تماس
021-66582923

نکات مهم برای تنها گذاشتن کودک در خانه

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
نکات مهم برای تنها گذاشتن کودک در خانه

بعضی وقت ها برای خیلی از خانواده‌ ها این موضوع پیش آمده است که بخواهند کودک خود را در خانه تنها بگذارند لازم است بدانند خانواده گاهی از روی اجبار و نداشتن چاره اقدام به این کار می‌ کنند ولی در هر صورت تنها گذاشتن کودک در خانه اصلاً روش درستی نیست و پیامد های بدی روی جسم و روان کودک می‌ گذارد و به همین دلیل این کار اصلاً توصیه نمی شود .

طبق مشاوره‌ های یک روان شناس کودک زیر ۷ سال به هیچ عنوان نباید در خانه تنها بماند به خصوص اگر کودک آن ها بیماری‌ های زمینه‌ ای مانند پیش‌ فعالی ، آسم یا تشنج داشته باشد اما کودکانی که کمی بزرگتر شده اند و بالای ۷ سال هستند را برای یک تایم کوتاه مثلاً برای نیم ساعت می توانید تنها بگذارید .

آیا تنها ماندن کودک در خانه می تواند خطرآفرین است ؟

بسیاری از خانواده‌ ها با این تصور زندگی می‌ کنند که تنها گذاشتن کودک در خانه برای لازم است و می‌ تواند به صلاح او باشد این کار می‌ تواند روی بزرگ شدن او تاثیر گذار باشد به همین دلیل کودک خود را در منزل تنها می گذارند. در صورتی که این روش خصوصا اگر کودک زیر ۷ سال سن داشته باشد می‌ تواند از نظر جسمی و روحی آسیب‌ هایی را بر او وارد نماید.

به خانواده ها با این تصورات توصیه می‌ شود زمانی که قصد دارند کودک خود را در خانه تنها بگذارند برای این که حادثه برای آن ها رخ ندهد ، وسایل برقی و گازی را تست کنند و از نظر امنیتی این موارد را مورد بررسی قرار دهند زیرا احتمال وارد شدن آسیب جسمی به کودک موقع دست کاری کردن با آن ها وجود دارد.

توصیه می‌ شود والدین اگر می‌ خواهند برای یک تایم طولانی کودک خود را در منزل تنها بگذارند از کسی درخواست کنند که نزد کودک خود بماند زیرا کودک برای این که بتواند بر حس تنهایی خود غلبه کند خود را سرگرم یک سری از کار های خطرناک می کند . بهترین روش استخدام یک پرستار منزل از شرکت پرستاری معتبر برای مراقبت از کودکشان می باشد.

آیا تنها ماندن کودکی بدون یک دوست و همراه که هم سن خود باشد باز هم خطرناک است ؟

لازم است بدانید اگر یک کودک بدون اینکه با دوست و یار خود در خانه تنها گذاشته شود به تنهایی هم می‌ تواند رفتار های خطرناک از خود نشان بدهد. این رفتار های کودک برگرفته از عوامل بیرونی خواهد بود از این رو باید همیشه بازی های کودکان خود و فیلم‌ هایی را که تماشا می‌ کنند را زیر نظر بگیرید زیرا تحت تاثیر این عنوان قرار می‌گیرند. به طور مثال اگر فیلم های خشن و جنگی نگاه می کند و زمانی که در خانه تنها گذاشته می شود حرکت هایی شبیه نقش های این فیلم از خود بروز می‌ دهند که می‌ تواند برایشان ایجاد خطر بکند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله چگونه از کودک خود در منزل مراقبت کنیم؟ را مطالعه نمایید )

توصیه و برنامه ریزی والدین برای تنها گذاشتن کودک در خانه :

زمانی که والدین قصد تنها گذاشتن کودک خود را در خانه دارند باید یک سری برنامه‌ ریزی‌ ها را از قبل انجام بدهند و آموزش‌ های لازم را به کودک خود ارائه بدهند. به طور مثال به کودک خود بگویند که خیلی سریع بر می گردید و توی این زمانی که در خانه نیستید باید اتاق خود را منظم کند و تمامی وسایل را در جای خودش بگذارد و در صورت انجام آن جایزه برایش در نظر بگیرید.

قبل از اینکه از نظر خارج بشوید یک نوع بازی برای او در نظر بگیرید و از او بخواهید به این نوع بازی مهارتی و خلاقانه مشغول شود تا شما برگردید در صورتی که به او نگویید چه کاری را انجام بدهد ممکن است برای برطرف کردن تنهایی خود دست به هر اقدام خطرناکی بزند . اگر کودک شما خیلی کوچک است می تواند از شرکت های ارائه خدمات پرستاری در منزل درخواست پرستار کودک در منزل کنید تا در نبود شما بتواند از کودک شما مراقبت و نگهداری نماید.

برای تنها گذاشتن کودک در خانه چه نکاتی باید در نظر گرفته شود :

  • شرایط را برای کودک خود آماده کنید: به کودک بگویید تلفن همراه شما را بلد باشد تا زمانی که نیاز شد به شما زنگ بزند و اگر اتفاقی افتاد شماره پلیس و آتش‌نشانی را بداند که به آن ها اطلاع بدهد.
  • رفتار با افراد غریبه : به کودک خود یاد بدهید اگر در خانه تنها می ماند و کسی درب منزل را میزند چگونه با او رفتار کند که طرف متوجه نشود کودک در خانه تنها است .
  • محول کردن یک سری از کارها در منزل به کودک : سعی کنید زمانی که می‌ خواهید کودک خود را در خانه تنها بگذارید انجام یک سری از امور منزل را که در حد توان کودک شماست به او واگذار کنید به طور مثال بگویید بعد از خوردن صبحانه ظرف های خود را بشویید این کار ضمن مشغول شدن کودک باعث بالا رفتن اعتماد به نفس او می شود و او را مسئولیت پذیر می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

5 × 3 =

فهرست