمند را برعهده دارید، قرار دهیم تا بیشتر از پیش ، از وجود این عزیزان در کنار خود بهره ببریم .

اهمیت و ضرورت تقویت قلب سالمندان

در جوامع امروز علل متفاوتی سبب مرگ های ناگهانی می شود اما اولین و رایج ترین عامل مشکلات قلبی و عروقی است و بسیار شنیده می‌شود که شخص ایست قلبی کرده است. عوامل متعدد و بی شماری می توانند باعث تضعیف عضله قلب و عروق وابسته به آن شوند.

با پا به سن گذاشتن، عامل فرسودگی نیز مزید بر علت است و از آنجا که پیری و روند فرسودگی امری اجتناب‌ناپذیر می‌باشد بنابراین لازم است تقویت اعضا و ارگان های دیگر بدن خیلی قبل‌تر صورت بگیرد و در صورت بی توجهی در دوران جوانی و میانسالی ، باز هم نباید ناامید شد و از هر زمان که میسر بود باید برای تقویت قلب اقدامات لازم را به عمل آورد . در ادامه به راهکارهای تقویت قلب سالمندان می پردازیم امید است که مفید واقع شود .

عوامل تاثیر گذار و تضعیف کننده قلب

قبل از آنکه راهکارهای تقویت قلب سالمندان را ارائه دهیم لازم است ابتدا با عوامل تاثیر گذار که باعث ضعیف شدن قلب می شود آشنا شویم ، عواملی مانند :

  • عوامل روحی و شخصیتی فرد سالمند
  • عوامل اجتماعی
  • عوامل زیستی
  • شیوه و عادت‌های زندگی
  • مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای یا مادرزادی

اقدامات ضروری جهت تقویت قلب سالمندان

انجام نکاتی که در ادامه به آن اشاره می شود می تواند، عوامل موثر بر سلامت قلب را مدیریت کند و از بروز بیماری‌های جدی قلبی و عروقی پیشگیری نماید و در تقویت قلب سالمندان نیز نقش بسزایی دارند در نتیجه از خود سالمندان و افرادی که از سالمندان در منزل مراقبت و پرستاری می کنند درخواست می شود حتما موارد زیر با دقت مطالعه نمایند.

▪︎ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی مناسب با سن:

بر اساس نظریه کارشناسان مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت انجام فعالیت های هوازی در دوران جوانی و میانسالی بر تقویت قلب بسیار تاثیرگذار است و اما در سنین پیری و سالمندی نیز انجام ورزش منظم بر کارایی قلب تاثیر می گذارد و از حمله های قلبی و فشار خون جلوگیری می کند .

▪︎مصرف شکلات تلخ :

خوردن این ماده بی نظیر بسیار موثر است و از LDL اکسید شده در خون می کاهد و آنتی اکسیدان موجود در آن ، در این امر بی تاثیر نیست و برای افرادی که بدن آن ها به مقاومت به انسولین مبتلا است ، بسیار سودمند بوده و از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند .

▪︎بی تحرکی را به حداقل برسانید :

راه رفتن و یا انجام کارهای روزانه ، باعث تحرک فرد شده و در تقویت قلب بسیار مفید است پس سعی شود مراقبین و پرستار سالمند ساعاتی را در طول روز برای پیاده روی سالمندان در نظر بگیرند.

▪︎خوردن غذاهای دریایی خصوصاً ماهی قزل‌آلا :

بنا بر نظریه کارشناسان تغذیه موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت ، ماهی قزل‌آلا به دلیل داشتن امگا ۳ باعث گردش صحیح خون در رگ ها و قلب شده و خوردن آن به میزان دو وعده در هفته بسیار توصیه شده است .

▪︎خوردن سبزیجات و میوه های تازه :

از آنجا که این مواد دارای انواع مواد مغذی و املاح و همچنین آب فراوان هستند ؛ بسیاری از نیازهای بدن و خون را تامین می نمایند .

▪︎مصرف انواع پروتئین های کم چرب :

انواع ماهی،مرغ،گوشت قرمز کم چرب ، منابع خوب پروتئین حیوانی هستند .

▪︎مصرف چربی های سالم :

مواد گیاهی مانند دانه چیا و میوه آووکادو از منابع خوب و سالم چربی گیاهی هستند که برای تقویت عضله قلب سالمندان بسیار موثرند .

▪︎کنترل کلسترول خون :

تجمع کلسترول در رگ ها و رسوب آن با بالا رفتن سن بیشتر دیده می شود و یکی از مهمترین علل بروز مشکلات قلبی و عروقی قرن است لذا کنترل میزان دریافت کلسترول امری ضروری است .

▪︎تنظیم و کنترل فشارخون :

از آنجا که بالا رفتن فشار خون به قلب و عروق وابسته به آن صدمه می‌زند کنترل عواملی مانند سیگار کشیدن ، استرس و اضطراب ، مصرف بیش از حد مواد کافئین دار و چرب می تواند بر تقویت قلب سالمندان تاثیر مثبت زیادی داشته باشد .

▪︎پرهیز از خوردن مواد غذایی حاوی سدیم :

موادی مانند نمک که سدیم بالایی دارند می توانند بر روی فشار خون فرد تاثیر زیادی بگذارند و با بالا رفتن فشار خون به قلب صدمه وارد می شود .

▪︎مصرف مواد سرشار از فیبر : خوردن این مواد در حفظ سلامت قلب تاثیر زیادی دارد و این ماده در میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می‌شود و در صورت عدم مصرف این مواد حتماً مکمل فیبر را مصرف نمایند .

▪︎داشتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای :

این نوع رژیم خاص که شامل روغن زیتون و پروتئین های بدون چربی مانند ماهی آزاد و میوه‌های چربی مانند آووکادو است برای تقویت قلب سالمندان مورد تاکید و توصیه است اما بهتر است با مشورت پزشک خود اقدام به این رژیم نمایید .

▪︎پایین آوردن وزن :

یکی از عوامل تضعیف قلب بالا بودن وزن فرد است حتی کم کردن ۵ تا ۱۰ کیلوگرم از وزن تاثیر زیادی بر تقویت قلب خواهد گذاشت .

▪︎دوری و پرهیز از مصرف دخانیات و سیگار :

دود ناشی از مواد دخانی ، از عوامل موثر بر قلب است و حتی افراد غیر سیگاری که در معرض دود آن نیز قرار دارند به مشکلات قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند بنابراین ترک آن ها باعث تقویت قلب سالمندان می شود .

▪︎استراحت و خواب کافی :

بدن برای ترمیم خود نیاز به استراحت دارد و خواب کم و بی‌کیفیت تاثیر زیادی بر عملکرد قلب می گذارد .

▪︎رعایت بهداشت دهان :

شستشوی دندان ها و مسواک زدن باعث از بین رفتن میکروب ها و باکتری ها می شود و از بروز انواع عفونت جلوگیری می کند و باعث سلامت قلب است. پس بنا بر توصیه کارشناسان آتیه پرستاران سلامت اگر سالمند توان مسواک زدن را ندارد حتما مراقب یا پرستار سالمند باید این عمل را برای سالمند انجام دهد تا بواسطه بهداشت دهان، از قلبی سالم بهره ببرد.

▪︎حذف آسانسور و استفاده از پله :

بالا رفتن از پله‌ها خود یک فعالیت عالی برای بدن است و بر عملکرد قلب بسیار تاثیرگذار است .

▪︎اطمینان از دریافت ویتامین K:

این ویتامین در سبزیجات موجود است خصوصاً در کاهو و کلم بروکلی . مصرف آن باعث می شود کلسیم در عروق سفت نشود و داشتن خون سالم به تقویت قلب سالمندان کمک می کند .

هشدار ! خدمات ما پرستاری در منزل برای سالمندان ، کودکان و بیماران است و این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است از پزشک یا متخصص مربوطه مشورت بگیرید.

مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفده + چهار =

فهرست