تماس
021-66582923
جویدن غذا در کودکان

چگونه به کودک جویدن یاد بدهیم ؟

جویدن غذا در کودکان یک اصل مهم برای کودکان می باشد که والدین حتما باید آموزشهای لازم را به کودکان خود بدهند . زمانی که کودک به سنی می‌ رسد که دیگر به جای شیر مادر باید از غذا استفاده کند برای والدین کمی نگران کننده به نظر می رسد زیرا نگران این موضوع می شود که آیا کودک می‌ تواند غذای خود را به خوبی بجود ؟ یا بدون جویدن و خرد کردن آن ها را قورت می‌ دهد در این مقاله قصد داریم روش های جویدن را به کودک آموزش بدهیم اگر کودکی در منزل دارید که تازه به غذا خوردن افتاده است و نگران غذا خوردن او هستید تا پایان بحث ما را همراهی کنید تا یاد بگیرید که چگونه به کودک جویدن یاد بدهید؟

تعریفی از جویدن :

جویدن به معنای ریز کردن و نرم کردن مواد غذایی می باشد که توسط دندان های شخص صورت می گیرد و جزء اولین مرحله در عملکرد گوارش محسوب می شود و باعث می گردد و مواد غذایی خیلی بهتر در سیستم گوارشی هضم شود .

یاد دادن جویدن غذا به کودک :

کودکان قبل از این که دندان‌ های آن ها به طور کامل در بیاید سعی می‌ کنند با لثه های خود غذا را بجوند و بعد از این که دندان‌ های آن ها به حد کافی رشد پیدا کرد شروع به جویدن توسط دندان‌ ها می کنند. والدین باید دقت داشته باشند که غذا های سفت را کم کم به کودک بخورانند و از اینکه همیشه غذا های نرم و آبکی به او بدهند خودداری نمایند زیرا این مسئله می‌ تواند در عملکرد زبان کودک اختلالاتی را به همراه داشته باشد .

چه موقع کودک توانایی لازم را جهت جویدن غذا پیدا می‌ کند ؟

جویدن غذا در کودکان معمولا از یک سن خاصی شروع می شود . همان طور که می‌ دانید کودکان از سنین ۶ ماهگی به بعد از دندان گیر ها استفاده می کنند و یاد می‌گیرند که آن را گاز بگیرد و زمانی که با انواع غذا ها آشنایی لازم را پیدا می‌ کنند به تدریج فعالیت‌ های دهان آن‌ ها شروع به کار می‌ کند در وهله اول یک کودک با کمک دست های خود سعی می‌کند غذاها را بجود اما در مراحل بعدی که به تدریج غذای مصرفی او سفت می‌ شود از حرکت دادن زبان و چانه بهره می گیرد .به طور کلی کودکان از یک سالگی به بعد خیلی بهتر و هماهنگ تر می توانند غذای خود را بجوند و بصورت هماهنگ زبان و چانه خود را به حرکت در بیاورند که معمولاً بین سه تا چهار ماه زمان می برد که بتوانند این کار را به نحو احسن انجام دهند.

در ادامه توصیه می شود مقاله اگر چیزی در گلوی کودک پرید چیکار کنیم را مطالعه کنید.

آموزش جویدن غذا در کودکان

آموزشهای لازم برای جویدن غذا در کودکان :

این که چگونه بتوانید به کودک جویدن یاد بدهید نیازمند یک سری از روش‌ های آموزشی هستید که در قسمت های زیر به آن ها اشاره خواهیم شد :

1- آموزش از طریق غذاهای انگشتی :

غذا های انگشتی شامل غذا هایی می شود که یک کودک با استفاده از آب بزاق دهان خود به سهولت می‌ تواند آن ها را بخورد در این مرحله از آموزش کودک طریق گاز زدن را یاد می‌ گیرد و می‌ تواند میوه ها را به راحتب بخورد.

2- اجازه دادن به کودک جهت گرفتن قاشق :

زمانی که کودک به غذا خوردن می‌ افتد سعی کنید اجازه بدهید که کودک قاشق را به دست بگیرد و غذایش را بخورد در این شرایط ممکن است غذایی کودک خودش می‌ خورد بسیار کم باشد و مقداری از آن را به زمین بریزد اما شما سعی کنید او را به خاطر این کار تشویق کنید هر چند غذای کمتری می خورد اما در عوض یک نوع استقلال را در وجود او به وجود می آورید و جویدن و خوردن غذا را یاد می گیرد.

۳- استفاده از صندلی و غذا دادن در حین گرسنگی :

برای این که کودک شما تمرکز لازم را روی غذا خوردن خود داشته باشد توصیه می‌ کنیم از صندلی غذا برای او استفاده کنید و زمانی که کودک احساس گرسنگی می کند به او غذا بدهید زیرا در همچین شرایطی میل بیشتری به غذا های جدید پیدا می‌ کند.

در ادامه توصیه می شود مقاله راهکارهای غذا دادن به کودک بد غذا را مطالعه نمایید.

۴- تهیه یک غذای کاملا مناسب :

یکی از مهم ترین مواردی که در یاد دادن جویدن غذا در کودکان باید به آن دقت شود این است که یک غذای مناسب برای او انتخاب کنید به طور مثال غذا هایی را که خیلی سخت و سفت هستند و کودک در جویدن آن ها مشکل دارد را به او ندهید. غذا هایی سفت مانند کشمش ، پاک کورن و یا گوشت که کودک با خوردن آن ها مشکل پیدا می‌ کند را باید به بعد از ۳ سالگی موکول نمایید زمانی که کودک شما کم غذا می خورد سعی کنید عصبانیت خود را در چهره نمایان نکنید زیرا کودک متوجه آن می‌ شود و باعث بی میلی و بی علاقگی او به غذا خوردن می‌ شود.

۵ – کاربرد وسایل مناسبی که کودک به آنها علاقه مند باشد:

دقت داشته باشید برای یاد دادن جویدن غذا به کودک خود وسایل مورد نیاز و مناسب را طبق علاقه کودک تهیه کنید به طور مثال از صندلی غذا و پیش بند برای او استفاده نمایید از قاشقی برای او به کار ببرید که اندازه دهان او باشد و به اندازه ای گود نباشد که کودک نتواند محتویات آن را بخورد نکته ای که در این جا باید به آن توجه داشته باشید این است که هنگام دندان دراوردن کودک از قاشق های پلاستیکی برای او استفاده کنید زیرا در این سنین کودکی شروع به گاز گرفتن می‌ کند و گاز گرفتن قاشق فلزی ممکن است به دندان‌ های او آسیب بزند.

رعایت چه نکاتی در یاد دادن جویدن غذا به کودک اهمیت دارد :

  • عجله را کنار بگذارید و بدون استرس به کودک غذا بدهید و سعی کنید در هنگام راه رفتن و بازی کردن کودک از غذا دادن به او خود داری کنید.
  • اگر کودک شما در حین غذا خوردن به سرفه بیفتد بیانگر این است که غذای او کمی سفت بوده است پس سعی کنید از تکه های کوچک تری به او بدهید و او را راهنمایی کنید تا کامل و به آرامی غذای خود را بجود
  • سعی کنید آب در کنار خوردن غذای کودک در دسترس خود داشته باشید
  • مواد غذایی را به تکه های کوچک تقسیم کنید و به کودک بدهید به طور مثال یک موز را کاملاً درسته به دست او ندهید و آن را کوچک کنید .

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام
    پسر من ۵ سالشه ولی متاسفانه جویدن غذا را یاد نگرفته م مستقیم غذا رو قورت میده.
    فقط هم غدایی رو میخوره که نیاز به جویدن نداره. مثل فرنی و غذاهای میکس شده.
    ضمنا به غذا هم نگاه میکنه حالت تهوع بهش دیت میده و در ۱۰ درصد مواقع بالا مباره.
    خواهش میکنم کمکم کنید. خسته شدم از این وضع.
    چند جا دکتر هم رفتم گفتن صبور باشید باد میگیره!!
    لطفأ راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
    • درود بر شما
      مقاله ای که شما مطالعه کردید ، جنبه ی آموزشی دارد و شما باید برای حل مشکل کودک خود به پزشک کودکان مراجعه نمایید.

      پاسخ
    • بنظرم به کاردرمانگر و گفتار درمانگر مراجعه کنید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفده − شانزده =

فهرست