تماس
021-66582923

جلوگیری از تکرر ادرار در سالمندان با دارو و درمان خانگی

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
1 دیدگاه

مراقبت از افراد سالمند یک وظیفه بسیار مهم وسخت می باشد زیرا در این دوران افراد سالمند با مشکلات و بیماری هایی مواجه می شوند که هم خود آنها اذیت می شوند و هم افراد مراقبی که ازآنها نگهداری می کند. یکی از اختلالاتی که در این دوران برای افراد سالمند پیش می آید تکرر ادرار می باشد که هم میتواند زنان سالمند و هم مردان سالمند را به این عارضه مبتلا کند در این مبحث میخواهیم راه های جلوگیری از تکرر ادرار در سالمندان و مراقبت های پرستاری در منزل را مورد بحث قرار دهیم.

علت های تکرر ادرار در سالمندان:

1)دستشویی رفتن در زمان شب و دفع ادرار:

یکی از علت های تکرر ادرار در سالمندان بالا رفتن سن می باشد که باعث می شود در هنگام شب ادرار بیشتری را از خود دفع کنند در صورتی که این موضوع در طول روز برای آنها کمتر اتفاق می افتد در حالی که این اختلال در میان افراد جوان برعکس وانمود می کند و در هنگام شب دفع ادرار برای آنها کمتر و در طول روز بیشتر اتفاق می افتد لازم است افراد سالمند در هنگام شب مایعات کمتری استفاده کنند و یکسری از مواد مصرفی مانند مشروبات الکی.قهوه و گوجه فرنگی را کمتر به مصرف برسانند.

2)کوچیک شدن مثانه:

اگر حجم مثانه در افراد سالمند کم شوند و مثانه کوچک شود دیگر نمی تواند حتی چند قطره ادرار را درون خود نگه دارد و سالمندان در همچین مواردی احساس تخلیه سریع پیدا می کنند که علت آن مربوط به مشکلات عصبی مثانه می باشد.

3)زایمان کردن در خانم ها:

اگر زنان چند مورد زایمان داشته باشند به مراتب فشار زیادی روی مثانه آنها وارد می شود و آن را از حالت طبیعی کمی تغییر می دهد و این عامل می تواند باعث تکرر ادرار در زنان سالمند شود زیرا دچار افتادگی مثانه می شوند و با عارضه بی اختیاری مواجه خواهند شد.

4)عارضه دیابت در افراد سالمند:

افراد سالمند که دچار بیماری دیابت هستند معمولا به تکرر ادرار نیز مبتلا می شوند زیرا دیابت اعصاب بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهند از این رو روی عصب های مثانه نیز تاثیر خود را می گذارند البته این به معنای این نیست که تکرر ادرار از علت های اصلی بیماری دیابت در فرد سالمند می باشد در صورتی که دیابت فرد سالمند از نوع دیابت عصبی باشد دلیل آن تکرر ادرار می باشد که برای قطعیت آن لازم است آزمایش خون انجام شود.

5)مسدود شدن دستگاه دفع ادرار:

در گاهی موارد راه های دفع ادرار سالمندان بر اثر سنگ مثانه بسته می شود و نمی گذارد که ادرار داخل مثانه به طور کامل خالی شود که در این مورد فرد سالمند احساس بیشتری به دستشویی رفتن پیدا می کند.

6)تحت تاثیر قرار گرفتن هوای سرد و مواد غذایی سرد:

تکرر ادرار در سالمندان می تواند ناشی از یک سری مواد طبیعی مانند قرار گرفتن در یک فضای سرد و یا خوردن یک سری مواد غذایی که باعث افزایش ادرار در سالمندان می شود باشد.

7)استفاده ازموادی که کلیه را تحریک می کند:

مصرف یک سری از مواد غذایی می تواند باعث تکرر ادرار در سالمندان شود مانند مواد کافئین دار و مشروبات الکی که ادرار را افزایش می دهد و باعث تحریک کلیه و مثانه می شوند.

8)التهاب و وجود عفونت:

ملتهب شدن کلیه و وجود عفونت که بسیار رایج است می تواند مثانه را تحریک کند و تکرر ادرار در سالمندان را به وجود بیاورد.

9)عارضه پروستات در مردان:

افراد سالمند زمانی که دچار بزرگی غده پروستات می شوند همانند سنگ کلیه می تواند مسیر دفع ادرار را ببند و همین مسئله می تواند باعث اقزایش ادرار در آنها شود.

راه های جلوگیری از تکرر ادرار در سالمندان:

یک سری از راه کارهای خانگی و طبیعی برای درمان و جلوگیری از تکرر ادرار در سالمندان وجود دارد که در این قسمت به توضیحات آن می پردازیم:

  • مصرف رب انار: یک قاشق رب انار را به یک لیوان آب اصافه کنید و این ترکیب را در روز دو مرتبه مصرف نمایید لین ترکیب می تواند برای جلوگیری از تکرر ادرار در سالمندان بسیار موثر واقع شود.
  • بذر کنجد: ترکیب دانه کنجد با شکر می تواند برای جلوگیری از تکرر ادرار در سالمندان موثر باشد.
  • اسفناج پخته شده
  • جوش شیرین
  • زیره سبز
  • ماست
  • دارچین

همه موارد ذکر شده را اگر روزانه مصرف کنید و در برنامه غذایی سالمند قرار دهید به مراتب به کاهش تکرر ادرار دست پیدا خواهید کرد.

داروهای مصرفی برای جلوگیری و درمان تکرر ادرار در سالمندان:

پزشک با توجه به علت اصلی تکرر ادرار در سالمندان می تواند داروهایی شیمیایی برای افراد تجویز کند به طور مثال اگر علت تکرر ادرار عارضه دیابت باشد داروهای کنترل قند خون را به بیمار تجویز می کند اما به طور کلی داروهای زیر برای جلوگیری از تکرر ادرار در افراد سالمند مورد استفاده قرار می گیرد:

  • داروی داریفناسین
  • داروی میرابگرون
  • داروی تولترودین
  • داروی اکسی بوتینین
  • داروی ایمی پرامین

راه کار های ارائه شده برای مراقبت از سالمندان مبتلا به تکرر ادرار:

  • تخلیه کردن ادرار و نگه نداشتن آن
  • اجتناب از پوشیدن لباس های تنگ
  • کنترل وزن
  • ساماندهی به میزان قند مصرفی برای دیابتی ها

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • I am extremely impressed with your writing skills and also
    with the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you
    modify it yourself? Anyway keep up the excellent quality writing, it’s
    rare to see a nice blog like this one nowadays.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهارده − چهار =

فهرست