تماس
021-66582923

همان طور که می دانید افراد سالمند در زندگی ما از ارزش بالایی برخوردار هستند از این رو سلامتی و مراقبت از آن‌ها نیز برای ما بسیار اهمیت دارد زیرا آن ها در این سنین دستخوش بسیاری از بیماری های جسمی و روانی خواهند شد بنابراین باید تمامی نکات در ارتباط با تندرستی در سالمندان را بدانیم تا بتوانیم در این زمینه به آن ها کمک کنیم . ما با کمک کارشناسان بخش سلامت آتیه پرستاران سلامت انواع بیماری هایی که ممکن است یک سالمند با آن ها مواجه شود را برای شما شرح می دهیم .با ما همراه باشید.

نکات مهم برای تندرستی سالمندان و مراقبت از آنها :

1- بیماری های مزمن :

تعداد بالایی از افراد سالمند در این برهه از سن دچار یک سری از بیماری‌ های مزمن از جمله سکته‌ های مغزی ،سکته های قلبی ،سرطان و دیابت خواهند شد برای حفظ تندرستی در سالمندان و پیشگیری از ابتلای آن ها به این بیماری ها باید مراقب یا پرستار سالمند بیمار همیشه و به صورت منظم آن ها را نزد پزشک برای معاینه ببرد و کلیه دستورات پزشک را برای بهبودی سالمند اجرا نماید.

2- بروز اختلالات روانی و شناختی :

یک سری از اختلالات شناختی که روی حافظه و ذهن و یادگیری تاثیر می گذارند در سنین میانسالی بر افراد سالمند متحمل می‌ شود بیماری‌ هایی مانند آلزایمر و دمانس و زوال عقل جزء این اختلالات شناختی محسوب می‌ شوند که می‌ تواند دامن گیر افراد سالمند گردند علت بروز این بیماری‌ ها مصرف دخانیات ،فشار خون بالا ، افسردگی و غیره می باشد که باید قبل از ابتلا به آن این هم موارد را در سالمندان به حداقل برساند .

3- آسیب های جسمی :

افراد سالمند به دلیل عدم توانایی و تعادل لازم، زیاد به جسم آن ها صدمه وارد می‌ شود و زمین خوردن آن ها امر شایع در این سنین می باشد و از آن جا که تراکم استخوان های آن ها بسیار پایین می باشد احتمال دارد آسیب های جدی و احتمال مرگ را روی آن ها رقم بزند. از این رو برای حفظ تندرستی در سالمندان باید ورزش و فعالیت‌ های بدنی را برای آن ها فراهم نمایید تا عضلات آن را تقویت کند و تا حد زیادی از بروز این اتفاقات پیشگیری نمایید .

4- بیماری ایدز :

طی تحقیقاتی که در آمریکا صورت گرفته است درصد بالایی از افراد ۵۰ ساله به بالا دچار بیماری ایدز شده اند که مرگ های زیادی در این زمینه به دست آمده است تمایلات جنسی که افراد سالمند در این سنین دارند شاید با تغییراتی مواجه شود اما از بین نخواهد رفت .

5- عدم تغذیه مناسب :

افراد سالمند در این برهه از سن دچار ضعف سیستم ایمنی بدن و همچنین تضعیف عضلات می شوند و علت آن می‌ تواند عدم تغذیه مناسب و دریافت مواد مغذی باشد توصیه می‌ شود برای تندرستی در سالمندان مواد مغذی را در برنامه آن ها قرار دهید و مصرف میوه و سبزیجات را برای آن ها فراهم نماید و سعی کنید آن ها را از خوردن نمک زیاد و چربی ها دور نگه دارید.

نکات مهم برای تندرستی در سالمندان

6- بروز اختلالاتی در شنوایی و دید :

در سنین سالخوردگی بسیاری از افراد با ضعف بینایی و شنوایی مواجه می شوند که می تواند زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار بدهد از این رو برای تندرستی در سالمندان لازم است اقداماتی را در این زمینه انجام بدهید تا دوران سالمندی خود را بهتر سپری کنند.

7- بروز اختلالاتی در دهان :

افراد سالمند در این دوران با بسیاری از مشکلاتی که مربوط به دهان و دندان می باشد دست و پنجه نرم می کنند این مشکلات می تواند داشتن دندان های مصنوعی باشد که اعتماد به نفس آن ها را ضعیف می کند و یا بیماری هایی مربوط به لثه و زبان آن ها ایجاد می شود که با معاینات منظم توسط دندان پزشک می توانید تا حد قابل چشمگیری از بروز آن ها ممانعت به عمل آورید.

8- ایجاد یبوست در سالمندان :

این عارضه در میان سالمندان رایج می باشد که توانسته کیفیت زندگی آن ها را برهم بریزد برای تندرستی در سالمندان و این که بتوانند زندگی خود را با آرامش و سلامتی بیشتری سپری کنند توصیه می شود برای دور ماندن از این اختلال یک تغذیه سالم داشته باشند و بتوانند با انجام ورزش این مشکل را از خود دور نمایند.

( توصیه می شود مقاله درمان خانگی یبوست شدید در سالمندان را مطالعه نمایید )

سالمندان می توانند در ارتباط با این موضوع نزد پزشک نیز بروند و از او مشاوره های لازم را دریافت نمایند و از لبنیاتی مانند شیر و ماست و انواع میوه و سبزیجات مصرف نمایند تا یبوست آن ها برطرف شود افراد سالمند در این سایت با کم آبی در بدن مواجه می شوند که این خود عامل ایحاد یبوست می باشد توصیه می شود این افراد در طول روز بین ۶تا ۸ لیوان آب و مایعات بنوشند.

9- بروز سوء هاضمه :

از دیگر بیماری های رایج در این سنین سوء هاضمه می باشد افراد سالمند در این دوران آنزیم های گوارشی و اسید معده در آن ها کاهش پیدا می کند. از این رو ویتامین ها و جذب مواد غذایی در آن ها پایین می آید و باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن آن ها خواهد شد و شرایط ابتلا به یک سری از بیماری ها را برای آن ها به وجود می آورد.

از این رو برای حفظ تندرستی در سالمندان یک برنامه غذایی سالم که کالری ، پروتئین ، کربوهیدرات و چربی های گیاهی داشته باشد را برای آن ها فراهم نمایید که با حجم کم به مصرف برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نوزده − 1 =

فهرست